Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Alt omkring ubuntudanmark.dk
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf Jimmyfj » 7. okt 2009, 00:18

Måske skulle vi lave en art hentydning til dette emne i de betingelser nye brugere skal godkende for at blive medlem?

Ikke fordi jeg skal starte en hel diskussion ud fra spørgsmålet i denne tråd. Men jeg tror der er flere, som sidder og tænker som jeg: "Hmm. Hvor dumme tror han lige vi er?" - Jeg bliver både skuffet, og en smule trist over, at folk ikke forstår, at brugere af GNU/Linux er endog meget seriøse, og ærlige mennesker. Ikke en flok naive tåber, som gør alt for at ødelægge andre menneskers arbejde.

Jeg kan specielt godt lide laoshi's svar. Men derudover må mit eget svar være, at man ikke skal regne med at vi sådan uden videre giver svaret på det spørgsmål, som Warhawk så fornemt formulerer det: "Ikke til nogen, vi ikke kender, og har tillid til ikke misbruger den form for viden!"
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf eitreach » 7. okt 2009, 00:37

Hvad er der lige sket her?

Siden hvornår er vi begyndt at forskelsbehandle brugere på Ubuntu Danmark? Hvis vi skal til det, hvad skal man så gøre for at få et troværdighedsstempel? 10-20 posts, værende medlem af Foreningen, aktiv donatør til Foreningen, oder was?

Nej. Vores formål her på siden er at yde lige support til alle. Det er naturligvis frit hvem man ønsker at yde support til, men at begynde at beskylde folk for at være kriminelle i en tråd, er simpelthen uacceptabelt.

Det vil jeg ikke se mere af, og det er ikke til diskussion.

@murerkbh - Warhawk linker til løsningen, som jeg ikke selv kender så godt til - men prøv den. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf Jimmyfj » 7. okt 2009, 01:41

Øhh - Godt ord igen eitreach.

Må jeg minde dig om, at det sete afhænger af øjet, som ser. Og i mine øjne er det en temmelig søgt forklaring at påstå, at vennen er rejst til Australien. Specielt når det er brugerens første tråd. Samt at hvis du lige gider lette lidt på det røde gardin der, så kan du se, at brugeren er oprettet i dag kl. 9.37 pm.

Tillad mig at stille spørgsmål ved indlægget alene ud fra, at der ikke nævnes med ét ord, hvilken distro der er tale om, men blot en vens administrator-password på en Pc. Nuvel. Med den store udbredelse, der er af Linux servere rundt om i dag vil jeg mene, at det er risikabelt at oplyse enhver som spørger om kommandoen. Ganske som Warhawk påpeger. Et administrator-password er ikke en sag, som er for sjov, hvis det bruges til at cracke en Linux server.

Lad mig hermed også minde dig om, at vi har ytringsfrihed i Danmark. Og kan du ikke accepterer at jeg skriver min mening, må du hellere tage konsekvensen og slette min konto. Jeg mener ikke nogen her har overtrådt nogen regel på forum, endsige vores CoC. Har jeg ikke lov til at sige, at jeg finder et indlæg mistænkeligt uden at skal have skudt i skoene, at jeg forskelsbehandler, så er jeg ikke sikker på jeg ønsker at være en del af dette forum længere.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf nymark1 » 7. okt 2009, 07:11

Uha...Mon det er fordi det er fuldmåne? Vi er også allesammen sure herhjemme :wink:

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. okt 2009, 07:16

Jeg er ikke sur , tæller det? :mrgreen:

Men jeg er enige i med dem der siger, at han må kontakte sin ven, via telefon, e-mail, fax, morse eller bongo-trommer.

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf nymark1 » 7. okt 2009, 07:21

Artificial Intelligence skrev:Jeg er ikke sur , tæller det? :mrgreen:

Men jeg er enige i med dem der siger, at han må kontakte sin ven, via telefon, e-mail, fax, morse eller bongo-trommer.

Det synes jeg også er et genialt forslag.
Bortset fra det. Kan han ikke bare installere Ubuntu igen?
Hvis det er en andens pc han har arvet, har han vel ikke brug for de ting der er gemt på den?

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf Jimmyfj » 7. okt 2009, 09:28

nymark1 skrev:
Artificial Intelligence skrev:Jeg er ikke sur , tæller det? :mrgreen:

Men jeg er enige i med dem der siger, at han må kontakte sin ven, via telefon, e-mail, fax, morse eller bongo-trommer.

Det synes jeg også er et genialt forslag.
Bortset fra det. Kan han ikke bare installere Ubuntu igen?
Hvis det er en andens pc han har arvet, har han vel ikke brug for de ting der er gemt på den?


Det er så her problemet har sin kerne: Hvad skal han med de oplysninger, som ligger på den "arvede" maskine? Hvorfor re-installerer han ikke bare systemet? Hvorfor, hvis han skal "redde" nogle filer for den bortrejste ven, skrev han ikke admin-code ned?

Efter min mening skal vi være glade for at Warhawk var så vågen at han gennemskuede den.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

nymark1
Indlæg: 223
Tilmeldt: 24. okt 2008, 08:13
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf nymark1 » 7. okt 2009, 12:49

Men jeg synes eitreach har en pointe:
Alle skal behandles ens på forum og vi skal være forsigtige med at mistænkeliggøre nogen.
Måske skal der bare være en retningslinie på forum, der siger at man ikke kan få hjælp til at omgå et administrator password. Af sikkerhedshensyn...

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf laoshi » 7. okt 2009, 13:06

Alle skal behandles ens på forum og vi skal være forsigtige med at mistænkeliggøre nogen.

Det er fuldstændig rigtigt.
Jeg ved ikke om det skulle være nødvendigt med en liste over ting, som man ikke kan få hjælp til. Men hidtil har linjen været, at vi er rigtig glade for hacks, men ikke vil røre ved cracks.

Så når noget begynder at ligne support til cracks, så har vi hidtil prøvet at spørge nærmere ind til, hvad det handler om (eks: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=7076&hilit=cracker eller https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=13&t=5970&hilit=kopiere+kopibeskyttelse) for så at hjælpe videre eller ej, ud fra den konkrete situation.

Hvad angår mulighederne i tråden her, så er der nu givet 3 løsninger:

1) spørg pc'ens ejer om passwordet
2) geninstallation
3) den mere tekniske som warhawk linkede til

Det kunne så være fint at høre fra murerkbh igen, hvis du ikke er blevet afskrækket af diskussionen i tråden:

hvad er egentlig baggrunden for dit spørgsmål, og er der et af forslagene (og hvilket) som har hjulpet dig videre?
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf eitreach » 7. okt 2009, 14:44

Jimmyfj skrev:Øhh - Godt ord igen eitreach.

Må jeg minde dig om, at det sete afhænger af øjet, som ser. Og i mine øjne er det en temmelig søgt forklaring at påstå, at vennen er rejst til Australien. Specielt når det er brugerens første tråd. Samt at hvis du lige gider lette lidt på det røde gardin der, så kan du se, at brugeren er oprettet i dag kl. 9.37 pm.

Tillad mig at stille spørgsmål ved indlægget alene ud fra, at der ikke nævnes med ét ord, hvilken distro der er tale om, men blot en vens administrator-password på en Pc. Nuvel. Med den store udbredelse, der er af Linux servere rundt om i dag vil jeg mene, at det er risikabelt at oplyse enhver som spørger om kommandoen. Ganske som Warhawk påpeger. Et administrator-password er ikke en sag, som er for sjov, hvis det bruges til at cracke en Linux server.

Lad mig hermed også minde dig om, at vi har ytringsfrihed i Danmark. Og kan du ikke accepterer at jeg skriver min mening, må du hellere tage konsekvensen og slette min konto. Jeg mener ikke nogen her har overtrådt nogen regel på forum, endsige vores CoC. Har jeg ikke lov til at sige, at jeg finder et indlæg mistænkeligt uden at skal have skudt i skoene, at jeg forskelsbehandler, så er jeg ikke sikker på jeg ønsker at være en del af dette forum længere.



Du har ikke ytringsfrihed på forum. Du er underlagt Code of Conduct, ligesom alle os andre.

Hvis du ikke vil yde support, så lad være med at skrive i en support-tråd. Det er almindelig sund fornuft.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

snigepige
Indlæg: 284
Tilmeldt: 3. aug 2008, 19:13
IRC nickname: Snigepige
Geografisk sted: Nykøbing Mors

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf snigepige » 7. okt 2009, 15:30

Jeg tillader mig lige at gå lidt ud fra jimmy's indlæg.

Jimmyfj skrev:Måske skulle vi lave en art hentydning til dette emne i de betingelser nye brugere skal godkende for at blive medlem?

Ikke fordi jeg skal starte en hel diskussion ud fra spørgsmålet i denne tråd. Men jeg tror der er flere, som sidder og tænker som jeg: "Hmm. Hvor dumme tror han lige vi er?" - Jeg bliver både skuffet, og en smule trist over, at folk ikke forstår, at brugere af GNU/Linux er endog meget seriøse, og ærlige mennesker. Ikke en flok naive tåber, som gør alt for at ødelægge andre menneskers arbejde.


Jeg spekulerer på om det her overhovedet er et problem; jeg føler mig ikke stødt eller fordummet, med at nogen kan komme til det er selvfølgelig uheldigt - især når ingen ved hvilke intentioner brugeren kommer med.

Jeg kan specielt godt lide laoshi's svar. Men derudover må mit eget svar være, at man ikke skal regne med at vi sådan uden videre giver svaret på det spørgsmål,


så lader man vel bare være med at svare? Hvorfor skal det gøres mere besværligt end det?

som Warhawk så fornemt formulerer det: "Ikke til nogen, vi ikke kender, og har tillid til ikke misbruger den form for viden!"


Ville I supporte mig, hvis jeg stillede spørgsmålet? Jeg har været bruger siden 8.04, er det læneg nok? Og hvad er jeres garanti for at jeg ikke er en crook? Fordi jeg virker hæderlig behøver jeg jo ikke være det, for den sags skyld kunne jeg være en 64årig gut fra Grønland med pædofile tendenser og så ville I have hjulpet mig til at kunne finde ulovlige ting på nettet ved at supporte mig angående mit net. (For lige at skære ud i pap.)

Jimmyfj skrev:Øhh - Godt ord igen eitreach.

Må jeg minde dig om, at det sete afhænger af øjet, som ser. Og i mine øjne er det en temmelig søgt forklaring at påstå, at vennen er rejst til Australien. Specielt når det er brugerens første tråd. Samt at hvis du lige gider lette lidt på det røde gardin der, så kan du se, at brugeren er oprettet i dag kl. 9.37 pm


Lige det med hvornår han er tilmeldt ser jeg som meget naturligt - jeg meldte mig også ind da jeg stødte på problemer og jeg tror man vil finde at sådan er det for mange brugere, ligeledes at der meget kort efter indmeldelse kommer første tråd om et problem.

Tillad mig at stille spørgsmål ved indlægget alene ud fra, at der ikke nævnes med ét ord, hvilken distro der er tale om, men blot en vens administrator-password på en Pc. Nuvel. Med den store udbredelse, der er af Linux servere rundt om i dag vil jeg mene, at det er risikabelt at oplyse enhver som spørger om kommandoen. Ganske som Warhawk påpeger. Et administrator-password er ikke en sag, som er for sjov, hvis det bruges til at cracke en Linux server.


Det er ikke for sjov nej, og jeg synes godt om Warhawks løsning - ikke desto mindre er der ingen grund til at gå ind og kommentere på brugerens troværdighed overhovedet - igen-igen: vil du ikke supporte ham, så lad være, men hæng ham ikke ud uden grund.

Derudover vil jeg tilføje løst til resten af tråden...
Hvorvidt brugeren skal bruge hvad der ligger på computeren kan ingen af os vel gøres til dommer for - der kan være mange grunde; havde det været mig der fik en ubuntu-maskine som spurgte om adminkode inden jeg ellers havde arbejdet med ubuntu så havde I fået nøjagtigt samme spørgsmål af mig hvadenten jeg skulle bruge den eller ej, simpelthen fordi jeg ikke ville kende systemet og vide hvad mine muligheder var.

Jeg synes det ville være fint i en guideline at skrive at vi som hovedregel ikke hjælper til at ændre adminkoder pga sådan og sådan, og så samtidigt stille alternativer op - linke til guides om nyinstallationer feks.

Uanset ytringsfrihed, CoC osv så er det altså også sådan, at man til enhver tid er uskyldig til andet er bevist. Beskyldninger og mistanker kan ingen bruge til noget og IGEN må jeg henvise til - det gælder ALLE - at har du ikke lyst til at supporte en bruger så lad være, men lad også brugeren være i fred


RED:
og nej jeg mener ikke at grønlændere generelt er slemme eller pædofile, eller at 64årige er det, det var blot for at lave en ekstrem eksemplificering
Mange hilsner Gry
---------------------------------------------------------------------------------------
http://jegharenmeningom.wordpress.com/
http://twitter.com/Snigepige


Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf Jimmyfj » 7. okt 2009, 23:05

eitreach skrev:
Jimmyfj skrev:

Du har ikke ytringsfrihed på forum. Du er underlagt Code of Conduct, ligesom alle os andre.

Hvis du ikke vil yde support, så lad være med at skrive i en support-tråd. Det er almindelig sund fornuft.


Okay eitreach - Du er admin. Men lad nu være med at udstille dig selv mere, end du allerede har gjort med dine påstande til nu. Og JA - Det er bevidst, jeg skyder på dig. For med hvilken ret begrænser du min frihed her i forum?

Jeg vil gerne, offentligt bede dig præcisere præcis hvor jeg overtræder en del af CoC? Og præcis hvor i mit indlæg jeg forskelsbehandler en bruger ved at holde fast i en uudtalt regel her på forum?

Det er ikke din person, jeg angriber, eitreach, men din tilsyneladende selvbestaltede hetz mod mine indlæg i denne sag.

Som sagt synes jeg du skylder at præsicere hvor du mener, jeg er gået over strengen.

Edit:

Som følge af eitreach's påstand om, at ingen her på forum har ytringsfrihed som følge af CoC kan jeg oplyse, at jeg går videre til Ubuntu Community Council med denne sag. Det er ikke godt for vores forum at et skifte i den øverste "ledelse" åbenbart også er ensbetydende med at friheden til at ytre sig er ophævet på forum.
Senest rettet af Jimmyfj 7. okt 2009, 23:12, rettet i alt 1 gang.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf eitreach » 7. okt 2009, 23:12

Jimmyfj skrev:
eitreach skrev:
Jimmyfj skrev:

Du har ikke ytringsfrihed på forum. Du er underlagt Code of Conduct, ligesom alle os andre.

Hvis du ikke vil yde support, så lad være med at skrive i en support-tråd. Det er almindelig sund fornuft.


Okay eitreach - Du er admin. Men lad nu være med at udstille dig selv mere, end du allerede har gjort med dine påstande til nu. Og JA - Det er bevidst, jeg skyder på dig. For med hvilken ret begrænser du min frihed her i forum?

Jeg vil gerne, offentligt bede dig præcisere præcis hvor jeg overtræder en del af CoC? Og præcis hvor i mit indlæg jeg forskelsbehandler en bruger ved at holde fast i en uudtalt regel her på forum?

Det er ikke din person, jeg angriber, eitreach, men din tilsyneladende selvbestaltede hetz mod mine indlæg i denne sag.

Som sagt synes jeg du skylder at præsicere hvor du mener, jeg er gået over strengen.


Code of Conduct handler om respekt og tolerance for folk. Jeg finder det ikke særlig respektfuldt og tolerant at beskylde en ny bruger for at have uhæderlige motiver, når man end ikke kender vedkommende.

Ydermere ødelægger du en glimrende tråd, ved at køre den fuldstændigt af sporet - hvem giver dig retten til at ødelægge tilværelsen for folk på forum, fordi du mener at have ret i nogle beskyldninger som du end ikke kan begynde at bevise?

Da du tilmeldte dig forum, klikkede du også ja til at opfylde følgende betingelse for brug af forum: "Du indvilliger i ikke at indsende nogen form for fornærmende, uanstændigt, vulgært, bagtalende, hadefuldt, truende eller sexuelt orienteret materiale eller indsende andet materiale, som er i strid lovgivningen, det være sig i dit eget land, landet hvor “Ubuntu Danmark support” er hostet eller international lovgivning.", og jeg synes at dit indlæg falder ind under flere af disse termer - og eftersom det er mit ansvar som admin at folk overholder disse regler, siger jeg naturligvis til når jeg føler at de er blevet overtrådt.

Det er en skam at du føler det som en hetz - men når jeg mener at nogen på forum går over stregen, har jeg i sinde at fortælle dem det. Ellers kommer man ingen steder.

End of discussion. Brug hellere dine kræfter på dit gode arbejde i forum, som du har vist at du kan præstere.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: jeg sidder med min vens pc og mangler administratorpassword

Indlægaf Jimmyfj » 7. okt 2009, 23:33

[Greetings Council

I'm a three year member of the local community for Denmark, and an active contributer to the support for our newbies on Ubuntu in Denmark.

In a debate regarding the command for resetting the administrators password we were three members who declined to give out that information based on the members question. The user added himself oct 6 9.37 pm. and told the following:

"I'm sitting here with a friends computer trying to get the administrator password. My friend bought the computer from a friend who just moved to Australia!"

There were a member of our forum who declined to give the information, but instead gave the user a link of some kind. His reason for not giving the command was that the command can be used to crack a running Linux computer/server, at that we normaly do not give out that command to everyone who ask for it. We need to know more about the user and the reason for wanting the command.

The problem that has arisen is this: Out top admin, the one responsible for the forum has removed every users right to free speach with reference to the Ubuntu CoC.

I will like for the Council to inform me, and my fellow members at UbuntuDanmark.dk/forum about which position the Council holds in this matter.

Regards

Jimmyfj

Jimmy Frydkær Jensen

Resten taler vist for sig selv

@eitreach

Jeg mangler stadig eksempler, ikke de løse påstande du der kommer med.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Mistænkeliggørelse og forskelsbehandling i forum

Indlægaf eitreach » 7. okt 2009, 23:40

Javel.

"The Ubuntu community and its members treat one another with respect. Everyone can make a valuable contribution to Ubuntu. We may not always agree, but disagreement is no excuse for poor behaviour and poor manners.

"It's important to remember that a community where people feel uncomfortable or threatened is not a productive one."

"We expect members of the Ubuntu community to be respectful when dealing with other contributors as well as with people outside the Ubuntu project, and with users of Ubuntu."

- Kan du argumentere for at det skulle være respektfuldt, at beskylde en ny bruger for at have uhæderlige motiver?

Ydermere, så har du også fraskrevet dig ytringsfrihed på forum, da du klikkede "Ja til disse betingelser", da du registrerede dig.

Dette kan jeg fortælle dig, men det kan vores Community Council naturligvis også, og sikkert også på bedre engelsk end mit eget.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Tilbage til "Ubuntu Danmark"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster