Hej.
Jeg har lige installeret Ubuntu på en ledig plads på min HD. Den ledige plads var på 2,5 GB. Da jeg så har startet Ubuntu - og det kører jo bare fint - får jeg en melding om at der ikke er plads nok til sikkerhedsopdateringerne.
Hvad gør jeg nu?
Kan jeg tildele Ubuntu mere plads?
Skal jeg gøre det i Ubuntu eller i min Windows Vista, som jeg jo stadig kører på maskinen?
Skal jeg afinstallere Ubuntu og så tildele den mere plads ifm. geninstallation? I så fald, hvordan afinstallerer jeg den?
Håber I kan hjælpe mig
:0)
Lisbeth
At give Ubuntu mere plads efter installation
-
- IRC nickname: LSc
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Re: At give Ubuntu mere plads efter installation
Hej og velkommen til forum.
Det var da også helt usandsynlig lidt plads. Der må da være mere plads på din computer, eller er den meget gammel (uha så må vista køre dårligt)?
Du kan få det partitioneringsprogram frem som du brugte da du tildelte plads under installationen. Det hedder gparted. Det skal bare lige installeres først (sammen med understøttelse for ntfs). Så fyr op under en terminal - programmer-tilbehør-terminal og indsæt følgende:
Indtast din kode (den reagerer selv om du ikke kan se det) - enter.
Når installationen er færdig kan du finde gparted som under System->Indstillinger
Det var da også helt usandsynlig lidt plads. Der må da være mere plads på din computer, eller er den meget gammel (uha så må vista køre dårligt)?
Du kan få det partitioneringsprogram frem som du brugte da du tildelte plads under installationen. Det hedder gparted. Det skal bare lige installeres først (sammen med understøttelse for ntfs). Så fyr op under en terminal - programmer-tilbehør-terminal og indsæt følgende:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude install gparted ntfsprogs
Indtast din kode (den reagerer selv om du ikke kan se det) - enter.
Når installationen er færdig kan du finde gparted som under System->Indstillinger
-
- Redaktør
- Geografisk sted: København
Vi talte lige om andetsteds at det sikkert vil være nødvendigt for dig at defragmentere dit drev inde i windows, at det kunne være grunden til at du ikke har fået mere plads. Det er fordi windows har en uvane med at smide filerne hvor den lige finder det nærmest (ligesom når jeg smider overtøjet - det er en uskik). Så punkt 1. Defragmenter inde fra windows.
Punkt 2. Det er nok nødvendigt at du ikke er logget ind på din ubuntu installation (og dermed have filsystemet i brug), når du skal ændre din partitionstørrelse. Derfor, glem det jeg sagde om at installere gparted. Brug i stedet enten en LiveCD og gør det derfra (der er den installeret i forvejen), eller gør det under geninstallationen, hvis det er den vej du går (men det skulle ikke være nødvendigt).
Punkt 2. Det er nok nødvendigt at du ikke er logget ind på din ubuntu installation (og dermed have filsystemet i brug), når du skal ændre din partitionstørrelse. Derfor, glem det jeg sagde om at installere gparted. Brug i stedet enten en LiveCD og gør det derfra (der er den installeret i forvejen), eller gør det under geninstallationen, hvis det er den vej du går (men det skulle ikke være nødvendigt).
-
- IRC nickname: LSc
Jo, der er masser af plads på min pc, det var bare fordi der nu lige stod 2,5 GB ledig plads, og hvis jeg valgte den mulighed behøvede jeg ikke gå ind og pille i alt for meget som jeg ikke har nok viden om ;0)
Jeg har defragmenteret inden jeg gik i gang.
Jeg prøver at køre live-cd'en og så se om jeg kan få det rettet til derfra... Prøver så med 50 GB, det er jo mest for at lege lidt med Ubuntu og lære systemet at kende.
Tak for hjælpen, det er nok ikke sidste gang jeg spørger i dette forum ;0)
Lisbeth
Jeg har defragmenteret inden jeg gik i gang.
Jeg prøver at køre live-cd'en og så se om jeg kan få det rettet til derfra... Prøver så med 50 GB, det er jo mest for at lege lidt med Ubuntu og lære systemet at kende.
Tak for hjælpen, det er nok ikke sidste gang jeg spørger i dette forum ;0)
Lisbeth