Hej,
Jeg har installeret Ubuntu 9.04, men i en prøveversion - dvs., at Windows stadig eksisterer på computeren og derfor skal vælges til eller fra, når computeren starter. Jeg har besluttet at beholde Ubuntu og vil derfor meget gerne slette Windows - ved I, hvordan man gør dette?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Har både Windows og Ubuntu 9.04 [løst]
-
- IRC nickname: Kattens
- Geografisk sted: København
Har både Windows og Ubuntu 9.04 [løst]
Senest rettet af Kattens 23. okt 2009, 12:27, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: sound
Re: Har både Windows og Ubuntu 9.04 - hvordan sletter jeg Window
Kattens skrev:Hej,
Jeg har installeret Ubuntu 9.04, men i en prøveversion - dvs., at Windows stadig eksisterer på computeren og derfor skal vælges til eller fra, når computeren starter. Jeg har besluttet at beholde Ubuntu og vil derfor meget gerne slette Windows - ved I, hvordan man gør dette?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Det kommer helt an på hvordan du har installeret...
har du installeret som dualboot (lagt en cd i maskinen og booted fra denne) så KAN det lade sig gøre at fjerne windows, men jeg vil nu alligevel anbefale dig at lave en ny installation.
har du installeret som wubi (installeret inde i windows) så er eneste mulighed en ren og ny installation
du kan selvfølgelig tage backup af dine filer osv inden du installerer
-
- Geografisk sted: Valby
Det letteste er at gå ind i din hjemmemappe (/home/brugernavn), tryk ctrl+H. Så kommer alle de skjulte filer (programindstillinger) til syne. Lav backup af alle dokumenter og programindstillinger, dvs. ALLE filer og mapper i hjemmemappen - rub og stub. Dine dokumenter og programindstillinger (f.eks. emails, firefoxprofil, osv.) ligger alt sammen i din hjemmemappe.
Lav en ny installation af Ubuntu og lave nye partitioner. Jeg vil anbefale dig at lave en separat partition til /home. Men det er en anden historie. Se viewtopic.php?f=2&t=2054&start=0&st=0&sk=t&sd=a for en lidt rodet "guide".
Når du har installeret ubuntu påny, overskriver du indholdet af hjemmemappen (/home/brugernavn) på det nyinstallerede system med backuppen (indholdet af den gamle hjemmemappe). Så er der bare tilbage at installere de pakker, der ikke følger med en standard Ubuntu-installation (f.eks. opdateringer, sprogfiler og ekstra programmer).
Jeg har gjort det mange gange uden problemer.
Håber at svaret giver mening for dig.
Lav en ny installation af Ubuntu og lave nye partitioner. Jeg vil anbefale dig at lave en separat partition til /home. Men det er en anden historie. Se viewtopic.php?f=2&t=2054&start=0&st=0&sk=t&sd=a for en lidt rodet "guide".
Når du har installeret ubuntu påny, overskriver du indholdet af hjemmemappen (/home/brugernavn) på det nyinstallerede system med backuppen (indholdet af den gamle hjemmemappe). Så er der bare tilbage at installere de pakker, der ikke følger med en standard Ubuntu-installation (f.eks. opdateringer, sprogfiler og ekstra programmer).
Jeg har gjort det mange gange uden problemer.
Håber at svaret giver mening for dig.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50
IBM Thinkpad R50
-
Mange tak for de hurtige svar!
Jeg kan umiddelbart forstå på jer, at det er bedst, helt at starte forfra og installere på ny? Jeg har tidligere forsøgt dette, ved at sætte installations-cd'en i computeren og starte/genstarte, men computeren synes ikke at registrere cd'en som den gjorde ved første installation. De gange, jeg har forsøgt dette, har jeg dog valgt Ubuntu fremfor Windows, når computeren har spurgt til styresystem ved opstart. Når jeg er tilbage ved min egen computer på fredag, forsøger jeg med windows.
Endnu en gang tak for hjælpen.
Jeg kan umiddelbart forstå på jer, at det er bedst, helt at starte forfra og installere på ny? Jeg har tidligere forsøgt dette, ved at sætte installations-cd'en i computeren og starte/genstarte, men computeren synes ikke at registrere cd'en som den gjorde ved første installation. De gange, jeg har forsøgt dette, har jeg dog valgt Ubuntu fremfor Windows, når computeren har spurgt til styresystem ved opstart. Når jeg er tilbage ved min egen computer på fredag, forsøger jeg med windows.
Endnu en gang tak for hjælpen.
-
Hej igen,
Jeg har endnu ikke helt grejet, hvordan jeg skal få installeret Ubuntu på ny - jeg har forsøgt at sætte installations cd'en i computeren og startet og genstartet, uden held. Når jeg trykker 'install', får jeg den besked, at der allerede eksisterer Ubuntu på computeren, og at programmet derfor skal afinstalleres, før det kan blive installeret på ny. Men når jeg trykker på 'uninstall', sker der ingenting.
Kender I et trick, der kan afinstallere Ubuntu?
Jeg har endnu ikke helt grejet, hvordan jeg skal få installeret Ubuntu på ny - jeg har forsøgt at sætte installations cd'en i computeren og startet og genstartet, uden held. Når jeg trykker 'install', får jeg den besked, at der allerede eksisterer Ubuntu på computeren, og at programmet derfor skal afinstalleres, før det kan blive installeret på ny. Men når jeg trykker på 'uninstall', sker der ingenting.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Når du sætter cden i før start af computeren, skulle de gerne fange den fra start af, og på det billeder der kommer frem, skal du vælge install og derefter skulle det køre uden prob.Kattens skrev:Hej igen,
Se her http://wiki.ubuntu-dk.org/GuidesHowtos/ ... stallation
Den melding med uninstall tyder på du er inde i windows, før du vil installere.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Hej Stra, tak for svaret,
Jeg har forsøgt at starte computeren med cd'en i. Hvis jeg vælger at åbne Windows, kommer boksen med installationsmulighederne frem. Da vælger jeg 'install', men computeren beder mig så om at afinstallere.
Hvis jeg starter computeren med cd'en allerede siddende i og vælger Ubuntu, går installationen ikke automatisk igang. Ubuntu registrerer dog cd'en, og der kommer et ikon hvor der står 'Ubuntu 9.04 i 386'. Trykker jeg på dette ikon, får jeg forskellige valgmuligheder, fx 'install'. Trykker jeg på 'install', får jeg dog kun en README, ikke en mulighed for at installere eller afinstallere.
Kender du andre måder, jeg måske kan bruge til at starte installationen?
Jeg har forsøgt at starte computeren med cd'en i. Hvis jeg vælger at åbne Windows, kommer boksen med installationsmulighederne frem. Da vælger jeg 'install', men computeren beder mig så om at afinstallere.
Hvis jeg starter computeren med cd'en allerede siddende i og vælger Ubuntu, går installationen ikke automatisk igang. Ubuntu registrerer dog cd'en, og der kommer et ikon hvor der står 'Ubuntu 9.04 i 386'. Trykker jeg på dette ikon, får jeg forskellige valgmuligheder, fx 'install'. Trykker jeg på 'install', får jeg dog kun en README, ikke en mulighed for at installere eller afinstallere.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Det senarie tyder på, du skal ind at ændre i startrækkefølgen i BIOS, således at du starter op på cdrom drevet og ikke på HHD (harddisken), for du må ikke nå frem til de 2 valgmuligheder, hvis det skal virke.Kattens skrev:Hej Stra, tak for svaret,
For at aktivere BIOS, skal under boot straks trykke på F2 eller F12 (måske stå det på opstartsskærmen). Det er de 2 mest brugte knapper til det, men det kan være anderledes på din.
Her skal du så finde frem til det sted hvor der står noget med boot rækkefølgen og ændre den til at tage cdrom først.
Når dette er ændret genstarter, du og det skulle køre.
Rækkefølgen kan du efter installationen, ændre tilbage eller lade det være, alt afhængig af om du tit lader en cd blive i drevet ved nedlukning af PCer.
stra
stra
-
Tusind tak for hjælpen! Det var præcis det, der skulle til. Helt perfekt, endnu en gang mange tak!