"Gammel" HP laptop vil ikke vågne igen.

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Franc
IRC nickname: Franc

"Gammel" HP laptop vil ikke vågne igen.

Indlæg af Franc »

Jeg har fornylig installeret Ubuntu 9.10 på min gamle HP laptop (40 GB harddisk, 1 GB ram og 1,4 intel processer). Alt fungere upåklageligt, MEN når jeg folder den sammen og den går i dvale, kan jeg ikke "vække" den igen. Den viser kun sort skærm? Nogen der kan hjælpe? På forhånd tak.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "Gammel" HP laptop vil ikke vågne igen.

Indlæg af lath »

Franc skrev:Jeg har fornylig installeret Ubuntu 9.10 på min gamle HP laptop (40 GB harddisk, 1 GB ram og 1,4 intel processer). Alt fungere upåklageligt, MEN når jeg folder den sammen og den går i dvale, kan jeg ikke "vække" den igen. Den viser kun sort skærm? Nogen der kan hjælpe? På forhånd tak.

Det ser ud til at være problemer med ACPI (avanceret strømstyring).

Meget teknisk snak, du kan springe over:
Årsagen er typisk en forkert implementering af pointers til datastrukturerne for ACPI i visse BIOS.

Du bør overlade strømstyring til Linux i stedet for BIOS - Linux er meget bedre til strømstyring. BIOS er det system som din computer er født med. En bestemt tastekombination lige før start af GRUB2 bootloaderen starter BIOS konfigurationsværktøjet. (et simpelt menusystem).

Du kender sikkert den generelle metode for det tilfælde at computer går helt og aldeles i baglås - fjern al strøm - vent ½ minut - tilslut strøm, og genstart computeren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Problemet kan også skyldes forholdet mellem RAM og swap - for at dvalefunktionen kan fungere optimalt bør swap være ca. dobbelt så stor som RAM.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Franc
IRC nickname: Franc

Indlæg af Franc »

Forholdet mellem ram og swap ser rimelig fornuftigt ud. Der er kun et problem med hensyn til at skifte strømstyringen fra bios til linux, jeg har ikke passwordet til bios. Da det er en gammel arbejds PC jeg har overtaget, er der sat pass på bios'en. Så med mindre at der er en nem måde, eller bare en måde at omgå det på sidder jeg lidt fast...

Tak for de hurtige svar.

//Jeppe
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Franc skrev:Forholdet mellem ram og swap ser rimelig fornuftigt ud. Der er kun et problem med hensyn til at skifte strømstyringen fra bios til linux, jeg har ikke passwordet til bios. Da det er en gammel arbejds PC jeg har overtaget, er der sat pass på bios'en. Så med mindre at der er en nem måde, eller bare en måde at omgå det på sidder jeg lidt fast...

Tak for de hurtige svar.

//Jeppe

der er 3 metoder:

Ring op til den tidligere ejer
og spørg admin om kodeord

Elektronik metoden
  • Fjern al strøm fra computeren, og fjern også cmos batteri, som leverer strøm til CMOS RAM kreds, som husker kodeord og BIOS indstillinger.
  • For laptops skal batteripakken også fjernes.
  • Vent et par minutter. Mål med et voltmeter om der er spænding mellem polerne. Er er den 3 volt eller højere er der stadig en strømforsyning som skal fjernes, eller der er en elektrolykondensator som stadig skal aflade.
  • Sæt en lavomhms (10 ohm), højefffekt (5 watt) modstand over polerne hvor CMOS batteriet sad - det aflader yderligere elektrolytkondensatorer, og når spændingen er rigitig lav - nulstiller tilsidst CMOS RAM kredsløbet.

Herefter skal du i BIOS genindlæse standard/failsafe indstillinger, sætte boot medie, og så starte op igen.

Linux kodegætterprogram metoden
kodegætterprogram: cmospwd: http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd. Det er et program som også virker med linux.
  • Hent programmet fra: http://www.cgsecurity.org/cmospwd-5.0.tar.bz2 og gem det i "Hentede Filer" mappen (en mappe i din hjemmemappe).
  • Udpak filen : højreklik på filen, og vælg "Udpak her ..." Filens indhold pakkes ud i en mappe under "Hentede filer"
  • Start en Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen.
  • Find ud af hvad programmet kan. Læs:

Kode: Vælg alt

gedit  $HOME/Hentede filer/cmospwd-5.0/cmospwd.txt &
  • Parametre kan ses med:

$HOME/"Hentede filer"/cmospwd-5.0/src/cmospwd -h
  • Kør programmet

sudo $HOME/"Hentede filer"/cmospwd-5.0/src/cmospwd <parametre>

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags