installation af ubuntu på ekstra disk

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
bjarneboll
IRC nickname: linux_noob

installation af ubuntu på ekstra disk

Indlæg af bjarneboll »

hej med jer

fandt aldrig ud af at installere ubuntu på min computer, da jeg ikke var helt sikker på at jeg ikke kom til af slette alle mine data... men har en ekstra harddisk på 250gb som ville være perfekt til formålet - så mit spørgsmål er, når jeg nu kobler den nye hd til og installere dabuntu på den, vil det så automatisk blive dualboot??

sorry at jeg er lidt langsom opfattende :oops:
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Re: installation af ubuntu på ekstra disk

Indlæg af eyvind »

Du kan starte op med Dabuntu i live tilstand så du er sikker på at vide hvilken harddisk du skal installere på.
Du kan evt. lige slette 250 Gb harddisken.
Nu kan du tydeligt se hvilken harddisk du installerer på. (størst mulig ledig plads)
Med dual boot kan du ikke udtage windowsharddisken sådan uden videre da de ved dual boot "hænger" sammen.

Men:
Hvis det er en stationær comp. kan du benytte 2 harddiskskuffer og en skuffeholder.
Så bliver de to styresystemer fuldstændig uafhængige af hinanden.
Så skal der bare sættes en skuffe i med det system du vil bruge inden du starter op. (5 sek.)
Rigtige mænd tager ikke backup.
bjarneboll
IRC nickname: linux_noob

Indlæg af bjarneboll »

okay tak for det hurtige svar :D men det bliver ikke nødvendigt at tage harddiske ud, så det er bare fint, skal helst være sådan at jeg kan kigge på mine billeder på windows disken, og musik osv, for det kan jeg jo ikke fra windows (altså se hvad der er på ubuntu disken) vel?
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

bjarneboll skrev:okay tak for det hurtige svar :D men det bliver ikke nødvendigt at tage harddiske ud, så det er bare fint, skal helst være sådan at jeg kan kigge på mine billeder på windows disken, og musik osv, for det kan jeg jo ikke fra windows (altså se hvad der er på ubuntu disken) vel?
Nej

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Men med en 3. fastmonteret harddisk (som slave eller CableSelect) kan du.
windows og Dabuntu kan godt have fælles lagerplads. Eks. en FAT32 partition.

Der er også muligheden at benytte 2 harddiske og een skuffe.
Det virker så på den måde at:
Uden skuffe sat i = køres windows (denne harddisk skal så lige have en lagerpartition)
Med skuffe sat i = køres Dabuntu og der kan læses /hentes/behandles filer fra windows lager partition.

Der er mange flere muligheder.........altså hvis du vil være helt sikke på ikke at skade windows ved at installere Dabuntu
Rigtige mænd tager ikke backup.