andre der bruger linux til audio recording

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

Jeg bruger linux til at lave indspillinger af mine egne sange. ikke noget specielt og mine instrumenter og hard disk recorder er gammelt og det meste er ved at falde fra hinanden. jeg har så brugt 64studio førhen men efter en lang pause har jeg smidt noget gammelt demo optagelser på nettet.

efter at starte igen efter et par år har jeg installeret 64studio igen men denne gang beta versionen som bygger på ubuntu. hvilket er mere end blot en ubuntu remix men der er pakker i 64stuidos repos som ikke findes i ubuntus pakke udvalg. jeg ville gerne høre om andre bruger linux helt eller delvist til at optage eller som del af software synht opsætning evt evt.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af Jarlen »

Ubuntu-dk podcastet er lavet på en linuxmaskine. Du kan evt. spørge kjoller på IRC hvad han bruger af programmer. Det er ham der står for den tekniske del af showet.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af zob »

Indrømmet. Jeg har prøvet. Først med et EMU-kort der aldrig kom op at køre. Nu har jeg købt et RME HDSP 9632 kort. Desværre er jack, for mig, en jungle. Jeg har meget svært ved at komme i gang. Men det er klart, 64studio eller ubuntu studio e.l. skal du bruge. Hvis man forsøger sig med en almindelig ubuntu version, skal man i hvert fald installere real time kernel, jack og ubuntu-studio-extras.
En podcast er en overskuelig affære, da det ikke er nødvendigt f.eks. at indspille et guitar-spor medens man lytter til f.eks. et piano-spor i real time. Det er multitracking der komplicerer sagerne fordi det kræver at man bruger rt-kernel og jack (som er så forbistret svært).

For mig er det et af de punkter hvor linux faktisk stadig halter bagud (både efter windows og mac). Men jeg fornemmer også et der er fart over udviklingen nu, og mon ikke om et par år...

Men hvis man er nørdet nok er alt selvfølgelig muligt. Dave Phillips fra linuxjournal er flink til at skrive om udviklingen, men efter at have læst et par artikler er det også let at se at det ikke er så plug'n-play som windows eller mac. Du kan følge Dave Phillips artikler på denne måde:
http://www.linuxjournal.com/users/dave-phillips/track

Denne artikel tror jeg giver et godt overblik over mulighederne nu:
http://www.linuxjournal.com/article/10201

Der er også solstrålehistorier. Der findes allerede folk der har konverteret hele deres hjemmestudie til linux. Bland andet en dansk fyr der kalder sig thorgal (måske er han ubuntudanmark bruger). Han har et studie i nærheden af København der ser således ud:
http://linuxmusicians.com/viewtopic.php ... 7b433d9952


PS: læg mærke til hvordan en fyr fra den amerikanske forsvarskommando (MattKingUSA) har kommenteret billederne med et lille google translate trick, der lader ham, ved synet af billederne udbryde: "behagelig".
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

tak for svarene
@zob
Sjovt nok så fik jeg fra windows XP grundet mit emu1212m lydkort er et mareridt på windows. men da jeg fandt 64studio kunne jeg pludsligt få det til at virke lidt nemmer.

Jeg er vant til analog udstyr og har optaget på en firespors båndoptager i nogle år da jeg var seksten. så har jeg arbejdet med skolens otte spors spolebåndoptager i deres lydstudie som jeg lånte om aften. dernæst fik jeg en brugt ottespors hard disk recorder som jeg stadig bruger selv om jeg gerne ville have en ny og firetyve spors maskine. Jeg er ikke til elektronisk music som trance og techno og ej heller til rap og deslige .

men alt andet spiller jeg næsten. således er jeg mere hardware orienteret end de fleste andre som leger med musik i hjemmestudie går jeg ud fra. ihvertfald så er det at bruge instrumenter fra linux maskinen og programmer trommer en stor fordel for mig mens at det som jeg jo spiller er acoustics og derfor har jeg aldrig fundet en løsning med en computer som den primære optager men en kilde til instrumenter , effects og til endelig redigering inden jeg brænder på cd.

det var nogle ret spændene artikler der var linket til. jeg skal lige nærlæse dem igen men det ser brugbart ud.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af zob »

Hvis ellers du har et ordenligt lydkort og muligheden for at klemme latency ned på under allerhøjst 10 ms, så skulle der da ikke være noget problem i at brug en pc til at optage uanset hvor akustiske dine instrumenter så er. Jeg har da også tit optaget akustisk bas, akustisk klaver, sang og akustisk guitar i de gode windows-dage, da det virkede for mig.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

det problemet er ligger i den støj som computeren laver samt det at skulle få plads til de forskellige ting og sager når man bor i en mindre lejlighed. min microphone er en se electronics condeser mic som snupper alt støj omkring og jeg bruger jo selv sagt ikke et lyddødt rum så jeg optager bare i stuen med cirka en kvart meters afstand igennem en preamp.

på de fleste af mine optagelser er der ingen støj og fnidder og fnadder men der er nogen gange den tikkende lyd som en hard disk recorder laver når den optager. jeg kan ikke dæmpe en computer tilpas til den ikke støjer for meget.

på elektriske intrumenter skulle der ikke være det store problem med mindre man som jeg helst vil optage med en microfon opsætning. det er den måde jeg synes det lyder bedst med et udvalgt lokale som har en fin egen lyd. derefter så kan man ligge rumklang og effecter på hvis man ønsker det men som nede i skolen er optagelsen fortaget i et lyddødt rum.

det giver en fin optagelse når endelig der kommer effecter og særligt rumklang men uden det så lyder det meget fladt. jeg kan bedre lide så naturlige optagelser som overhovedet muligt.

jeg har også haft en minidisc recorder i lommen med på gaden når jeg har været ude at spille der en gang i mellem. desværre har jeg ikke de bedste optagelser derfra fordi jeg ikke har en god nok microfon. men ideen var da god nok :)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af zob »

Jeg har købt sådan en fyr her til optagelser ude i byen:
http://www.thomann.de/dk/zoom_h2_bundle ... sdcard.htm

Den giver altså en utrolig god lyd taget i betragtning at det bare er en håndholdt optager.

Den kan faktisk faktisk også fungere som lydkort i linux.

Kan optage direkte til mp3 og wav.

Hvis du får blod på tanden er der en lille sammenligning her:
http://www.indigo2.dk/recordere/index.htm
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

Mange tak for det link.
det ser ud til at være det som jeg mangler til at kunne optage både på gaden men også trommer fra lydstudiet med min laptop.

hvordan lyder det når man optager percussion og trommer med den hvis du har prøvet det. jeg kunne høre på lydklippet det ikke er helt ringe den optager.

jeg optager også simplethen med alt muligt gammelt brugt udstyr lige nu så det vil helt sikkert kunne bruges til mange spændene ting. og prisen ser ikke slem ud sammenlignet med den mikrofon som jeg kan få til min minidisc recorder.

det er en lille stereo condeser mic noget lignede det som journalister nogengange bruger men den koster 1350 kr og jeg tvivler lidt på den som man køber i radio forretninger er en tilsvarende kvalitet som de professionelle bruger. jeg ved nemlig at en radio forhandler kan ikke skaffe prof udstyr som studie monitors og hard disk recorders. og prisen på min condeser var 4900 kr som ny. jeg fik den brugt fra en radio station til 1999 kr I sin tid.

jeg vil meget gerne høre om dine erfaringer med den der håndholdte som lydkort til linux maskinen. jeg vil helt sikkeret overveje at købe sådan en når jeg får råd til et par ordentlige studie monitors først. derefter mangler jeg nemlig et lydkort til den bærbare.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af zob »

Pas på når du skal investere i lydkort til linux. Der er utrolig mange af dem der ikke virker. Jeg har hørt at M-audio generelt skulle være flinke (men ikke problemfri), RME skulle også oftest virke. Jeg har så andre erfaringer med EMU (Creative) end dig - de er nok også et sats. Men læs på lektion når den tid kommer.

Nu er det jo en større videnskab at mic'e et trommesæt op. http://www.drumdojo.com/mikingstudio.htm
Med både spot mics og overheads. Så hvis det er den lyd du vil ha' (og efterfølgende mix muligheder), kommer du ikke langt med denne ene stereo-mic.

Men den har en god lyd.

Med hensyn til lydkort har jeg ikke andet lige testet om det virker. Det gør det. Men jeg kan ikke huske om det er andet end mikrofonen der virker, når man bruger den som lydkort. Men den dukker i hvert fald op i f.eks. audacity (ubuntu 9.04) "out of the box" - ingen drivere. Og mikrofonen virker i hvert fald.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

det er ikke simplet at indspille trommer ,men det er vel også derfor de fleste efterhånden bruger computeren til det. det kan blive dyrt at selv købe de ting som skal bruges til den helt rigtige lyd. jeg låner bare lydstudiets egne ting og så renger jeg med at køre deres 64 kanals mixer igennem en sterero indgang på min laptop. det er jo kun demo optagleser jeg laver indtil videre.

Jeg kan så også godt lide rigtige instrumenter og vil så også heller have en optagelse der er nogenlunde med rigtige trommer end en som er meget god med syntetisk lyd i trommer. jeg har et par gamle tromme maskiner og kan bruge hydrogen til at med midi afspille med hvilket som helst samples jeg har til rådighed så derfor kan jeg bare optage en enkelt tromme af gangen og så sample dem i hydrogen.

jeg ved ikke om du kender hydrogen men det den bedste tromme maskine jeg kender indtil videre faktisk. Jeg ved godt der findes bedre men den her har en udover at være et stykke linux software også den fordel den er meget nem at bruge.

jeg har et link med hensyn til lydkort er der et par af de rigtige gode nogen som er kompatibel med linux. http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Main

jeg tror at hvis man skal købe lydkort så heller satse på et rigtig fornuftigt et til at starte med som koster kassen og så slippe for at experimenter sig frem med tiden.

jeg valgte mit emu1212m til windows XP fordi at det var meget nedsat. jeg fik det til 800 kr men der stod så noget med 3500 kr på tilbuds mærket. jeg ved ikke hvad det egentligt koster idag men jeg ved at ham jeg købte det af tager en ret kraftig overpris. mundharper til over femhundred som eksemble.

jeg har også set ting som koster alt alt for meget dernede hos den forhandler som ukuele til 900 kr. den koster 399 kr hos en forhandler som tager sig pænt betalt men kan findes til under 250 hvis man vil . staggs var det enste som havde en normal pris hos ham så vidt jeg husker. jeg vil ikke nævne foretninges navn da det i og for sig er urelevant her i forum.

hvad for lydkort kender du til som andre bruger med succes og fuld support under linux ? .

EDIT: pris på emu 1212m idag er 1200 kr cirka. http://www.aage.dk/shop/pci-lydkort/emu/1212m.html
virker perfect under linux men er træls for mig som indspiller akustisk. jeg gav ottehundred dengang.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af zob »

Jeg tror faktisk at mit eget RME HDSP 9632 har fuld support under linux (det er bare mig der ikke har sat mig ordentlig ind i jack). Det virker dog ikke med pulseaudio, som jeg bliver nødt til at afinstallere fra ubuntu for at få lyd ud af det.

Der er nogle folk med erfaring på området der udtaler sig i denne tråd (læg mærke til hvordan føromtalte thorgal blander sig og faktisk anbefaler mit kort):
http://ardour.org/node/2410

RME var ret flinke til selv at skrive linux-drivere til al deres habengut (det er et tysk firma, så jeg tillader mig at bruge det ord, jeg havde savnet det). Nu tror jeg nok det meste bliver skrevet af folkene fra alsa-project. Men RME er vist flinke til at samarbejde, så jeg tror ikke der bliver problemer med RME hardware og linux. Så kunne man selvfølgelig håbe at pulseaudio-folkene ville kikke på sagen også. Men jeg kan godt undvære pulseaudio.

800 kr. for 1212m er rigtig billigt.

Denne her er jeg lidt pjattet med:
http://www.thomann.de/dk/rme_multiface_ ... bundle.htm

Men du skal vel egentlig bruge et usb kort
http://www.thomann.de/dk/rme_fireface_uc.htm
Lækker ikke?

Men hvad er dit problem med at indspille akustisk på 1212m? Er det antallet af spor eller hvad?
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

Mit problem med emu1212m er faktisk at der er kun to analog indgange og udgange. resten er firewire midi adat og en digital udgang. jeg skal optimalt bruge mange indgange med jack eller xlr indgange og nok en meget bedre mixer end min fostex for at få glæde af det. helst igennem en mixer med phantom power hvis muligt.

min fostex virke ikke med adat desværre. der er adat i den men det er en af de ting som ikke længe fungere.alle jack indgange i den er også næsten færdige så jeg skal have den skiftet ud snart.

iøvrigt så er det her emu1212m et mareridt på windows men også på linux hvis ikke man lige forstår at sætte det rigtigt op med jack og alt det der. jeg hader det kort efterhånden og da jeg brugte cubase og sonar le da brugte jeg mere tid på at klikke ok og sidde og rode med den mixer software der er tll emu kortet.

jeg kan bedre forstå det som er til linux men der så mange indgange jeg aldrig bruger til noget at næsten et hvilket som helst andet og mere simplet kort var næsten bedre. hvis man midt i det hele roder med de indstillinger der virker ind og ud så pludsligt får man hovedpine og laver alt andet end musik er min erfaring med emu kortet indtil videre. jeg vil nok finde et godt kort til min laptop som køre usb og så bruge det i stedet for.

Jeg vil nok også fortrække til en hver tid at bruge de mange instrumenter der findes i linux efterhånden som kan bruges med mit midi keyboard og så køre tingene ind i en hardware optager end den anden vej rundt. men jeg vil gerne have et lille lydstudie bygget op og det koster mange penge og jeg har dem ikke lige så jeg tager til takke med hvad jeg finder brugt.

det der kort som du bruger vil jeg gerne se nærmer på . ellers har jeg gerne villet have et rack monteret studie med preamp og lydkortet i rack kassen. men der er ikke lige noget brugt eller i den prisklasse jeg har råd til og så ved jeg heller ikke med support på linux. jeg vil bare ikke købe en licens til windows lige som sidst men hvis det går galt med linux eller bliver for træls eller for småt på et tidspunkt vælger jeg nok en mac næste gang.

det er også en af grundene til jeg opretter denne tråd for at finde ud om andre også bruger linux og på hvilke måde og i hvilket miljø. jeg er jo kun hobby og amatør. men hvis nogle kan få noget ud af det i mere prof sammenhæng så vil jeg gerne drage nytte af deres erfaringer.

jeg har meget lidt erfaring med digitalt optage udstyr som sådan. jeg har indtil videre kun brugt min fostex med en fornemmelse af at det var til at gå til. for mig er computeren stadig mest til at brænde en cd og for de software instrumenter som jeg kan bruge.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

Jeg har lige bestilt en m audio mobilepre usb til min laptop. Jeg skal nok kunne sætte den til en analog 64 spors miixer oppe i skolens studie og så få en rimelig pæn lyd på deres trommer med nogle andmindelige shure mikrofoner som de har til at ligge slev om det er de her billige shure snag mikrofoner.

Jeg har installeret en rt kernel og ardour på min crunch bang installation som jeg bruger på laptoppen. Jeg har lidt svært ved at bruge andet end open box på laptops. til stereo optagelser af guitar skulle den også fint kunne bruges og jeg sad og leged med det her sidste nat uden lydkort eller andet end bare en tromme maskine og så en almindelig preamp til min mikrofon til computeren . det skal nok kunne fungere fint til mit brug og jeg ved fra linux lydkorts oversigten at det er kompatibel.

det mente ekspedienten også efter at have googlet efter mens jeg talte med i telefon. prisen er overkommelig for den koster kun 1200 kr. hvilket er meget billigt selv om det jo egetligt kun er en lidt smart pre amp som tilfældigvis fungere med linux .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af zob »

Jeg er lige stødt på et podcast for "open source musikere":
http://opensourcemusician.libsyn.com/
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: andre der bruger linux til audio recording

Indlæg af cmay »

jeg fandt driver download til fostex hard disc recorders her http://linux.wareseeker.com/free-fostex/
jeg har en fostex hard disk recorder som er gammel og slidt så det kommer til at blive handy lige at kunne rippe alt hvad der ligger på den uden om at skulle forsøge at nedmixe eller få adat til at virke. iøvrigt så er der meget venligt beskrevet her hvad for produkter som er linux kompatible http://www.aage.dk/shop/usb-lydkort/m-a ... e-usb.html
den tænker jeg jeg vil gerne have eller også så delta 1010 kortet sammen med en mixer og så nøjes med kun computer når nu hard disk recorderen er ved at være for nedslidt. jeg er imponeret over at de gider nævne linux drivers eksistens så den forretning siger jeg god for.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}