En bædstemor Linux

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Anders Rasmussen

En bædstemor Linux

Indlæg af Anders Rasmussen »

Hej alle,

Jeg har en gammel Compaq Presario 1400 jeg ikke bruger (sjovt nok), samt en farmor som gerne vil prøve det der computer noget - måske endda gå på nettet !?!

Well, det jeg gerne vil høre jer om er, hvilket styresystem I vil anbefale jeg smider i den?
Jeg overvejede selv at installere noget Xubuntu på den, men vil lige høre om andet er bedre.

Er der nogen programmer i kan anbefale til en gammel dame?
Hun vil sikkert spille nogle (kort)spil og gå lidt på nettet. Andre forslag?

Jeg tænker, at sætte systemet op, så den automatisk starter Firefox op. Så vil jeg designe en startside med nogle store ikoner der åbner de programmer hun skal bruge og måske nogle hjemmesider/farvoritter. Jeg har ikke arbejdet på den måde med Firefox før, så hvis nogen har forslag til hvordan man gør, eller til andre brugerfladeprogrammer vil det være fedt!

Det var hvad jeg lige vil spørge om i denne omgang!

Hilsen
Anders

PS:
Så vidt jeg ved, så har den:
600 MHz
64 Mb-300 Mb ram (jeg har puttet en ekstra i, men ved ikke hvor stor den er)
5,5 GB Harddisk
Det trådløsenetkortet er et eksternt D-Link DWL-G650+
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: En bædstemor Linux

Indlæg af lath »

Anders Rasmussen skrev:Hej alle,

Jeg har en gammel Compaq Presario 1400 jeg ikke bruger (sjovt nok), samt en farmor som gerne vil prøve det der computer noget - måske endda gå på nettet !?!

Well, det jeg gerne vil høre jer om er, hvilket styresystem I vil anbefale jeg smider i den?
Jeg overvejede selv at installere noget Xubuntu på den, men vil lige høre om andet er bedre.

Er der nogen programmer i kan anbefale til en gammel dame?
Hun vil sikkert spille nogle (kort)spil og gå lidt på nettet. Andre forslag?

Jeg tænker, at sætte systemet op, så den automatisk starter Firefox op. Så vil jeg designe en startside med nogle store ikoner der åbner de programmer hun skal bruge og måske nogle hjemmesider/farvoritter. Jeg har ikke arbejdet på den måde med Firefox før, så hvis nogen har forslag til hvordan man gør, eller til andre brugerfladeprogrammer vil det være fedt!

Det var hvad jeg lige vil spørge om i denne omgang!

Hilsen
Anders

PS:
Så vidt jeg ved, så har den:
600 MHz
64 Mb-300 Mb ram (jeg har puttet en ekstra i, men ved ikke hvor stor den er)
5,5 GB Harddisk
Det trådløsenetkortet er et eksternt D-Link DWL-G650+

Xubuntu virker som et godt valg:

Minimum systemkrav du bør være opmærksom på:

Minimum system requirements
You need 192 MB RAM to run the Live CD or 128 MB RAM to install. The Alternate Install CD only requires you to have 64 MB RAM at install time. To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk. Once installed, Xubuntu can run with starting from 192 (or even just 128) MB RAM, but it is strongly recommended to have at least 256 MB RAM.

600 MHz virker også OK, men hold væk fra GNOME og KDE programmer, da de kræver meget saft fra mikroprocessoren. Pakkenavnene for GNOME og KDE ser ud til at have et 'g' eller et 'k' foran et ord som kan udtales. Der er også en del pakker til GNOME, som begynder med det mere logiske gnome-.

Som tekstbehanler kan du installere AbiWord (hvis det da ikke standard i forvejen) i stedet for OpenOffice.org. Der findes plugins til AbiWord, som gør at den kan læse ODF dokumenter (som OpenOffice.org også kan lave).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Anders Rasmussen

Indlæg af Anders Rasmussen »

Super!

Tak for svaret. Godt lige at være opmærksom på reqsne.

En af mine venner foreslog, at jeg prøvede med eeebuntu NBR - så det vil jeg også lige give et go.

Jeg fandt også det her program da jeg søgte lidt rundt: http://eldy.eu/

Det ser rimelig fornuftigt ud, og kan måske spare mig for noget opsætningstid...

Dér
Anders
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af lath »

Anders Rasmussen skrev:Super!

Tak for svaret. Godt lige at være opmærksom på reqsne.

En af mine venner foreslog, at jeg prøvede med eeebuntu NBR - så det vil jeg også lige give et go.

Jeg fandt også det her program da jeg søgte lidt rundt: http://eldy.eu/

Det ser rimelig fornuftigt ud, og kan måske spare mig for noget opsætningstid...

Dér
Anders

eebuntu NBR er ikke en god ide - den er som navnet siger kun god sammen med Asus Eee computere (den har en tilpasset linux kerne for Asus Eee hardware fra array.org)

Ubuntu NBR er er heller ikke god da det er en Ubuntu i NBR forklædning.

Du kan nemt kopiere ikoner til programmer hun har brug for ud på desktoppen.

Eldy

Wauv! Som professionel softwareudvikler synes jeg det er godt set at bruge Java, som er platform uafhængigt - og have en mindre kodestump som er afhængig af det operativsystem man lige har ved hånden.

Det gør det nemt at komme gang, hvis man installerer softwaren, og ikke bare lige vil afprøve den sådan som jeg har gjort herunder:

1) Først blev linux udgave downloadet til
/home/lars/downloads/eldy.eu/eldy

2) Den blev pakket ud

Kode: Vælg alt

cd /home/lars/downloads/eldy.eu/eldy && gunzip eldy tar.gz && tar -xvf eldy.tar

3a) og startet

java -jar eldy.jar

3b) generelt kan den startes med

java -jar /home/lars/downloads/eldy.eu/eldy/eldy.jar
, eller hvor du nu vælger at smide jar filen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags