celestia

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
icecold

celestia

Indlæg af icecold »

hej.

jeg forsøger at få celestia installeret. det går også okay - bortset fra at programmet ikke virker. det starter op og viser opstarten. og derefter ind på selva programmet. der er den så i 3-5 sekunder hvorefter programmet lukker helt
jeg har forsøgt at installere det via ubuntu softwarecenter og via synaptic - med samme resultat :-(
er der et andet program jeg kan bruge ? eller hvordan får jeg det til at virke ?
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: celestia

Indlæg af lath »

icecold skrev:hej.

jeg forsøger at få celestia installeret. det går også okay - bortset fra at programmet ikke virker. det starter op og viser opstarten. og derefter ind på selva programmet. der er den så i 3-5 sekunder hvorefter programmet lukker helt
jeg har forsøgt at installere det via ubuntu softwarecenter og via synaptic - med samme resultat :-(
er der et andet program jeg kan bruge ? eller hvordan får jeg det til at virke ?

Celestia kræver at OpenGL og GTK 2.6+ er installeret.

Prøv at starte det fra en X11 Terminal (via Programmer > Tilbehør), sådan her:

Kode: Vælg alt

celestia &

Fejlmeddelser vil komme ud skærmen. (Husk at alle grafiske programmer kan startes fra en terminal. Startes programmet ikke fra en X11 Terminal, så startes først det grafiske system med noget i retningen af startx :0 ).

En anden mulighed:
Virker pakken fra pakkesystemet ikke kan du jo bare selv compile Celestia ud fra dens kildekode, som du finder på http://sourceforge.net/projects/celestia/
(Læs README.TXT, og INSTALL:TXT filer før du starter.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
icecold

Indlæg af icecold »

Nu har jeg forsøgt med forskellige muligheder. desværre uden held.
Så jeg har installeret kstars. Det gør det jeg gerne vil have. kan vise sol op og nedgangs tider hvor jeg bor.
Det kunne nu være smart hvis der var et program som ikke var helt så stort - det virker lidt som et overkill med et astronomi program til at vise "den smule" :-)
Jeg ved det celestia er også. Men det var liged det jeg kunne finde på det tidspunkt :-)
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

icecold skrev:Nu har jeg forsøgt med forskellige muligheder. desværre uden held.
Så jeg har installeret kstars. Det gør det jeg gerne vil have. kan vise sol op og nedgangs tider hvor jeg bor.
Det kunne nu være smart hvis der var et program som ikke var helt så stort - det virker lidt som et overkill med et astronomi program til at vise "den smule" :-)
Jeg ved det celestia er også. Men det var liged det jeg kunne finde på det tidspunkt :-)

hvor præcist skal det være?
for det kan gøres meget nemt
højreklik på "uret " oppe i højre hjørne og vælg instillinger.
under generelt sætter du hak i vis vejr og vis temperatur
under steder tilføjer du din by. er din by for lille kan den nok den nærmeste større by, eller du kan vælge længte og bredtegrad
nu vil der når maskinen er online være et lille ikon for vejret samt stå udetemperaturen (det syntes jeg er smart) men det var j ikke helt det vi ville...
før musen hen over vejr-iconet og lad den hvile der. efter ca 2 sek kommer der en info om vejret, temperatur (og hvad det føles som) , vind og tider for sol op og nedgang
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
icecold

Indlæg af icecold »

Nu har jeg indtastet bredde og længde grader, krydset af i vis vejr og temp og tid, og valgt gmt+ men der ikke noget vejrikon :-(