afinstallering af ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
MortenFriis

afinstallering af ubuntu

Indlæg af MortenFriis »

Hey.

Nu sidder jeg med det problem at jeg har valgt og hoppe tilbage til windows, men når jeg har sat cd'en i og ville igang med at installere så står der at den ikke kan finde nogen harddiske og derfor ikke kan installere windows? nogen der kan hjælpe mig med dette problem?

på forhånd tak

morten friis
Jønse

Re: afinstallering af ubuntu

Indlæg af Jønse »

Inden installation skal harddisken formatteres med NTFS som er det filsystem nyere Windows udgaver bruger. Ved installation af Ubuntu er filsystemet ændret til ext3. Jeg kan desværre ikke huske hvordan man gør det i Windows, men det må fremgå af din installations-cd.
Det er længe siden jeg har konverteret den vej. :? :?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det er sikkert rigtigt hvad jønse siger. Du kan jo bruge en ubuntu live-cd (som jo altid er rar at have liggende, skulle der opstå andre problemer) til at formatere din harddisk til fat32 eller ntfs eller noget andet windows kan forstå. Du kommer sikkert til at formatere igen under installationen. Det er bare lige for at disken kan "ses".

Husk at lave backup af alt hvad du skal bruge på en ekstern harddisk eller en DVD e.l.
MortenFriis

Indlæg af MortenFriis »

Live cd'en har jeg, alt jeg skal bruge er der taget backup af. det eneste jeg mangler er at finde ud af hvordan pokker jeg gør :)
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Hvis du føler dig lidt usikker og du har plads nok til to styresystemer, vil jeg foreslå dig at lave et dualboot.
Som du kan se her: viewtopic.php?f=2&t=8395&p=51502&hilit=grub#p51502
er det dog ikke problemfrit at installere windows efter ubuntu (det er problemfrit i omvendt rækkefølge), fordi windows spiser sine fjender (ubuntu's grub opstartsmenu).

Her er nogle instruktioner i hvordan du laver et grub restore http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351

Har du en anden computer, som du kan komme på nettet fra i nødstilfælde? Det er altid rart når man skal til at installere et nyt system.

Men det bliver i hvert fald noget med at du skal have installeret gparted hvis du ikke har det i forvejen.

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gparted ntfsprogs

Så er det ALT+F2, skriv gparted. Så skal du partitionere din harddisk. DET ER HER DU KAN SLETTE ALT FOR EVIGT!

Arvai skriver en masse om partitionering her:
http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... itionering af harddisk ved dualbootinstallering

Når du her partitioneret, og skal til at installere windows, er du jo i windowsland, og kan måske få mere kompetent hjælp andetsteds. F.eks. www.eksperten.dk
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

At du ikke kan finde harddisken har intet at gøre med, at du har formateret i EXT3/EXT4 - men skyldes at du mangler en driver. Jeg gætter på at du vil installere WinXP på en SATA harddisk. Du skal derfor trykke F6 lige efter opstarten for at kunne installere den nødvendige driver. Har du ikke denne driver, kommer du ikke videre. Kan dog sige at f.eks. WinXP SP2 har indbygget support for SATA.

Når du så kommer så vidt at du har accepteret EULA og skal i gang med selve installationen vil du finde et antal ukendte partitioner - disse skal alle slettes og så skal du til sidst oprette en stor partition - voila, så kører det herefter.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD