backup script til server

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
thomasjohansen
Geografisk sted: Køge

backup script til server

Indlæg af thomasjohansen »

Jeg er igang med at lave et par scripts til min server som kører et par virtuelle guest systemer.
Men jeg er ikke den store scripter, så vil lige sparre med jer om hvordan man gør dette bedst.

Da jeg skal have taget backup af "guest" systemerne kan jeg ikke bare kopiere vdi filerne da de så kan blive ubrugelige ved evt. restore. Derfor er jeg nødsaget til at clone dem. Samtidig ønsker jeg ikke at overskrive min backup hver dag, da det er rart at have mere end en kopi.

Her er hvad jeg har indtil videre, kom gerne med forslag på hvordan man kan gøre det bedre.

Kode: Vælg alt

#!/bin/sh

echo "***Lukker virtualbox virtuelle maskiner for at tage backup***"
VBoxManage controlvm WebServer2 savestate&&
echo "***WebServer2 lukket (savestate)***"

echo "***Forbereder backup***"
rm /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-5.vdi&&
mv /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-4.vdi /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-5.vdi&&
mv /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-3.vdi /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-4.vdi&&
mv /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-2.vdi /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-3.vdi&&
mv /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-1.vdi /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-2.vdi&&
echo "***Forberedelse af backup afsluttet***"

echo "***Starter backup af WebServer2***"
VBoxManage clonevdi /home/thomas/.VirtualBox/VDI/WebServer2.vdi /media/LaCie/Server-Backup/WebServer2-1.vdi&&
echo "***Backup af WebServer2 afsluttet***"

echo "***Genstarter WebServer2 efter backup (fra savestate)***"
VBoxManage startvm WebServer2 -type vrdp&&
echo "***WebServer2 genstartet***"

Jeg kunne godt tænke mig at kunne fange evt. fejl mv. men har ingen ideer om hvordan.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl