Hvordan slår man ipV6 fra i 9.10? LØST

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
CCUGhost
Geografisk sted: Århus

Hvordan slår man ipV6 fra i 9.10? LØST

Indlæg af CCUGhost »

Efter opdatering til 9.10 blive nettet langsomt. Jeg har løst problemet i Firefox ved at disable ipv6 (inde i Firefox) så almindelig browsing foregår ved almindelig hastighed.

Nu har jeg så konstateret at andre programmer f.eks FTP har samme problem som Firefox havde med DNSopslag der tager en krig.

Jeg kan se på nettet at MANGE har problemer med lange tider på DNSopslag og at løsningen er at disable ipv6 i Karmic

En af løsningerne opgives til;

edit /etc/default/grub and change
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
til
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="ipv6.disable=1 quiet splash"
og så
sudo update-grub

---

Mit problem er bare at der i /etc/default/ IKKE er nogen grub..... ??

Det skal siges at jeg opgraderede fra 9.04 til 9.10. Ikke en clean install.

Nogen der kan komme med en løsning ??
Senest rettet af CCUGhost 1. nov 2009, 22:32, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Hvordan slår man ipV6 fra i 9.10?

Indlæg af zob »

Noget af den information der ligger i den nye /etc/default/grub fil, lå tidligere i /boot/grub/menu.lst
Men jeg synes ikke det er helt det samme. Godt nok ser det ud til at jeg f.eks. skal vælge ventetid før den vælger et system at boote i etc/default/grub nu og det gjorde jeg vist før i /boot/grub/menu.lst, men jeg synes klart der mangler noget.
Men 9.10 er jo opgraderet til GRUB2 så der er sket ændringer.
CCUGhost

Indlæg af CCUGhost »

Har rodet lidt videre og det viser sig at det IKKE - alene - var i Ubuntu at problemet lå.

Det virkede som sagt fint i 9.04 men efter opdatering til 9.10 blev DNS opslag laaangsomt.

Jeg skiftede så til OpenDNS og nu spiller det hele tilsyneladende uden problemer. Jeg har endda enabled ipv6 i Firefox og den drøner der udaf efter skift til OpenDNS :P
Hvorfor fryser min computer når den bliver varm ?
jlouis
IRC nickname: jlouis

Indlæg af jlouis »

zob skrev:Noget af den information der ligger i den nye /etc/default/grub fil, lå tidligere i /boot/grub/menu.lst
Men jeg synes ikke det er helt det samme. Godt nok ser det ud til at jeg f.eks. skal vælge ventetid før den vælger et system at boote i etc/default/grub nu og det gjorde jeg vist før i /boot/grub/menu.lst, men jeg synes klart der mangler noget.
Men 9.10 er jo opgraderet til GRUB2 så der er sket ændringer.

Nemlig. I Grub2 er der ikke nogen /boot/grub/menu.lst. I stedet bygges /etc/grub/grub.cfg automatisk af update-grub ud fra filerne i /etc/grub.d samt hvad der står i /etc/default/grub. Et gæt er muligvis at der under upgrade ikke er installeret en ny grub af den ene eller anden grund.

Prøv eventuelt at se hvad 'dpkg -l | grep grub' siger på din maskine. Her er det:

ii grub-common 1.97~beta4-1ubuntu3 GRand Unified Bootloader, version 2 (common
ii grub-pc 1.97~beta4-1ubuntu3 GRand Unified Bootloader, version 2 (PC/BIOS
CCUGhost

Indlæg af CCUGhost »

Nemlig. I Grub2 er der ikke nogen /boot/grub/menu.lst. I stedet bygges /etc/grub/grub.cfg automatisk af update-grub ud fra filerne i /etc/grub.d samt hvad der står i /etc/default/grub. Et gæt er muligvis at der under upgrade ikke er installeret en ny grub af den ene eller anden grund.

Prøv eventuelt at se hvad 'dpkg -l | grep grub' siger på din maskine. Her er det:

ii grub-pc 1.97~beta4-1ubuntu3 GRand Unified Bootloader, version 2 (PC/BIOS

Min siger:

ii grub 0.97-29ubuntu59 GRand Unified Bootloader

så om der er gået et eller andet galt under opdateringen ved jeg ikke....
og der er ikke nogen grub i /etc/default/
men det virker efter at jeg er skiftet til OpenDns
Hvorfor fryser min computer når den bliver varm ?