Hej
Jeg er gammel Windows bruger og fatter ikke meget af dette Linux-værk...
En god ven hjalp mig med at bygge denne HTPC (Home Theater PC), hvor XBMC er sat til at starte ved opstart (altså Xbunto er installeret)... Altsammen rigtigt nice...
Men...
PC'en er udstyret med en 80 GB master (som var den eneste der var tilsluttet under installation) og 2 stk. 80 GB + 4 stk. 120 GB (som alle er installeret til Cable Select)... Jeg har installeret Gparted og har fundet alle HD'ere og formatteret dem med EXT3...
Men...
De er stadig ikke at finde under Filesystem...
Så har jeg efterhånden læst mig frem til at de skal mount (es)...
Hvordan gør jeg det...???
Og vil de så bagefter være at finde i XBMC??? -Og hvordan...???
Er der et godt program til FTP ??? - PC'en skal stå ved en kammerat, hvor jeg skal være i stand til at overføre filer til... (enten via min Ubunto-box eller Win7-box)
Er der et godt program til dette (bruger Total Commander til Windows - fantastisk program) - findes der et tilsvarende program til Linux (Ubunto)???
PFT for hjælpen...
Mount af HD'ere i (X)ubunto
-
- IRC nickname: Wizkid
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Re: Mount af HD'ere i (X)ubunto
Hejsa,
Til at styre dine harddiske vil jeg anbefale dig Graphical Storage Device Manager, som du kan finde som pysdm i Synaptic.
Total Commander er et virkeligt godt værktøj, men der findes også et rigtigt godt værktøj til Linux såsom Krusader (som jeg selv bruger og foretrækker) eller Gnome Commander/Midnight Commander.
Som FTP klient bruger jeg FileZilla.
Til at styre dine harddiske vil jeg anbefale dig Graphical Storage Device Manager, som du kan finde som pysdm i Synaptic.
Total Commander er et virkeligt godt værktøj, men der findes også et rigtigt godt værktøj til Linux såsom Krusader (som jeg selv bruger og foretrækker) eller Gnome Commander/Midnight Commander.
Som FTP klient bruger jeg FileZilla.
/Michael
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
---
Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
-
Så er harddiskene alle formateret med EXT3 og lagt ind i /media/...
Og jeg har installeret Krusader men kan ikke få lov til at overføre filer til diskene... "Access denied"...
Any clues...????
Og jeg har installeret Krusader men kan ikke få lov til at overføre filer til diskene... "Access denied"...
Any clues...????
-
- Geografisk sted: Esbjerg
Wizkid skrev:Så er harddiskene alle formateret med EXT3 og lagt ind i /media/...
Any clues...????
Det skyldes at root står som ejer af diskene - derfor har du ikke adgang til at skrive til dem. Du skal derfor overtage ejerskabet, og det kan du f.eks. prøve i Krusader. Først starter du Krusader som root
Kode: Vælg alt
sudo krusader
så navigerer du til rodmappen for en af diskene, så den er markeret. Højreklik og vælg Properties... - vælg fanen Permissions. Her sætter du dig selv som ejer med ønskede rettigheder. Husk at gøre dette rekursivt (apply changes to all subfolders and their contents).
Gentag for øvrige diske.
Advarsel!!! - når du er færdig med dette, så luk Krusader igen, så du ikke fortsætter som root. Du kan herefter starte Krusader op på normalvis og overføre dine musikfiler.
/Michael
---
---
-
Hej Warhawk
Det er bare super - det virker sgu...
Synes dog nok at jeg havde læst mig så langt frem - men bare lige hvordan jeg gjorde - det var jo så lige det...
Tak for hjælpen...
/Bo
Det er bare super - det virker sgu...
Synes dog nok at jeg havde læst mig så langt frem - men bare lige hvordan jeg gjorde - det var jo så lige det...
Tak for hjælpen...
/Bo