Danske Netbank i Ubuntu 9.04?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Schindler

Danske Netbank i Ubuntu 9.04?

Indlæg af Schindler »

Hej,

Jeg har installeret Ubuntu 8.10 og herefter opgraderet til 9.04. Jeg har i Synaptic søgt på sun-java og installeret:

sun-java5-bin
sun-java5-jre
sun-java5-plugin

(og intet andet). Resultatet af dette er, at jeg kan logge ind og se mine konti, men når jeg vil lave en overførsel og skal godkende denne, popper der, som forventet, en boks op, men der står blot "Java applet", og jeg kan ikke godkende.

Ved nogen, hvad dette evt. kan skyldes?

På forhånd tak for hjælpen.
hvm
Geografisk sted: København

Re: Danske Netbank i Ubuntu 9.04?

Indlæg af hvm »

Jeg kan ikke bruge sun-java til Portalbank, men bruger i stedet icedtea - så virker alt perfekt.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Schindler skrev:Hej,

Jeg har installeret Ubuntu 8.10 og herefter opgraderet til 9.04. Jeg har i Synaptic søgt på sun-java og installeret:

sun-java5-bin
sun-java5-jre
sun-java5-plugin

Bare af nysgerrighed. Hvorfor har du valgt java5, istedet for java6?.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Schindler

Indlæg af Schindler »

Stra skrev:

sun-java5-bin
sun-java5-jre
sun-java5-plugin

stra

Fordi det var, hvad der fungerede i 8.04 - har lavet en ny installation med 9.04, som sagt, og derfor antog jeg, at dette også virkede i denne. Vil dog prøve med Java6 med det samme for at se, om det giver noget.
bejay12

Indlæg af bejay12 »

Stra skrev:

sun-java5-bin
sun-java5-jre
sun-java5-plugin

stra

For at få ens netbank (danske bank) til at virke, skal man have fat i et "activcard", der muliggøre det at bruge ens bank på andre platformer end windows.

det kan gøres her http://www.danskebank.dk/activcard

hvis man ikke gider til at skaffe et activcard, og har et windows netbank "bruger-id" så er der en guide her.

1. Lav en sikkerhedskopi af dit bruger ID, i en ulåst tilstand.

Log ind i din netbank på din windows pc/dual boot, gå ind under "Indstillinger","Sikkerhed" og vælg "Sikkerhedskopier bruger-id". Gem den på en cd/ et USB stik.

Tænd nu din linux maskine og åben terminalen. Nu skal du installere IEs 4 Linux (Internet Explore 6 til linux), men for at få det til at virke, skal vi først have wine og cabextract.

2. For at hente wine:

# yum -y install wine (Fedora)

# sudo apt-get install wine (Ubuntu)

3. Så skal man hente cabextract

# yum -y install cabextract (Fedora)

hvis man ikke kan installere cabextract på den måde, så brug dette link: http://www.cabextract.org.uk/cabextract-1.2-1.i386.rpm (Fedora)

Ubuntu har det fra start af, man skal bare lige forklare Ubuntu det. Det kan gøres ved at åbne "Synaptic Package Manager" der ligger under System—>Administration—>Synaptic package manager. I Synaptic package manager skal man slår "Universal/Community Maintained" til. (Ubuntu)

4. Så skal man hente IEs 4 Linux

# wget http://www.tatanka.com.br/ies4linux/dow ... est.tar.gz
# tar zxvf ies4linux-latest.tar.gz
# cd ies4linux-*
# ./ies4linux

4. For at åbne internet explore 6, skal du skrive i terminalen

# /home/DIT-BRUGER-NAVN/bin/ie6

når internet explore nu åbner, skal du gå under "Funktioner", "Internetindstillinger" og under "Sikkerhed" hvor sikkerhedsniveauet skal ned på "lav".

gå under http://www.danskebank.dk, tryk på "Søg efter bruger-id". Nu skal du sætte dit USB stik i. Husk at sætte kryds i "Kopier mit bruger-id til standardplaceringen, som p.t. er:
c:\windows\profiles\All Users\Application Data\e-Safekey\Personal". Kopier din netbank "bruger-id" over.

luk internet explore ned. (browseren skal genstartes)

5. Åben internet explore ved at bruger "/home/DIT-BRUGER-NAVN/bin/ie6" i terminalen.
gå under sikkerhedsneauet og sæt det op på mellem igen.

log nu sikkert ind på din net-bank ;)

Med venlig hilsen.
Bejay
Schindler

Indlæg af Schindler »

Med java6 (de samme filer, som jeg før brugte med java5) virker det, også når der skal overføres penge (og, naturligvis, med et ActivCard).

Tak for jeres input.