Overførsel af AVI filer fra et Canon IXUS 75 (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Overførsel af AVI filer fra et Canon IXUS 75 (LØST)

Indlæg af Spotten »

Hej.

Jeg har installeret Ubuntu 9.04 på en venindes maskine, og når hun sætter sit Canon IXUS75 til at overføre 4.2GiB data via kabel med USB går det galt.

Så vidt jeg har forstået på hende, så kan hun sagtens overføre billederne kun, men markere hun alt, så AVI filmene kommer med, så driller den.

Jeg har ikke oplevet lign. jeg har både et normalt digital kamera samt et DSLR der tager i .CR2 RAW format, og selv det virker fint, så længe man lige henter gimp-ufraw, så er det intet problem! Med mit normale digitale kamera, åbner jeg blot mappem DCIM eller hvad den nu hedder, og så ligger billeder og film der, og jeg markere så bare hele skidtet og går over i den mappe jeg vil have det i og siger indsæt, og det virker ting, men det kamera optager så ikke i AVI, men MOVE.

Nogen der kan hjælpe mig med at ordne min venindes problem?

På forhånd mange tak.
Senest rettet af Spotten 2. okt 2009, 04:51, rettet i alt 1 gang.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Re: Overførsel af AVI filer fra et Canon IXUS 75

Indlæg af zob »

Hvad sker der hvis hun udelukkende kopierer AVI-filerne? Går det så også galt?

Husk i øvrigt at man kan bruge både ubuntus præinstallerede f-spot eller google Picasa til at overføre og synkronisere digitale billeder.
Spotten

Indlæg af Spotten »

zob skrev:Hvad sker der hvis hun udelukkende kopierer AVI-filerne? Går det så også galt?

Husk i øvrigt at man kan bruge både ubuntus præinstallerede f-spot eller google Picasa til at overføre og synkronisere digitale billeder.

Hun har prøvet lidt af hvert så vidt jeg ved, men når hun vil overføre de AVI filer, så knækker filmen, men jeg synes slet ikke da jeg selv sad med det, at den ville reagere normalt. Den svarede slet ikke og det endte med hele systemet hang og man intet kunne gøre.

Jeg har tænkt på om der mon er noget galt med maskinen, den havde nemlig også problemer med andre USB enheder.

Det burde vel virke både med USB 1.1 og 2.0? Bare langsommere ved 1.1.

Hun har prøvet med F-Spot, men den anden mener jeg ikke hverken jeg eller hende har set i ubuntu? Picasa? Hvor ligger det?

På forhånd tak.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Her er picasa, som har nogle meget fine features, især i forbindelse med on-line foto-album - det er jo google der står bag.
http://picasa.google.com/linux/

Du kan downloade den rigtige deb-pakke direkte (32 eller 64 bit), og bare dobbeltklikke.

Jeg tror nu egentlig ikke det vil gøre nogen forskel i denne situation (men så har du da et nyt legetøj).

Jeg skal ikke udelukke at det kunne være en hardware fejl. Har du mulighed for at komme til at overføre de samme filer fra samme kamera på din computer (som er et lignende system) og se om det også sker i den situation?

Jeg har også et Canon (powershot, godt nok), og har ikke problemer.
Spotten

Indlæg af Spotten »

zob skrev:Her er picasa, som har nogle meget fine features, især i forbindelse med on-line foto-album - det er jo google der står bag.
http://picasa.google.com/linux/

Du kan downloade den rigtige deb-pakke direkte (32 eller 64 bit), og bare dobbeltklikke.

Jeg tror nu egentlig ikke det vil gøre nogen forskel i denne situation (men så har du da et nyt legetøj).

Jeg skal ikke udelukke at det kunne være en hardware fejl. Har du mulighed for at komme til at overføre de samme filer fra samme kamera på din computer (som er et lignende system) og se om det også sker i den situation?

Jeg har også et Canon (powershot, godt nok), og har ikke problemer.

Jeg må spørge hende om hun kan tage sit kamera med en dag, det er nok det nemmeste, har selv 3 maskiner på Ubuntu, både 32 og 64 bit! :-)

Jeg kender godt .deb pakkerne, det er dem jeg synes mest om, da de er mest brugervenlige, men det er som regel noget bæh, i hvert fald med de temaer jeg har rodet med som kom i .deb formatet! :-) Men nok om det.

Jeg vil se nærmere på det ang at teste det samme kamera på en anden maskine, jeg foreslog hende først en kortlæser.

Det ser ud til at virke fint med at finde kameraet osv.

Jeg har også 2 kamera, både et digitalt og et digitalt spejlrefleks, og der kan jeg både importere billeder i jpeg og .cr2 (RAW) formatet, dog kræver .cr2 formatet gimp-ufraw, eller blot ufraw hvis man bare skal bruge en raw importer, men da jeg bruger GIMP kan jeg godt lide den kan importere dertil! :-)

Men tak for hjælpen så langt.