I forbindelse med, at jeg skulle pille ved en harddisk, kom jeg til at gøre noget ved en ekstern harddisk, så den ikke længere fungerer (NOTE: amatører skal være meget forsigtige når de leger med harddiske eller helst holde fingrene helt væk). Jeg ved ikke hvad jeg har gjort ved den - måske slettet/overskrevet de første data på disken. Den dukker ikke længere op, når jeg slår den til.
Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at få den til at fungere igen, gerne uden at skulle slette indholdet. Hvis det ikke kan lade sig gøre, vil jeg gerne have de data der ikke er beskadiget ud, inden jeg gør noget ved den, så den virker igen.
Mine spørgsmål er derfor:
1) Lyder det som sandsynligt, at jeg kan få disken til at fungere igen uden at slette de data der ligger på? Hvordan?
2) Findes der et (gerne grafisk) værktøj til at redde data på en beskadiget disk?
3) Hvordan kan jeg få disken til at fungere igen, hvis jeg er villig til at slette data?
Der er tale om et Iomega Prestige Portable Hard Drive på 320 GB
Mvh, Niels
Redde data
-
- Geografisk sted: Varde
Re: Redde data
Har selv haft lignende problem med en ekstern disk, som også fungerede som usb hub. Den var på 320GB og jeg havde en USB stick i den samtidig. Jeg kunne se stick'en men ikke disken. Andre gange heller ikke disken selv om stick'en ikke var sat i.
En dag glemte jeg at have sat den til og pludselig var der liv og alle filer var på disken uden problemer, har dog lavet backup af denne og bruger den kun til ting der kan undværes.
Lyder den som om den kører i ring ? Lidt som en LP eller CD der ikke kan læses.
Håber at du reder den.
En dag glemte jeg at have sat den til og pludselig var der liv og alle filer var på disken uden problemer, har dog lavet backup af denne og bruger den kun til ting der kan undværes.
Håber at du reder den.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Jamen, har du rent fysisk pillet ved din harddisk? Altså med skruetrækker og hele topnøglesættet?
-
Nordsig skrev:Har selv haft lignende problem med en ekstern disk, som også fungerede som usb hub. Den var på 320GB og jeg havde en USB stick i den samtidig. Jeg kunne se stick'en men ikke disken. Andre gange heller ikke disken selv om stick'en ikke var sat i.
Håber at du reder den.
Disken er helt klart tændt. Jeg er dog ret sikker på, at jeg er kommet til at slette et eller andet vitalt på disken. Men jeg vil da prøve bare at koble den til og lade den være tilsluttet.
-
zob skrev:Jamen, har du rent fysisk pillet ved din harddisk? Altså med skruetrækker og hele topnøglesættet?
Nej, jeg har ikke rør den.
Jeg var i gang med at "fixe" en harddisk til min NAS (som på et tidspunkt var tilsluttet som /dev/sda1-4). Jeg havde samtidig denne eksterne harddisk sluttet til (jeg ved ikke hvad den var tilsluttet som). NAS-disken blev på et tidspunkt koblet fra, og jeg tror så, at jeg er kommet til at sende kommandoerne til min eksterne harddisk. Det kunne være denne kommando "dd if=/dev/sda of=./mac.bin bs=1 skip=24064 count=416" eller denne "dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=1M count=3000" eller en helt tredje.
Nu vil jeg bare gerne redde så meget data som muligt.