Hej
Jeg forsøgte at få mit tv til at virke som eksterne skærm, dog uden held. Det har imidlertid betydet, at min skærmopsætning er gået lidt i fisk.
For det første fylder billedet ikke hele skærmen, og derudover er nogle af ikonerne i udkanten af skrivebordet delvist uden for skærmbilledet.
Hvordan får jeg rettet op på skaderne. Jeg har prøvet mig frem i system>indstillinger>skærm men der er ikke noget, der får min oprindelige opløsning tilbage.
skærmopløsning: nogle ikoner er uden for skrivebord !LØST!
-
- IRC nickname: styrmanden
- Geografisk sted: Østerbro
skærmopløsning: nogle ikoner er uden for skrivebord !LØST!
Senest rettet af asgerlouis 13. aug 2009, 12:16, rettet i alt 1 gang.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: skærmopløsning gør at nogle ikoner er uden for skrivebord
Nu skriver du ikke hvilken grafikdriver du har men er det NVIDIA skal du gå ind i system/administration/NVIDIA x setings og der rette det til.asgerlouis skrev:Hej
Jeg forsøgte at få mit tv til at virke som eksterne skærm, dog uden held. Det har imidlertid betydet, at min skærmopsætning er gået lidt i fisk.
For det første fylder billedet ikke hele skærmen, og derudover er nogle af ikonerne i udkanten af skrivebordet delvist uden for skærmbilledet.
Hvordan får jeg rettet op på skaderne. Jeg har prøvet mig frem i system>indstillinger>skærm men der er ikke noget, der får min oprindelige opløsning tilbage.
Er det ikke NVIDIA kan, du taste dette i terminal, for at se efter grafikdriver
Kode: Vælg alt
lspci | grep VGA
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
-
Stra skrev:Nu skriver du ikke hvilken grafikdriver du har men er det NVIDIA skal du gå ind i system/administration/NVIDIA x setings og der rette det til.asgerlouis skrev:Hej
Er det ikke NVIDIA kan, du taste dette i terminal, for at se efter grafikdriverstraKode: Vælg alt
lspci | grep VGA
Hej
Det er ikke invida, det er onboard af en slags. Her er hvad terminalen gir som svar på din kommando:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
-
Ok, jeg er tilfældigvis det sammen kort på min bærbare, og indsætter et billede af min indstillingerasgerlouis skrev:Hej
Det er ikke invida, det er onboard af en slags. Her er hvad terminalen gir som svar på din kommando:
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)
[img]http://www.froelogi.dk/forum/skærm[/img]
stra
stra
-
Hm, jeg har nøjagtigt de samme indstillinger som dig. Bortset fra at min skærm er 14 tommer. Men jeg synes at have læst nogle steder, at man kan komme til at lave ged i filen monitors.xml. Det står blandt andet på denne her side.
[url]
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution[/url]
[url]
-
Det de foreslår at du skal "reset" dine indstillinger med denne komandoasgerlouis skrev:Hm, jeg har nøjagtigt de samme indstillinger som dig. Bortset fra at min skærm er 14 tommer. Men jeg synes at have læst nogle steder, at man kan komme til at lave ged i filen monitors.xml. Det står blandt andet på denne her side.
[url]
Kode: Vælg alt
rm ~/.config/monitors.xml
stra
stra
-
Stra skrev:Det de foreslår at du skal "reset" dine indstillinger med denne komandoasgerlouis skrev:Hm, jeg har nøjagtigt de samme indstillinger som dig. Bortset fra at min skærm er 14 tommer. Men jeg synes at have læst nogle steder, at man kan komme til at lave ged i filen monitors.xml. Det står blandt andet på denne her side.
[url]
https://wiki.ubuntu.com/X/Config/Resolution[/url]dvs. at du fjerner de ændringer du har gemt i filen. Det kan sandsynligvis fixe dit problem.Kode: Vælg alt
rm ~/.config/monitors.xml
stra
Ja, det har jeg også prøvet. Men jeg er ikke sikker på, om jeg gør det rigtigt. Jeg skriver det bare ind i terminalen og trykker enter, men der sker ikke rigtigt noget. Jeg har også prøvet at genstarte bagefter (Betyder det overhovedet noget, eller er det bare et lævn fra min windows-tid?)
-
Jo den fjerner mappen /monitors.xmlasgerlouis skrev:[jeg er ikke sikker på, om jeg gør det rigtigt. Jeg skriver det bare ind i terminalen og trykker enter, men der sker ikke rigtigt noget.
Nej, det har kun betydning, hvis der har været en kernel opdatering.Jeg har også prøvet at genstarte bagefter (Betyder det overhovedet noget, eller er det bare et lævn fra min windows-tid?)
Men kan du så ikke nu ændre noget i system/administration/skærm?
Ellers er jeg lige nu tom for ideer og vil sove på det.
stra
stra
-
Stra skrev:Men kan du så ikke nu ændre noget i system/administration/skærm?
Ellers er jeg lige nu tom for ideer og vil sove på det.
stra
Nej, det hjælper ikke noget - men gør det kun værre med andre konfigurationer. Og så vil jeg ønske dig en god nats søvn.
-
Så blev problemet løst. På en eller anden måde, tillod skærmindstillingerne kun at have lodret resolution op til 768 pixels. Det blev klaret ved at skrive "sudo rm /etc/X11/xorg.conf" og "mv ~/.config/monitors.xml ~/.config/monitors.xml.backup" i terminalen.
Derefter kunne vælge flere opløsninger, og problemet blev løst.
Tak til soren på ¤ubuntu-dk
Derefter kunne vælge flere opløsninger, og problemet blev løst.
Tak til soren på ¤ubuntu-dk