SMath

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
KajaK
IRC nickname: KajaK

SMath

Indlæg af KajaK »

Hej.

Ved ikke om nogen af jer kender til SMath eller Mono (hvad jeg går ud fra er et program lignende wine). Jeg ledte efter et Mathcad-lignende program til linux og fandt frem til SMath. Umiddelbart skulle man have det der Mono installeret, og installerede det derfor gennem Package Manageren. I den mappe hvor SMath ligger i, er der en fil der umiddelbart ser ud til at skulle åbne en anden exe-fil gennem Mono:
---------------------------------------------------------------------------------------
#!/bin/sh

exec mono "./SMathStudio_Desktop.exe" "$@"
---------------------------------------------------------------------------------------

Der sker bare ikke rigtigt noget når jeg prøver at åbne denne. Derfor forsøgte jeg mig selv i Terminalen, men fik følgende fejlmeddelelse:
kajak@LG-E300:~$ sudo mono /home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono/SMathStudio_Desktop.exe

** (/home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono/SMathStudio_Desktop.exe:6870): WARNING **: The following assembly referenced from /home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono/SMathStudio_Desktop.exe could not be loaded:
Assembly: System.Windows.Forms (assemblyref_index=0)
Version: 2.0.0.0
Public Key: b77a5c561934e089
The assembly was not found in the Global Assembly Cache, a path listed in the MONO_PATH environment variable, or in the location of the executing assembly (/home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono).

** (/home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono/SMathStudio_Desktop.exe:6870): WARNING **: Could not load file or assembly 'System.Windows.Forms, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089' or one of its dependencies.

** (/home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono/SMathStudio_Desktop.exe:6870): WARNING **: Missing method EnableVisualStyles in assembly /home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono/SMathStudio_Desktop.exe, type System.Windows.Forms.Application

Unhandled Exception: System.IO.FileNotFoundException: Could not load file or assembly 'System.Windows.Forms, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089' or one of its dependencies.
File name: 'System.Windows.Forms, Version=2.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=b77a5c561934e089'

Den siger mig desværre ikke så meget, men håber der er andre der kan hjælpe!?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: SMath

Indlæg af lath »

KajaK skrev:The assembly was not found in the Global Assembly Cache, a path listed in the MONO_PATH environment variable, or in the location of the executing assembly (/home/kajak/Documents/Install/Linux/SMathStudioDesktop.0_85.Mono).

Det fortæller mig at programmet mangler en .NET dll (softwarelibrary)

Der må være en Linux install tekst fil der kan guide dig igennem. Hvis du intet forstår af de instruktioner der gives i den fil, så prøv at poste dens indhold, så kan vi bedre hjælpe dig.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
KajaK

Indlæg af KajaK »

Altså der ligger ikke nogen installations-txt-hjælpe-fil i selve mappen af hvad jeg kan se. Umiddelbart ligner det ikke man skal installere programmet, men bare pakke det ud. Det er programmet nederst på denne side:

http://en.smath.info/forum/default.aspx?g=posts&t=73

Der står lidt om at man skal have mono installeret, hvilket jeg så også har gjort. Dog gennem Package manageren.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

KajaK skrev:Altså der ligger ikke nogen installations-txt-hjælpe-fil i selve mappen af hvad jeg kan se. Umiddelbart ligner det ikke man skal installere programmet, men bare pakke det ud. Det er programmet nederst på denne side:

http://en.smath.info/forum/default.aspx?g=posts&t=73

Der står lidt om at man skal have mono installeret, hvilket jeg så også har gjort. Dog gennem Package manageren.

Ok, den ser nice ud :mrgreen: , men du har lagt mærke til at det er et mobiltelefon-program?

Det kan være det kræver Win CE.

Kigger lidt mere på hvad der skal gøres. Du kan evt kigge lidt på VxMaxima (MatLab ligende program), som også kan indstalleres via pakkesystemet

Edit 1:
Kan ikke lide at hente software fra et mærkeligt website - der er lidt for meget windows-klik-og-installer-alt-hvad-du-ser-på-nettet over det.

Måske du skulle finde noget andet ... (fra pakkesystemet, forstås)

Edit 2:
Fra http://en.smath.info/forum/default.aspx?g=posts&t=202:
System requirements

* Handheld:
Framework: .NET Compact Framework 2.0 cab (5,33МБ), zip (1,99МБ)
Compatibility: Pocket PC 2002, WM 2003, WM 2003 SE, WM 5, WM 6, WM 6.1, full VGA support, all PPC's, Comunicators and smartphones.
* Desktop (Windows):
Framework: .NET Framework 2.0
* Desktop (Linux):
Framework: Mono 2.0 (libmono-winforms-2.0-cil package) or higher

Så det virker nok ikke med Mono under version 2.0.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
KajaK

Indlæg af KajaK »

Som jeg har forstået det kan man også få det i en pc version. Men det kan godt være jeg tager helt fejl. Vil da lige prøve at se på det andet du snakker om så.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

fejl post
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10