apache2 på ubuntu

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
olsen
IRC nickname: gert

apache2 på ubuntu

Indlæg af olsen »

Hej :(

Har fået ubuntu og apache til at køre, pt. uden php (test) det virker som det skal, men hvordan får jeg en ny index fil manuelt ind i apache i www kartaloget?? har også mc det gør det lidt bedre at se alle filerne via terminalen (dumt spørgsmål?) er lidt ny på linux
pft. gert

ps. gør et ihærdigt forsøg på at lære linux - det er jo meget anderledes end windows
Jarlen
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: apache2 på ubuntu

Indlæg af Jarlen »

Apache bruger som standard /var/www som din www-rod, så hvis du erstatter den .html fil der ligger i mappen med din egen, vil din egen blive vist. Jeg har tidligere skrevet en guide til apache, mysql og php på Ubuntu. Den fortæller også hvordan får PHP og MySQL op og køre og andre små detaljer der er gode til at komme i gang :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
olsen

Indlæg af olsen »

Jarlen skrev:Apache bruger som standard /var/www som din www-rod, så hvis du erstatter den .html fil der ligger i mappen med din egen, vil din egen blive vist. Jeg har tidligere skrevet en guide til apache, mysql og php på Ubuntu. Den fortæller også hvordan får PHP og MySQL op og køre og andre små detaljer der er gode til at komme i gang :-)

Tak for det hurtige svar - problemet er at jeg ikke har tilladelse at overføre eks. html filer til www-roden via filhåndteringen i ubuntu - den melder at jeg ikke har tilladelse til root - det er vel lidt mærkligt da jeg vel har alle tilladelser jeg som admin skulle have - har gjort en indsats for selv at løse problemet - men men?? men??
Pft. Gert
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af laoshi »

/var/www er jo uden for din home mappe, så derfor skal du have superbrugerrettigheder for at gøre andet end at se hvad der findes i den.
Det letteste er at bruge terminalen. Hvis du f.eks. vil flytte filen index.html fra home til /var/www bruger du

Kode: Vælg alt

sudo mv index.html /var/www/ 

Du kan evt. også gøre det i en grafisk flade, hvad jeg nu ikke vil anbefale, for så længe du har nautilus åbnet med superbrugerrettigheder kan du komme til at gøre meget andet end den ene ting du havde til hensigt.
Hvis du vælger det skal du i terminalen skrive

gksu nautilus
- så kan du fra filhåndteringen gøre hvadsomhelst du får lyst til.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
soundpartner
IRC nickname: sound

Indlæg af soundpartner »

laoshi skrev:/var/www er jo uden for din home mappe, så derfor skal du have superbrugerrettigheder for at gøre andet end at se hvad der findes i den.
Det letteste er at bruge terminalen. Hvis du f.eks. vil flytte filen index.html fra home til /var/www bruger du

Du kan evt. også gøre det i en grafisk flade, hvad jeg nu ikke vil anbefale, for så længe du har nautilus åbnet med superbrugerrettigheder kan du komme til at gøre meget andet end den ene ting du havde til hensigt.

gksu nautilus

en anden mulighed er at give dig og andre skriverettigheder til mappen fra terminalen med følgende:

sudo chmod -R 666 /var/www/

så kan du grafisk flytte filer dertil uden problemer
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jarlen
IRC nickname: Jarlen

Indlæg af Jarlen »

soundpartner skrev:
laoshi skrev:/var/www er jo uden for din home mappe, så derfor skal du have superbrugerrettigheder for at gøre andet end at se hvad der findes i den.

gksu nautilus

en anden mulighed er at give dig og andre skriverettigheder til mappen fra terminalen med følgende:

Hvis du skal give alle rettigheder til at bruge mappen skal du bruge

sudo chmod -R 777 /var/www/

og ikke ovenstående, da ingen af dine brugere (heller ikke root) ellers vil have mulighed for at se hvad der rent faktisk ligger i mappen.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
olsen

Indlæg af olsen »

Jarlen skrev:
soundpartner skrev:

gksu nautilus

Hvis du skal give alle rettigheder til at bruge mappen skal du bruge

sudo chmod -R 777 /var/www/

og ikke ovenstående, da ingen af dine brugere (heller ikke root) ellers vil have mulighed for at se hvad der rent faktisk ligger i mappen.

Atter tak for svarene, de hjælper en "nybegynder" i linux især når man altid har arbejdet med windows - men er blevet lidt nysgerrig ang. ubuntu/apache :D lukker nu tråden og siger tak - Håber at må vende tilbage hvis der skulle dukke noget op jeg ellers ikke selv kan løse - det er jo det med at læse "brugsanvisningen" inden -

OBS. Åbner lige igen for en kort bemærkning alt ser ud til at lykkes med de oplysninger du (i) har givet, men kan ikke finde noget på nettet vedr. terninal komando: flyt en fil fra f.eks. desktop til /var/www/ dvs. en sudo komando : sudo (sti?) mv xxxx.html /var/www/
Kan ikke finde ud af at få søgestien med hvor filen ligger, eks. på desktop - eller hvordan stien i sudo komandoen skal være?? endnu engang tak - gert