ak og ve......

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

ak og ve......

Indlæg af cmay »

http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 1094923390

jeg orker næsten ikke give udtryk for hvad jeg tænker om den her men vil da gerne høre hvad i andre synes :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: ak og ve......

Indlæg af Warhawk »

Egentligt er det jo horribelt, men på den anden side tager jeg det med sindsro. Sagen er jo den at sudo er open source og udgivet under GNU/GPL, så dette må falde under prior art. Det burde selv hjerneblødningerne hos patentmyndighederne kunne forstå.

Men hele denne sag viser nok en gang at M$ gør hvad som helst for at tryne sine konkurrenter. M$ er M$ og det ligger desværre i deres grådige gener.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ak og ve......

Indlæg af Jimmyfj »

Det er ikke det eneste. Både Sudo og Runas er prior art, og begge er udgivet under GNU's GPL, selv om Runas i dag er vedligeholdt af *BSD og er tilført en BSD-licens. Så det bliver meget spændende at se, hvad GNU og Hr. Stallman har at sige til det. Jeg tror personligt, at GNU hiver USPTO i retten sammen med MS.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
jlouis
Indlæg: 56
Tilmeldt: 10. aug 2009, 00:23
IRC nickname: jlouis

Re: ak og ve......

Indlæg af jlouis »

Jimmyfj skrev:Det er ikke det eneste. Både Sudo og Runas er prior art, og begge er udgivet under GNU's GPL, selv om Runas i dag er vedligeholdt af *BSD og er tilført en BSD-licens. Så det bliver meget spændende at se, hvad GNU og Hr. Stallman har at sige til det. Jeg tror personligt, at GNU hiver USPTO i retten sammen med MS.


sudo er ikke under GNU GPL-licens. Det er skrevet af Todd C. Miller for OpenBSD oprindeligt og har en ISC/BSD licens dualiseret, se

http://www.gratisoft.us/sudo/license.html
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ak og ve......

Indlæg af Jimmyfj »

Naaah - Dude. Der er jeg ikke sikker på vi taler om samme program. Here Goes:

The program was originally written by Bob Coggeshall and Cliff Spencer "around 1980" at the Department of Computer Science at SUNY/Buffalo. The current version is under active development and is maintained by OpenBSD developer Todd C Miller and distributed under a BSD-style license.[5]


Hentet herfra: http://en.wikipedia.org/wiki/Sudo

Todd C Miller er den nuværende maintainer af sudo, IKKE forfatteren. Men du har ret i at den ikke er GPL, men BSD-licensed.

Læs evt. lidt om sudo's historie her:

http://www.sudo.ws/sudo/history.html
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: ak og ve......

Indlæg af cmay »

jeg lagde lige mærke til i selve patentet at under reference står der de her blandt andet
Lawrence, "Using Sudo", Linus Tutorials, May 12, 2005, retrieved at <<http://web.archive.org/web/20050530041932/www.developertutorials.- com/tutorials/linux/using-sudo-050511/page1.html>>. cited by other .
Learning the shell, "Permissions", retrived at <<http://www.linuxcommand.org/Its0070.php>>. cited by other .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ak og ve......

Indlæg af Jimmyfj »

Jeg vil ønske, at jeg selv turde tro på, at vi i denne sag har Novell Inc. med os. For den "administrative" beskrivelse, MS lægger for dagen omkring deres "opfindelse", som jo handler om elevation af rettigheder for "almindelige" brugere, hvis man da kan tale om almindelig bruger og MS i samme forstand.

Selv om det er ved at være nogle år siden, jeg bestod min CNA/CNE på Novell NetWare, så har jeg ikke glemt den bund solide opdeling af brugerrettigheder på et NetWare netværk: SRWCEMFA: S=Supervisor, R=Read, W=Write, C=Create, E=Erace, M=Modify, F=(husker jeg ikke lige) og A=Access Controll. Har du S i dine rettigheder, har du automatisk alle rettigheder på fil-træet. Med A kan du tildele dig selv S, hvis du ved hvordan. Elevationen består så i, at du tildeles disse rettigheder på to plan:På fil-niveau, og på mappe-niveau. En normal mappe har, for at en bruger skal kunne udføre sit job RWCEMF, men altså ikke S og A. Disse rettigheder kan så "nedarves" til under-mapper, hvor en enkelt eller flere rettigheder "sies" fra, afhængig af formålet med adgangen til indholdet af underliggende mapper. Loftet, og dermed begrænsningen for dine rettigheder ligger ikke i hvad der kan forstås som din hjemme-mappe, men filtret er lagt i mappen umiddelbart over din "hjemme-mappe". Denne mappe vil du i reglen ikke have behov for at tilgå, hvorfor du ingen rettigheder er tildelt i denne. Og her taler vi om rettigheder du som bruger, logget ind på serveren, har. Op til og med NetWare 3.1x logger du ind på serveren. Med NetWare 4.0 ændres dette til at du logger ind "på kablet", og ikke på serveren. Vel at mærke på et netværk med flere end en server.

Denne funktion er default i Novell NetWare 3.1x, og jeg mødte den første gang i 1994.

Så ikke nok med at elevation af bruger-rettigheder har eksisteret på de første mainframes, de har også altid været en fast bestanddel af Unix og Novell NetWare, samt selvfølgelig GNU/Linux.

Men det skal blive spændende at se, om Novell sidder dette angreb overhørig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: ak og ve......

Indlæg af cmay »

pfexec på solaris er også en slags elevation af bruger rettigheder selv om det ikke er det samme som sudo men som patentet står er det alle de mulige måder at opnå dette på som de mener at have opfundet eller vil have patent på sådan som jeg forstår det.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ak og ve......

Indlæg af Jimmyfj »

cmay skrev:pfexec på solaris er også en slags elevation af bruger rettigheder selv om det ikke er det samme som sudo men som patentet står er det alle de mulige måder at opnå dette på som de mener at have opfundet eller vil have patent på sådan som jeg forstår det.


Jeg er temmelig sikker på, at det "patent" ikke holder 5 sekunder i en retssag. Og vær sikker på, at de retssager nok skal komme.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: ak og ve......

Indlæg af cmay »

i tilfælde af retsager så betyder det vel apple ,sun ,novell, red hat , canocial evt evt .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}