Adgang til hjemmeserver "udefra"?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Adgang til hjemmeserver "udefra"?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg har nu kæmpet med dette problem den sidste uges tid og er ved at blive sindsyg over at jeg ikke kan få det til at virke.

Problemet er at jeg har indstalleret Ubuntu Server 9.04 på den stationære og kan fint tilgå den og styre den fra både terminalen og via Webmin i browseren, samt styre Torrentflux fra bærbaren på mit LAN, men hvordan får jeg forbindelse til serveren, både til Webmin og til Torrentflux udefra?

Jeg har læst utallige guides på nettet, men ingen af dem har hjulpet mig tættere på målet :(

Serveren har naturligvis indstalleret Apache2, MySQL, PHP og BIND (med basis indstillingerne fra serverindstallationen).

Mit eget bud på det generele problem er at min globale ip-adresse er delt med ca 1000 øvrige husstande?
(lokalt beboernetværk med kun 1 fælles ip-adresse).

Serveren koblet til min trådløse router via kabel og hustandens 2 bærbare er forbundet trådløst til routeren.
Inde i routerens indstillinger står der en anden ip-adresse end den globale: 10.39.13.198

Routerens LAN-ip er 192.168.0.1
Serverens LAN-ip er 192.168.0.2

Jeg har tilmed eget .dk domæne som skulle benyttes til serveren, som er sat op via gratisdns.dk.

Håber det gav mening og ikke er alt for rodet og uoverskueligt skrevet :)
Senest rettet af Rattus Norvegicus 10. aug 2009, 05:51, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kenny
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Adgang til hjemmeserver "udefra"?

Indlæg af soundpartner »

Rattus Norvegicus skrev:Jeg har nu kæmpet med dette problem den sidste uges tid og er ved at blive sindsyg over at jeg ikke kan få det til at virke.

Problemet er at jeg har indstalleret Ubuntu Server 9.04 på den stationære og kan fint tilgå den og styre den fra både terminalen og via Webmin i browseren, samt styre Torrentflux fra bærbaren på mit LAN, men hvordan får jeg forbindelse til serveren, både til Webmin og til Torrentflux udefra?

Jeg har læst utallige guides på nettet, men ingen af dem har hjulpet mig tættere på målet :(

Serveren har naturligvis indstalleret Apache2, MySQL, PHP og BIND (med basis indstillingerne fra serverindstallationen).

Mit eget bud på det generele problem er at min globale ip-adresse er delt med ca 1000 øvrige husstande?
(lokalt beboernetværk med kun 1 fælles ip-adresse).

Serveren koblet til min trådløse router via kabel og hustandens 2 bærbare er forbundet trådløst til routeren.
Inde i routerens indstillinger står der en anden ip-adresse end den globale: 10.39.13.198

Routerens LAN-ip er 192.168.0.1
Serverens LAN-ip er 192.168.0.2

Jeg har tilmed eget .dk domæne som skulle benyttes til serveren, som er sat op via gratisdns.dk.

Håber det gav mening og ikke er alt for rodet og uoverskueligt skrevet :)

du skal ind i selve beboernettværkets router og have åbnet en port som peger direkte på din router (på wan siden) dernest skal du ind i din egen router og fortælle at alt trafik der kommer på den pågældende port skal sendes viddere til din server. normalt bruges port 80 til www og 22 til ssh (terminal adgang)
det vil derfor være snedigt at få disse to porte sendt viddere, men det er ikke sikkert det kan lade sig gøre (de kan jpo være brugt i forveejen af sysadmin på nettet)
det er rimeligt nemt at ændre porten til ssh til hvad som helst andet. hvordan det fungerer med www har jeg dog ingen ide om.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Hej

Som Soundpatner rigtig nok fortæller dig skal du have trafikken dirigeret til din router - det gøres på den måde at du bestiller en statisk IP adresse.

Det virker sådan her:
  • Al trafik som kommer ind på routeren bliver filtreret på basis af modtagers IP adresse og port nummeret (Network Address Translations - NAT)
  • For dynamisk tildelte IP adresser (sådan en bruger du med stor sandsynlighed lige nu) deles 1 modtager IP adresse med en masse andre brugere - det kan være mange 1000 hosts(=router/computere). Teknikken der bruges er NAT. Servere bag NAT netværk kan ikke kontaktes af hosts på den anden side af en router, som bruger NAT. Årsagen er at ISPere (internet udbydere) bruger det der kaldes en stateful packet inspection (SPI)/stateful inspection firewall, http://en.wikipedia.org/wiki/Stateful_packet_inspection.
  • For statiske IP adresser sker der det at trafikken ledes videre direkte videre til din roter, - hvor den sorterer trafik på port nummer basis. På store netværk vil du skulle bruge en helt anden router end du bruger til de dynamisk tildelte IP adresser - altså der er mere end 1 vej ud til internettet.

Når du får din statiske IP adresse skal du omkonfigurere din router til at bruge den statiske IP adresse.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Så var mit eget bud på problemet desværre ikke helt ved siden af kan jeg forstå på det :(

Problemet er at vi ikke kan få eller købe egne ip-adresser til de enkelte lejligheder, da det er et netværk der drives af en lille gruppe frivillige beboere, og for at holde det på et administrativt simpelt plan har man valgt ikke at tilbyde denne service, da det åbenbart vil give dem for meget arbejde når nogen flytter ud og nye flytter ind :?
Hilsen Kenny