Halløj..
Jeg er desværre løbet ind i et mindre problem, at når jeg sætter min "Samsung syncmaster t200" til min bærbar, skal jeg sætte mine indstillinger over til "Twin View" først, og derefter Disable den anden skærm, før jeg kan bruge samsungen, og kun den skærm. Men, dette skal jeg gøre hver gang min pc genstarter/starter op. Og det kan godt være lidt trist i længden, Og jeg har gættet mig til at "Save to X configuration file" burde være løsningen, men når jeg prøver, siger den "Failed to parse existing X config file '/etc/X11/xorg.conf'!". Og derefter lukker den vinduet ned (skærm indstillingerne).
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette?
Hvis det kan hjælpe, har jeg:
Ubuntu 9.10 installeret
Nvidia GeForce 8600M GS
"Ekstern" skærm til laptop
-
- IRC nickname: Fyxe
"Ekstern" skærm til laptop
Senest rettet af Fyxe 5. dec 2009, 16:37, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: "Ekstern" skærm til laptop
Fyxe skrev:Halløj..
Jeg er desværre løbet ind i et mindre problem, at når jeg sætter min "Samsung syncmaster t200" til min bærbar, skal jeg sætte mine indstillinger over til "Twin View" først, og derefter Disable den anden skærm, før jeg kan bruge samsungen, og kun den skærm. Men, dette skal jeg gøre hver gang min pc genstarter/starter op. Og det kan godt være lidt trist i længden, Og jeg har gættet mig til at "Save to X configuration file" burde være løsningen, men når jeg prøver, siger den "Failed to parse existing X config file '/etc/X11/xorg.conf'!". Og derefter lukker den vindet ned (skærm indstillingerne).
Er der nogen der kan hjælpe mig med dette?
Hvis det kan hjælpe, har jeg:
Ubuntu 9.10 installeret
Nvidia GeForce 8600M GS
Kør altid først System > Administration > Opdateringshåndtering efter en installation, og genstart hvis du bliver bedt om det, ellers log ud, og så log ind.
xorg.conf bruges til supplerende oplysninger i specialtilfælde. Ubuntu 9.10 bruger en daemon (=af demos(græsk) for tjener) - altså et service-program, som kan give oplysninger om hardware - derfor er det sandsynligt at det program du bruger ikke finder de oplysninger der engang var i en xorg.conf fil (dengang var der ikke en daemon).
Er det et ATI grafikkort kan du bruge ATI Catalyst Control Center (pakken som indeholder programmet er i fglrx-amdcccle pakken).
Der er også et tilsvarende program for nVidea grafikkort.
Bemærk at du i begge tilfælde skal have producentens grafikkort driver installeret først. (det er for det meste fuldautomatisk med Ubuntu 9.10).
Du kan også prøve at installere grandr pakken, som er tilgængelig som "Multiple Screens" i System > Administration menuen.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- IRC nickname: Fyxe
Altså, jeg har opdateret inde i Drivers og opdateringshåndtering. Så det kan da ikke være det.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Fyxe skrev:Altså, jeg har opdateret inde i Drivers og opdateringshåndtering. Så det kan da ikke være det.
Jo, det kan det godt, hvis du har arbejdet i den rækkefølge og ikke den modsatte rækkefølge.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/910#Package%20list%20must%20be%20manually%20refreshed%20before%20installing%20drivers
Package list must be manually refreshed before installing drivers
The "Hardware Drivers" tool (Jockey) requires up to date package lists before it detects and advertises necessary driver packages. Immediately after a new installation, these package lists will not be present. Before running Jockey for the first time, update the package lists using System->Administration->Software->Update Manager (on Ubuntu) or "KPackageKit" (on Kubuntu). (462704)
- 1)
Bortset fra overnævnte bug, har du så kørt Opdateringshåndtering?, eller gør det nu! Der er en ny Linux kerne ude nu, og i Linux er device drivers en del af kernen. Husk at genstarte computeren efter installation af en ny Linux kerne. - 2)
Har du også prøvet grandr, ATI catalyst Control Center, eller den tilsvarende for nVidea? Hvad sker der når du bruger programmerne? virker det? hvad går galt? Hvis ikke gør det nu, og hvad er status på dit problem bagefter?
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags