Ubuntu og hvad så??

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Fjederen »

Der er sikkert mange der bliver vældig forstyrrede over min overskrift.. Jeg mener, jeg er helt ny bruger, dette er mit første indlæg, og så laver jeg en provokerende overskrift??
Men den er skam reel nok min provokation!

Nu har jeg prøvet at installere Ubuntu på en gammel pc som jeg har stående, bevares, det er ikke meget maskine i dag.. med en sølle 1 Ghz cpu, 768 mb ram og en lille 80 GB HDD... Hvorfor så overhovedet prøve, er der sikkert mange der vil spørge? Jo, jeg har hørt og læst om alle Ubuntu's lyksaligheder flere steder og rundt omkring, så det skulle da prøves. Så jeg fik hentet det ned, brændt ud på en cd og installeret det. Derefter fulgte jeg en guide som jeg fandt links til herinde. Efter alt dette, skulle jeg da lige prøve at se hvor hurtigt den startede op, for med alt det, som er lagt ind på den, må det da tage sin tid. Hold da op, den er hurtigere i gang, end min windåse maskine, som altså kun er ca ½ så gammel som den ældste maskine (2 ghz x2 xpu, med 2 gb ram og 250 gb HDD).
Der må jeg indrømme.. Der fik jeg respekt for Ubuntu.. Igang med at bruge den, men hvad kan jeg med den som jeg ikke kan med min windows pc? Jeg kan gå på nettet, jeg kan bruge en msn klon, jeg kan afspille musik og video osv, kort sagt, så kan jeg stort set det samme som jeg kan på en almindelig windows baseret pc. Hvad er det så, der gør Ubuntu så fantastisk? Er det alle de små spil der følger med? Er det sammenholdet bag? Eller hvad er det? Ok, jeg har opdaget et par ting, som har imponeret mig. Fx kan Ubuntu se alle mine filer på min xp pc, det kan min vista bærbare ikke.

Jeg er fascineret af Ubuntu, ingen tvivl om det, men jeg har lidt svært ved at se hvorfor jeg skulle konvertere fra min xp til Ubuntu'en. Jo, det er en fordel det er gratis, men når nu jeg har betalt for min xp, hvad så? skal jeg så bare smide det ud? Det skal ikke lyde som om jeg er utilfreds på nogen måde, for jeg har den aller største respekt for jer, der er herinde. Mere flinke og hjælpsomme mennesker skal man kigge længe efter! Men I kunne temmelig sikkert være lige så flinke mennesker på windows platformen? Eller hvad med mac platformen? Den syntes jeg aldrig bliver nævnt i nogen sammenhænge herinde?

Afslutningsvist vil jeg da sige, at jeg vil give Ubuntu en chance, jeg har bl.a. installeret det på min nc10, da jeg syntes at det fortjener en chance. Og jeg skal skam også nok blive bedre til at bruge min gode gamle pc noget mere. Så helt håbløs er jeg altså heller ikke ;)
eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af eitreach »

Hej, og velkommen til forum. :)

De væsentlige fordele Ubuntu, og Linux har, over Windows, synes jeg handler om sikkerheden - jeg behøver ingen antivirus på min Ubuntu-maskine, og jeg kan være forsikret om at programmerne Ubuntu bruger også er sikre, da de er åbne, og mange mennesker derfor kan se dem efter i sømmene.

Ubuntu er ikke bare gratis, men også frit. Det betyder at du kan give det videre til venner og familie, uden at du bliver softwarepirat af den grund. Programmerne Ubuntu bruger vil du også kunne bruge på samme måde.

Med Ubuntu vil man være i stand til at få et bedre workflow end på Windows-pc'ere, da Gnome og KDE (de to store skrivebordsmiljøer Ubuntu bruger) har nogle rigtig flotte features hvad angår deres window managers, f.eks.

Installation af programmer er også nemmere end på en Windows-pc - her bruger man ét program til at hente og installere al software, uden at man skal til at bruge Google til at finde det. Det er ret smart.

- Men det er naturligvis bare det jeg kan lide ved Ubuntu. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Christian.Arvai »

Tjaaaa .... Du slipper da blandt andet også for BSOD og virus :mrgreen:
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af zob »

Jeg har det egentlig fuldstændig som dig Fjederen. Jeg kan heller ikke rigtig se den store kvalitetsforskel på ubuntu og windows.

Hvorfor har jeg så valgt ubuntu?
Jo, som du selv siger, er ubuntu gratis (og frit, for de politiske), der er et hav af gratis kvalitetsprogrammer, det er mere sikkert, jeg har mere kontrol over mit styresystem, jeg må gøre med det hvad jeg vil (windows betaler du for, men du ejer det jo ikke, det er en licens). Ellers er der vel ikke nogen fordele for mig personligt.

Jo, som du siger så booter det også noget hurtigere, men det er noget forholdsvis nyt. Jeg tror nok XP bootede hurtigere end 5.04 (Hoary Hedgehog). Men ja nu er ubuntu klart hurtigere på booten (og om et halvt år er den endnu hurtigere).

Men selv om windows koster lidt penge og kun har ganske få ulemper i forhold til ubuntu/linux, synes jeg egentlig pengene er givet meget godt ud, hvis man ikke kan lide linux. Det er trods kun ca. 1.500,- hvis man skal have pakken uden opgradering. Nå ja plus ca. 1.500 for en office pakke (som til gengæld er ret fin) - du kan selvfølgelig også bruge openoffice på windows, men hvis du vil gå planken ud...

Mac??? Hvorfor skal vi tale om det?
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Warhawk »

Hej og velkommen i forum :)

En sjov, men også dejlig historie.

For mig handler det ikke så meget om at Ubuntu og Linux er gratis (det er blot en ekstra fordel) - det er friheden, jeg nyder. Her bestemmer jeg selv over min computer. I Windows verdenen er det reelt Microsoft der bestemmer og de gør hvad de har lyst til.

WinXP er et forældet system, som ikke kan bibringe noget nyt - i bedste fald kan der kun lappes lidt hist og pist, så jeg har svært ved at forstå hvorfor brugerne i den grad klamrer sig til det. Som eitreach også skriver, er sikkerheden uovertruffen i Linux. Da jeg kørte Windows var det nødvendigt med et hav af diverse sikkerhedsprogrammer, og det slugte en del ressourcer, hvilket igen resulterede i mindre ydelse. I Ubuntu har jeg kun konfigureret min firewall og har nu fuld ydelse.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Fjederen »

wheee... fik da noget der mindede om en diskussion ud af det.. hehe... så ramte jeg skam plet med mit indlæg ;)

En skam I ikke går på vuc Aalborg, hehe.. en af dem jeg er i klasse med, kom med det postulat at linux var det samme som windows.. det var lavet af de samme mennesker, pga der var vinduer deri... hæhæ...
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af zob »

Vi er skam altid parat til at fedte for folk der ser ud som om de er ved at komme over på "vores hold".

For resten en lidt unfair, men meget almindelig sammenligning. Linux på et gammelt hakkebræt og windows på en eller anden supercomputer.
Senest rettet af zob 2. nov 2009, 20:31, rettet i alt 1 gang.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Jarlen »

Fjederen skrev:. Jo, det er en fordel det er gratis, men når nu jeg har betalt for min xp, hvad så? skal jeg så bare smide det ud?


Nej da, XP bliver udfaset indenfor de næste par måneder alligevel, så det skal nok gøre sig selv værdiløst uden du behøver røre en finger ;-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
Fjederen
Indlæg: 99
Tilmeldt: 2. nov 2009, 17:46
IRC nickname: Fjeder
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Fjederen »

hehe.. ja.. xp er på en "supercomputer" sammenlignet med hvad linux har fået.. Men det er lige før at jeg er rystet i min grundvold over at den boot'er så meget hurtigere.. hehe
og så skal det altså lige siges at ud af de 2 stationære jeg har og de 2 bærbare, så har jeg 2 xp, 2 linux og en vista (bvadr).. hehe

men mon ikke snart de kommer og får en ubuntu også ?? hehe.. nu får vi at se :)
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu og hvad så??

Indlæg af Jimmyfj »

Fjederen skrev:hehe.. ja.. xp er på en "supercomputer" sammenlignet med hvad linux har fået.. Men det er lige før at jeg er rystet i min grundvold over at den boot'er så meget hurtigere.. hehe
og så skal det altså lige siges at ud af de 2 stationære jeg har og de 2 bærbare, så har jeg 2 xp, 2 linux og en vista (bvadr).. hehe

men mon ikke snart de kommer og får en ubuntu også ?? hehe.. nu får vi at se :)


Hvis det er hastighed du gerne vil se, så kig lige her:

http://tuxradar.com/content/vista-windows-7-ubuntu-904-and-910-boot-speed-comparison

Men tilbage til dit oprindelige spørgsmål: Ubuntu - Og hvad så?

Det spørgsmål er der mange nye brugere af GNU/Linux som har stillet før dig. Men der er i virkeligheden kun et svar på det:
"Spring ud i det. Brug det, som du ville have brugt Windows. Brug de programmer, som vil svare til de programmer, du bruger på Windows. Surf på nettet. Kig lidt video, lyt til lidt af dit musik. Pak lidt af dine filer med et pakkeprogram. Belast systemet så meget du orker. Og snart vil du selv få øje på den største forskel: GNU/Linux fungerer bare!"

Ubuntu får ikke din harddisk til at snurre larmende i kabinettet, selv om du ingen ting laver. Den fyre ikke op på 100% CPU-forbrug uden bestemmelig årsag. Dit system er ikke lige så åben som Istedgade ved parringstid. Du får ingen underlige pop-ups midt i det hele. Dit system skal ikke genstartes 30 gange om dagen på grund af manglende system-ressourcer. Du skal ikke huske at holde din virus-scanner opdateret. I det hele taget behøver du ikke bekymre dig om virus eller andre former for angreb. Dit system har fra starten alle porte lukket ud mod Internettet, hvilket skjuler den for ping-bots.

Ubuntu er et system som er meget sikkert. Du kan kryptere din hjemme-mappe, sådan at dine data er krypteret lige så snart du logger ud, eller lukker computeren ned.

Endelig er der Ubuntu Softwarecenter, hvor du har adgang til over 20.000 rigtig gode og flotte programmer, som, lige som resten af din Linux-boks, bare kører.

Skal jeg fremhæve flere fordele bliver disse af mere teknisk art, som at du kan kompilere din helt egen Linux-kerne så den passer 100% til dit hardware, og dermed giver dig en smule mere hastighed.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500