Når jeg klikker på et link i en mail, så får jeg følgende fejlmeddelelse : Kunne ikke åbne link. Fejl under kørslen af "/home/mig/Firefox-3.5/firefox/firefox" (No such file or directory).
Når jeg går i Hjælp -> Om Mozilla Firefox siger den version 3.5.1. Hvad skal jeg gøre for at rette op?
Mvh Bjørn
Evolution kan ikke finde Firefox LØST
-
Evolution kan ikke finde Firefox LØST
Senest rettet af bagger 22. jul 2009, 12:48, rettet i alt 1 gang.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Re: Evolution kan ikke finde Firefox
bagger skrev:Når jeg klikker på et link i en mail, så får jeg følgende fejlmeddelelse : Kunne ikke åbne link. Fejl under kørslen af "/home/mig/Firefox-3.5/firefox/firefox" (No such file or directory).
Når jeg går i Hjælp -> Om Mozilla Firefox siger den version 3.5.1. Hvad skal jeg gøre for at rette op?
Mvh Bjørn
Du skal finde den rigtige sti til firefox og indsætte den ind i Evolution (den må have noget der hedder opsætning, hvor du kan angive et link til din browser).
Iøvrigt mener du ikke noget i stil med: /home/mig/bin/Firefox-3.5/firefox/firefox ?
Hot tip!
Laver du et soft link (med ln -s kommandoen) i en mappe ved navnet bin i din hjemmemappe kan du få et program her til at skygge for et andet program, som er installeret via pakkesystemet. Med skygge mener jeg at hvis du laver et softlink ved navn "firefox" (uden anførselstegn) vil det program, som du lader softlinket pege på blive kaldt hver gang et program i Ubuntu vil køre firefox browseren.
Jeg kan fortælle dig hvad du skal gøre for at få det til at virke, men så skal du give mig stien til firefox (3.5.1), som du vil køre.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Efter at have søgt lidt rundt i systemet, så opdagede jeg en mappe med med konfigurationsfiler i. Mappen hedder home/mig/.gconf/desktop/gnome/url-handlers med følgende undermapper: chrome, ftp, http og https. I undermapperne er der en fil, der hedder %gconf.xml. I disse filer ligger en henvisning til mit lille problem i evolution.
Mapper og filer ser i øvrigt ud til at være oprettet på et tidspunkt, hvor jeg selv forsøgte at hive den nye 3.5 ned.
Jeg vil starte med at omdøbe mappen url-handlers og så se hvad der sker.
<edit> Det ser ud til at være de filer (%gconf.xml) evolution bruger. Jeg ændrede så værdien til "usr/bin/firefox-3.5". Det virker ikke, men evolution prøver nu at starte usr etc. Det er et shell, der ligger i "usr/bin/firefox-3.5", så måske skal jeg pege på noget andet?
</edit>
Mapper og filer ser i øvrigt ud til at være oprettet på et tidspunkt, hvor jeg selv forsøgte at hive den nye 3.5 ned.
<edit> Det ser ud til at være de filer (%gconf.xml) evolution bruger. Jeg ændrede så værdien til "usr/bin/firefox-3.5". Det virker ikke, men evolution prøver nu at starte usr etc. Det er et shell, der ligger i "usr/bin/firefox-3.5", så måske skal jeg pege på noget andet?
</edit>
-
bagger skrev:Efter at have søgt lidt rundt i systemet, så opdagede jeg en mappe med med konfigurationsfiler i. Mappen hedder home/mig/.gconf/desktop/gnome/url-handlers med følgende undermapper: chrome, ftp, http og https. I undermapperne er der en fil, der hedder %gconf.xml. I disse filer ligger en henvisning til mit lille problem i evolution.
</edit>
Det er en rigtig dårlig ide at rode rundt i konfigurationsfilerne direkte, når du ikke ved hvad du laver.
Jeg foreslår at du gør følgende:
giv url-handlers mappen dens oprindelige navn tilbage, og un-do alle ændringer du har lavet i xml filen/filerne.
Brug istedet "Foretrukne programmer" fra "System" > "Indstillinger" menuen.
Her kan du ændre stien til din favorit firefox.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
Mange tak Lars. Det løste problemet.
I samme ombæring fandt jeg også et værktøj, jeg virkelig har savnet fra Windows. Total Commander eller på Ubuntusk GNOME Commander.
Mvh Bjørn
I samme ombæring fandt jeg også et værktøj, jeg virkelig har savnet fra Windows. Total Commander eller på Ubuntusk GNOME Commander.
Mvh Bjørn
-
bagger skrev:Mange tak Lars. Det løste problemet.
Mvh Bjørn
om * Commander:
Begge programmer er en klon/efterligning af Norton Commander fra de glade DOS dage.
/Lars