Ubuntu Netbook Remix tweaks - start på en howto?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
lianergoist
Geografisk sted: Horsens

Ubuntu Netbook Remix tweaks - start på en howto?

Indlæg af lianergoist »

Er der andre her der bruger UNR? Jeg prøvede for ca. en måned siden, men droppede det igen, til fordel for en alm. 9.04, fordi der var for mange problemer. Nu prøvede jeg så igen for et par dage siden, og det kører noget bedre nu. Men der er stadig seriøse problemer - hvilket man ikke kan sige så meget til, da det jo ikke er en stable edition endnu.

Jeg tænkte man kunne lave en tråd (denne) hvor vi udvekslede problemer og løsninger, som så senere kunne bruges som udgangspunkt til en howto "tip og tricks til UNR" når der kommer en officiel udgivelse.

Jeg vil gerne lægge ud med et par tips og tricks.

Det første er det vigste i øjeblikket; netbook-launcher går ned i tide og utide, og det er ret fatalt, hvis man ikke er garvet Linux-bruger - for det betyder at man ikke kan starte programmer eller slukke eller noget. Løsningen er at trykke Alt-F2 og skrive "netbook-launcher", og så spiller klaveret igen. Alt-F1 er også en fin genvej at kende (åbner en menu).

Jeg ved ikke om cpu-frekvens-skalering er aktivt som standard - det er det jo nok. Men jeg kan godt lide at have gnome-cpufreq-applet kørende i panelet - og her opstår første problem; hvordan tilføjer man en applet til panelet i netbook-mode? Jeg fandt svaret på nettet - man låser de objekter der er på panet op, og herefter kan de flyttes. På den nye plads der opstår kan der placeres nye appletter. Men det er ikke alle objekter der umiddelbart kan ses. Fx. til højre for Go-Home (Ubuntu-ikonet helt til venstre) er der et "usynligt" objekt der hedder window-picker-applet - det drillede mig lidt, indtil jeg fandt ud af hvad det handlede om. På samme måde med appletten Statusfelt - i almindelig Gnome-mode kan man se hvor man skal højreklikke, men i netbook-mode er den "usynlig", hvilket kan give problemer hvis man ikke ved den er der, og man prøver at tilføje en applet på det sted. Nye objekter tilføjes ved at højreklikke og vælge "Tilføj til panel.."

Når man nu ved hvordan man tilføjer et objekt til panelet, så kan man passende lave en brugerdefineret genvej til netbook-launcher, så man bare skal klikke på et ikon næste gang bæstet går ned.

Personligt kan jeg også godt lide at have systemovervåger-appletten kørende. Jeg bruger den til at holde øje med netværkstrafikken. Men som standard er baggrunden sort, så den går i et med panelet. Efter lidt eksperimenteren valgte jeg #FE8026 - det er en orange der minder en del om Ubuntu's farvepalet, og den passer meget godt til de øvrige farver.

Og et spørgsmål om farver. Teksten til fx. cpufreq-applet er sort, hvilket gør at man ikke kan se den på det sorte panel. Kan det ændres? Hvor? Hvordan?

Hmmm.... Jeg ved ikke lige om jeg har flere tips her og nu. Jeg vil vende tilbage med flere hvis jeg falder over noget, og jeg vil gerne opfordre andre til at komme frem med det, hvis de har nogle UNR-relaterede problemer eller løsninger.

Thomas Jensen, Horsens
lianergoist

Re: Ubuntu Netbook Remix tweaks - start på en howto?

Indlæg af lianergoist »

lianergoist skrev: [...] stadig seriøse problemer - hvilket man ikke kan sige så meget til, da det jo ikke er en stable edition endnu.

Okay, hvis nogen af jer tænker "hvad har han røget?", så vil jeg gerne undskylde mig med, at... ja, det altså lykkedes mig totalt at overse det store banner i toppen af hjemmesiden, der leder brugeren direkte til et download-link med UNR 9.04. Jeg fandt kun et et halvgemt link til 9.10, så jeg antog at de lige ville fjerne de værste knaster inden de slap UNR løs til offentligheden. Anyway, det med at tilføje objekter til panelet gælder vel også 9.04.

Thomas Jensen, Horsens
Pax-Man
IRC nickname: Pax-Man

Indlæg af Pax-Man »

Jeg har været uden computer det sidste lange stykke tid, og nu hvor jeg er tilbage har jeg bragt en forstærkning i form af en netbook. Fedt! Jeg blev ovenud lykkelig da jeg opdagede Ubuntu havde dedikeret et system (korrekt formuleret?) til netbooks.

Så jeg har ikke haft afprøvet min netbook helt af endnu, hvad der irriterer mig er dog at mapperne kommer frem som på en det almindelige system. Istedet kunne jeg godt tænke mig at de kom frem som når du navigere i menuen til venstre.

En anden ting som jeg er træt af, er at spillet "Zatacka" (Achtung die Kurve) bliver ved med at lukke ned. Men dette problem har jeg ikke haft tid til at sætte mig ind i endnu.

Til slut et spørgsmål. Hvordan holder I jeres dokumenter synkroniseret?

Vh
Pax-Man (som også er fra Horsens)
lianergoist

Indlæg af lianergoist »

Pax-Man skrev:Hvordan holder I jeres dokumenter synkroniseret?

Jeg har lige blevet opmærksom på et program der hedder Unison (unison-gtk). Jeg har kun lige installeret det og synkroniseret en enkelt gang, så det er nok for tidligt at direkte anbefale det, men det ser lovende ud.

Iøvrigt, så læste jeg om Unison i en bog jeg lige har købt - Ubuntu Hacks, Tips & Tools for Exploring, Using, and Tuning Linux (isbn: 0-596-52720-9). Jeg købte den brugt (like new) via amazon.co.uk og gav £6 for den (95 kroner inkl porto). Det er en ældre bog der tager udgangspunkt i version 6.06, hvilket betyder at nogle ting er ændret siden, men hvis man lige har det i baghovedet, så er det en guldgruppe af tips og tricks. Den er udgivet på forlaget O'reilly, hvilket som altid er et kvalitetsstempel, og den henvender sig til lidt erfarne linuxbruger, men nybegyndere kan også være med.

Thomas Jensen, Horsens
Thomas Jensen, Horsens
Svante

Indlæg af Svante »

Hvordan holder I jeres dokumenter synkroniseret?

Check https://ubuntuone.com/