Ubuntu på usb-stick

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
henry

Ubuntu på usb-stick

Indlæg af henry »

hej!

Jeg har forsøgt at installere ubuntu 9.10 på usb-stick, Kingston 8 GB. Jeg benyttede mig af Christian Arvaiś guide. Det lykkes ikke for mig. Da jeg bootet den fra usb-stick, stod den i lang tid med ubuntus hvide logo, derefter en blinkende sort skærm.
Så gik jeg på internet. Og fandt noget, der hedder " unitbootin" og installerede på min på computer og fulgte anvisninger der. Ja, når bootede på usb-stick, var jeg i ubuntu 9.10. Det var på engelsk. godt nok!!. Men hvis jeg installerer et program eller en dokumentsfil og gemte den, og jeg bagefter lukkede op fra usb-stick var de væk. Ydermere i usb-versionen, havde jeg ikke et navn, kun" ubuntu". Hvordan ændres det???, så jeg kan gemme og installeret programer på usb-stick. Alt der her er lavet i ubuntu....
Jeg håber i har nogle anvisninger, og tak for en god side.

hilsen Henry

hilsen Henry
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu på usb-stick

Indlæg af lath »

henry skrev:hej!

Jeg har forsøgt at installere ubuntu 9.10 på usb-stick, Kingston 8 GB. Jeg benyttede mig af Christian Arvaiś guide. Det lykkes ikke for mig. Da jeg bootet den fra usb-stick, stod den i lang tid med ubuntus hvide logo, derefter en blinkende sort skærm.
Så gik jeg på internet. Og fandt noget, der hedder " unitbootin" og installerede på min på computer og fulgte anvisninger der. Ja, når bootede på usb-stick, var jeg i ubuntu 9.10. Det var på engelsk. godt nok!!. Men hvis jeg installerer et program eller en dokumentsfil og gemte den, og jeg bagefter lukkede op fra usb-stick var de væk. Ydermere i usb-versionen, havde jeg ikke et navn, kun" ubuntu". Hvordan ændres det???, så jeg kan gemme og installeret programer på usb-stick. Alt der her er lavet i ubuntu....
Jeg håber i har nogle anvisninger, og tak for en god side.

hilsen Henry

hilsen Henry

Det er forid at Ubuntuen du har på din USB stick er et Live system, hvilket kort fortalt er et system som ingenting gemmer på den computer du arbejder på.

Det gælder både programmer, og dokumenter.

Du skal installere Ubuntu til en harddisk, for at få noget mere permanent.

Vigtigt
Lader du Ubuntu få al plads på harddisken rydder den alt hvad der tidligere var på harddisken - det gælder et eventuelt Windows operativsystem med billeder, dokumenter, musik, film, og andre filer du måtte have på harddisken, så tag backup før du installerer noget som helt.

Tag også backup selv du ikke lader Ubuntu få hele pladsen på harddisken.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Claus Henriksen
Forfatter
Geografisk sted: Christianshavn

Indlæg af Claus Henriksen »

kath skrev:Det er forid at Ubuntuen du har på din USB stick er et Live system, hvilket kort fortalt er et system som ingenting gemmer på den computer du arbejder på.

Du skal installere Ubuntu til en harddisk

/Lars

Nej da - en usb installation med persistent lagring af data er da bestemt muligt.
Jeg har også lavet en guide med masser af billeder.
Søg på "flytbar usb nøglering dabuntu".

Lige nu mangler du en fil der hedder casper-rw på din nøgle, ikke? Det er din "harddisk" på nøglen.
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

ubuntuuser42 skrev:
kath skrev:Det er forid at Ubuntuen du har på din USB stick er et Live system, hvilket kort fortalt er et system som ingenting gemmer på den computer du arbejder på.

Du skal installere Ubuntu til en harddisk

/Lars

Nej da - en usb installation med persistent lagring af data er da bestemt muligt.
Jeg har også lavet en guide med masser af billeder.
Søg på "flytbar usb nøglering dabuntu".

Lige nu mangler du en fil der hedder casper-rw på din nøgle, ikke? Det er din "harddisk" på nøglen.

Ok.

Jeg fandt lige den her, som nok er nyttig at vide, hvis det er Ubuntu 9.10 + WUBI installation + persistent storage på en USB disk: http://www.ubuntu.com/getubuntu/releasenotes/910#Wubi%20using%20persistent%20storage%20on%20a%20USB%20disk, .

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags