adgang til root [LØST]

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Futte
IRC nickname: Futte
Geografisk sted: Brønderslev

adgang til root [LØST]

Indlæg af Futte »

hej , jeg sidder lige og "roder" med en gammel IBM R30 som jeg har instaleret ubuntu 9.10 x32 på.

jeg kan ikke få min grafik til at fylde hele skærmen. Jeg skal ind i root for at køre xorg.conf eller displayconfig-gtk.

Men hvordan pokker kommer man ind i root.
jeg ved det kan lade sig gøre da jeg har set denne:
kørte displayconfig-gtk som root og valgte en tilfældig ibm skærm og satte den i den rigtige opsøsning nu virker det

Er der nogle der kan hjælpe?.
Kender ikke så meget til ubuntu/linux, så venligst skriv det så selv jeg kan forstå det. :)

meget gerne step by step.

Tak for hjælpen

Hilsen
Futte.
Senest rettet af Futte 6. apr 2010, 22:44, rettet i alt 1 gang.
Intel desktop DH57DD med 8GB ram 1333 mhz og I5 CPU 3,3 GHZ / 3,6 GHZ. Og 3stk 500 GB Harddiske.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: adgang til root

Indlæg af laoshi »

Det med grafikken vil jeg ikke indlade mig på. Men spørgsmålet om hvordan du udfører kommandoer med root-privilegier er ikke så svært. Men når du gør det, skal du selvfølgelig være opmærksom på, at du arbejder uden sikkerhedsnet. Som root har du lov til at ændre i systemfiler, medens du som almindelig bruger kun kan ændre på filerne i din /home-mappe.

Det er det der sker, når du får opdateringer og skal angive dit password inden de kan installeres. Og når du installerer programmer.

Når du vil tildele dig selv root-rettigheder, så gør du det simpelthen ved at skrive sudo foran en kommando, når du bruger terminalen. Du bliver så bedt om password, og det er det samme som du logger ind med. Du kan ikke se i terminalen at du skriver det, for markøren flytter sig ikke. Men dit input modtages alligevel. Du bekræfter med <enter> og så bliver den kommando som du har angivet udført.

ex:

Kode: Vælg alt

aptitude install banshee
kommer der ikke noget ud af, for som alm. bruger har du ikke rettigheder til at tilgå systemfiler.

Men

sudo aptitude install banshee
vil installere banshee-medie-afspilleren.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Futte

Indlæg af Futte »

Hej igen.

Jeg må være en del dum, fordi jeg ikke helt forstår hvad jeg skal skrive for at komme til root.

Skal jeg skrive sudo root eller su root

jeg har prøvet begge og jeg kan ikke få adgang, den siger at det er den forkerte kode jeg bruge, men det er min adgangs kode, som jeg logger ind med jeg bruger.

jeg skulle gerne have min opløsning op på 1024 x 768 frem for 800 x 600 billedet vises kun i ca 2/3 af skærmen.

Kan èn af jer ikke lige guide mig trin for trin. Da jeg som sagt ikke lige kender så meget til ubuntu. Havde det bare været "dos" :lol:

TAK
Futte
Intel desktop DH57DD med 8GB ram 1333 mhz og I5 CPU 3,3 GHZ / 3,6 GHZ. Og 3stk 500 GB Harddiske.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

Skal jeg skrive sudo root eller su root

Ingen af delene! Du skal skrive

sudo
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Du skal i teorien skrive:

sudo displayconfig-gtk

Men jeg tror det displayconfig-gtk trick er fra en tidligere ubuntu-version. Jeg har i hvert fald ikke sådan en kommando på min 9.10.

Noget andet er at grafik "der ikke fylder hele skærmen" mere lyder som skærmens indstillinger der skal justeres og ikke nødvendigvis opløsningen. Prøv at se om der ikke sidder en knap på din monitor. Jeg har lige gjort det samme hos min far. Grafikken nåede simpelthen ikke siderne på skærmen. Jeg justerede indstillinger som på denne monitor hedder "H-size" og "V-size".
Futte

Indlæg af Futte »

først tusind tak for hjælpen.

Men hverken displayconfig-gtk virker eller xorg.conf virker. Så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få fuld skærm billed på min gamle IBM R30
Ja de to " programmer" er godt nok fra ubuntu 8.04 så det er da et stykke tid siden :D

Og nej jeg kan ikke juster hverken højden eller breden på min skræm, da det jo er en bærbar computer.

Kan kun køre 800 x 600 men i windows xp kunne den kører 1024 x 768

Kan det mon have noget at gøre med at man skal fortælle / skrive at det er en monitor på 13, 1 " man kan vel kalde det et skærmvalg.

Ubuntu har fundet mit skærmkort, så det er ikke lige det.

Ellers må man jo bide i det sure æble og gå tilbage til win xp :(

futte
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Futte skrev:først tusind tak for hjælpen.

Men hverken displayconfig-gtk virker eller xorg.conf virker. Så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal få fuld skærm billed på min gamle IBM R30
Ja de to " programmer" er godt nok fra ubuntu 8.04 så det er da et stykke tid siden :D

Og nej jeg kan ikke juster hverken højden eller breden på min skræm, da det jo er en bærbar computer.

Kan kun køre 800 x 600 men i windows xp kunne den kører 1024 x 768

Kan det mon have noget at gøre med at man skal fortælle / skrive at det er en monitor på 13, 1 " man kan vel kalde det et skærmvalg.

Ubuntu har fundet mit skærmkort, så det er ikke lige det.

Ellers må man jo bide i det sure æble og gå tilbage til win xp :(

futte

Følg lidt med her, og lær noget konsol/terminal magi :D

• 1) Du skal installere et lille nyttigt indstillingsværktøj
    Udfør følgende i Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen:

sudo apt-get install grandr
    Du vil blive bedt om at indtaste din kode til at opnå administrative rettigheder. Imens du taster vil der ikke blive vist noget i Terminal. Afslut med tryk på Enter/retur tast for at fortælle sudo programmet at du er færdig med at indtaste kodeordet.
  • 2) start grandr fra terminalen med en af følgende 2 metoder:
    • 1. metode) via en Terminal:

nohup gksudo grandr; exit
      (Terminal lukker selv, når du lukker grandr med OK, eller Cancel)
    • 2. metode via "Multiple Screens" fra System > Administration menuen.
  • 3) grandr starter. Vælg til højre din skærm, og du kan nu til venstre i "Basic" fanebladet i "Settings" under "Modes" rullegardinsmenuen vælge din skærm-opløsning. Tryk på OK til sidst.

Håber at det var en hjælp - ellers må du lige skrive igen.

Mislykkedes punkt 1 har du ikke administrative retiigheder og vi kan ikke hjælpe dig. Er det din computer kan du narturligvis reinstallere Ubuntu, og så huske dit kodeord.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Futte

Indlæg af Futte »

Hej og tak.

Jeg må desvære meddele at det ikke virker. Kan kun køre i 800 x 600
•1) Du skal installere et lille nyttigt indstillingsværktøj
Udfør følgende i Terminal fra Programmer > Tilbehør menuen:

Kode:
sudo apt-get install grandr
Du vil blive bedt om at indtaste din kode til at opnå administrative rettigheder. Imens du taster vil der ikke blive vist noget i Terminal. Afslut med tryk på Enter/retur tast for at fortælle sudo programmet at du er færdig med at indtaste kodeordet.
•2) start grandr fra terminalen med en af følgende 2 metoder:

◦1. metode) via en Terminal:

Kode:
nohup gksudo grandr; exit
(Terminal lukker selv, når du lukker grandr med OK, eller Cancel)
◦2. metode via "Multiple Screens" fra System > Administration menuen.
•3) grandr starter. Vælg til højre din skærm, og du kan nu til venstre i "Basic" fanebladet i "Settings" under "Modes" rullegardinsmenuen vælge din skærm-opløsning. Tryk på OK til sidst.

Jeg tror at det er noget med skærmen, fordi at den skriver at skærmen er default den skriver ikke som den gjorde i xp at det er en IBM thinkpad skærm 1024 x 768

Så jeg tror ikke at der er noget at gøre ved det, medmindre at man kan sige/fortælle ubuntu at det er sådan en skærm.
Er der sådanne en config fil hvor man kan rette skrive dette?????

Hilsen
futte
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Du bruger muligvis en framebuffer devicedriver til at vise noget grafik på skærmen, og sådan en kører (vist-nok) en standard opløsning der hedder 800x600 (VGA), fordi at det er noget alle skærme kan vise, hvis skærmen da ikke lige er fra den ældre it-stenalder.

Du kan muligvis installere en skærmdriver fra System > Administration > Hardwaredrivere.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Futte

Indlæg af Futte »

lath skrev:Du bruger muligvis en framebuffer devicedriver til at vise noget grafik på skærmen, og sådan en kører (vist-nok) en standard opløsning der hedder 800x600 (VGA), fordi at det er noget alle skærme kan vise, hvis skærmen da ikke lige er fra den ældre it-stenalder.

Du kan muligvis installere en skærmdriver fra System > Administration > Hardwaredrivere.

/Lars

Hej Lars.

Nej der er ikke nogle driver der at få.

Jeg må nok opgive at få den til at køre med ubuntu. :(

Men tak for hjælpen :D

hilsen futte
Futte

Indlæg af Futte »

Hej Igen.

Jeg har lige prøvet igen her den 04-04-2010 med den Gamle IBM R30

Hvordan pokker laver man skærmbilledet større, her i ubuntu 9.10 32 bit kan kun køre 800 x 600 ville meget gerne kunne køre 1024 x 768, som jeg kan i Win xp

ER der en fil man kan rette noget I, eller hva??

Kan man / skal man instaler et program lige som displayconfig-gtk som virkede i 8.04??

Hilsen
Futte.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Der er en lang tråd på det internationale forum om R30 og det der Trident CyberBlade 3D AGP kort.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=763964
Det starter helt tilbage i 8.04-tiden men de sidste poster er ikke mere end et par uger gamle og omhandler 9.10.

Der er også lidt her, men det er sikkert mindre informativt.
http://forums.lenovo.com/t5/Linux-Discu ... /m-p/40243

Kan du ikke prøve at lægge outputtet af

sudo lshw -C display

Men prøv at læse lidt på det. Det er en gammel svend. Er vi tilbage i 2002 eller noget i den stil?
Futte

Indlæg af Futte »

Hej zob.

Ja det er en gammel dreng fra 2001/2002. :D

her er mit udskrift
sudo lshw -C display
*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: CyberBlade/i1
vendor: Trident Microsystems
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: 5d
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: agp agp-1.0 pm cap_list
configuration: latency=32
resources: memory:80800000-80ffffff memory:80500000-8051ffff memory:81000000-817fffff memory:80520000-8052ffff(prefetchable)

Håber at det kan hjælpe dig, jeg prøver at læse lidt mere på det du har skrevet til mig. Tak for hjælpen.

Futte.
zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Uha ja. Det er alligevel en gammel computer. Det er for den gang de var prissat pr. vægtenhed. Noget a la 5.000 kr/kg for den der?

Læs især tråden fra forum: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=763964
Der må være nogen der ved noget/har lidt erfaring.
Futte

Re: adgang til root [løst]

Indlæg af Futte »

Hej igen.

Ja så fik jeg det løst. :D

Jeg fik 8.04 instaleret på min gamle IBM R30. :roll:

Så nu har den gamle computer fået nyt liv igen. :o

Hilsen
Futte / Flemming
Senest rettet af Futte 6. apr 2010, 22:40, rettet i alt 1 gang.