Installation af Ubuntu uden CD/DVD-drev
-
Installation af Ubuntu uden CD/DVD-drev
Hej,
Nu mødte jeg en sød kvindelig ekspedient i en butik i København i dag. Hun overraskede mig helt vildt, da hun afslørede, at hun var dedikeret til Linux Ubuntu, og jeg fik lyst til at prøve mig med systemet igen... Og det kunne jeg passende gøre på min netbook, tænkte jeg.
MEN - der er ikke noget CD- eller DVD-drev i den? Hvad skal jeg så gøre for at installere systemet?
Nej jeg skal ikke beholde XP eller noget som helst, jeg vil bare have reformateret og installeret Ubuntu på min maskine.
Jeg har prøvet forskellige guides med at boote fra USB-key, men det virker bare ikke? Maskinen nægter at boote op fra min USB-key.
Nogen forslag?
Mvh Kristian
Nu mødte jeg en sød kvindelig ekspedient i en butik i København i dag. Hun overraskede mig helt vildt, da hun afslørede, at hun var dedikeret til Linux Ubuntu, og jeg fik lyst til at prøve mig med systemet igen... Og det kunne jeg passende gøre på min netbook, tænkte jeg.
MEN - der er ikke noget CD- eller DVD-drev i den? Hvad skal jeg så gøre for at installere systemet?
Nej jeg skal ikke beholde XP eller noget som helst, jeg vil bare have reformateret og installeret Ubuntu på min maskine.
Jeg har prøvet forskellige guides med at boote fra USB-key, men det virker bare ikke? Maskinen nægter at boote op fra min USB-key.
Nogen forslag?
Mvh Kristian
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: Installation af Ubuntu uden CD/DVD-drev
Krelln skrev:Hej,
Nogen forslag?
Mvh Kristian
hvilken maskine er det du har? hvad for en version prøver du at installere og hvad gør du
-
- Har du været inde under BIOS og sætte bootdevice op? Vil næsten vædde med, at alle netbooks kan boote fra en USB-nøgle.
Link til de guids du har brugt, kan være du har gjort noget forkert.
Tjek evt. denne guide:
http://www.linuxin.dk/node/14068
Link til de guids du har brugt, kan være du har gjort noget forkert.
Tjek evt. denne guide:
http://www.linuxin.dk/node/14068
Når en tråd er løst så marker den løst
-
Nu har jeg brugt guiden fra Linuxin, og nøjagtig det samme sker.
"Boot error". Andet fortæller maskinen mig ikke.
Jeg har en HP mini 2133.
Og ja jeg har sat 1st boot device til "USB USB Flash Disk".
"Boot error". Andet fortæller maskinen mig ikke.
Jeg har en HP mini 2133.
Og ja jeg har sat 1st boot device til "USB USB Flash Disk".
-
Hej
Da andet ikke er skrevet, vil jeg spørge følgende:
Har du pakket ISO filen ud på nøglen og ikke blot lagt ISO filen på nøglen?
Har du forsøgt med de forskellige USB porter på din maskine? Jeg mener at f.eks Dell maskinerne for noget tid siden var ret emsig mht hvilken USB port musen sad i.
Da andet ikke er skrevet, vil jeg spørge følgende:
Har du pakket ISO filen ud på nøglen og ikke blot lagt ISO filen på nøglen?
Har du forsøgt med de forskellige USB porter på din maskine? Jeg mener at f.eks Dell maskinerne for noget tid siden var ret emsig mht hvilken USB port musen sad i.
I give good advice, I really do. I just wish I could follow my own words.
-
- IRC nickname: Jarlen
Det er ikke alle USB-sticks der kan bootes fra. Har du mulighed for at prøve med en anden?
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Det kan undre mig en del at der på http://www.linuxin.dk/node/14068 anbefales at man henter NetBook Remix og laver usb-sticket med ImageWriter.
Nu har jeg selv installeret fra usb-stick på flere pc´er, hvor jeg alle gange har brugt en alm. isofil og den indbyggede funktion i system>administration>opret en usb-opstartsdisk, hvilket ikke har givet mig nogle problemer.
Nu kan jeg ikke se om du har forsøgt den mulighed (det kræver jo også adgang til en pc hvor ubuntu er installeret, eller kan startes op på en livecd), men jeg vil anbefale dig at lave et usb-stick med en alm. isofil og så bruge den indbyggede funktion i ubuntu.
Jeg har for resten været været udsat for en pc (jeg mener at det var en asus Eee) hvor det ikke hjælper at ændre i bios opsætningen, man skulle i stedet for trykke flere gange på Esc lige når man tændte pc´en, hvorefter man kunne vælge boot fra usb, du kan jo lige se om det evt virker på din pc.
Nu har jeg selv installeret fra usb-stick på flere pc´er, hvor jeg alle gange har brugt en alm. isofil og den indbyggede funktion i system>administration>opret en usb-opstartsdisk, hvilket ikke har givet mig nogle problemer.
Nu kan jeg ikke se om du har forsøgt den mulighed (det kræver jo også adgang til en pc hvor ubuntu er installeret, eller kan startes op på en livecd), men jeg vil anbefale dig at lave et usb-stick med en alm. isofil og så bruge den indbyggede funktion i ubuntu.
Jeg har for resten været været udsat for en pc (jeg mener at det var en asus Eee) hvor det ikke hjælper at ændre i bios opsætningen, man skulle i stedet for trykke flere gange på Esc lige når man tændte pc´en, hvorefter man kunne vælge boot fra usb, du kan jo lige se om det evt virker på din pc.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
christian.arvai skrev:Det kan undre mig en del at der på http://www.linuxin.dk/node/14068 anbefales at man henter NetBook Remix og laver usb-sticket med ImageWriter.
.
Mon ikke det er for folk med XP installeret i forvejen
-
- Admin
Casper Hansen skrev:christian.arvai skrev:Det kan undre mig en del at der på http://www.linuxin.dk/node/14068 anbefales at man henter NetBook Remix og laver usb-sticket med ImageWriter.
.
Hehehe Den del havde jeg regnet ud
Men hvis man har mulighed for at bruge en pc med en brænder (jeg har godt set at der ikke er brænder i en HP mini 2133, men de fleste kan så låne en af venner/bekendte) , vil jeg mene at det er nemmere at lave en alm. livecd og så lave usb-sticket derfra med den indbyggede funktion.
Men se det også ud fra det synspunkt at alt jeg roder med er på Ubuntu, så alt det med Windows programmer er ikke min stærke side.
PS: Og så har jeg hørt en del brok over NetBook Remix, hvor det endte med at der blev installeret alm. Ubuntu i stedet for.
-
- IRC nickname: Jarlen
christian.arvai skrev:Casper Hansen skrev:christian.arvai skrev:Det kan undre mig en del at der på http://www.linuxin.dk/node/14068 anbefales at man henter NetBook Remix og laver usb-sticket med ImageWriter.
.
Hehehe Den del havde jeg regnet ud
Men hvis man har mulighed for at bruge en pc med en brænder (jeg har godt set at der ikke er brænder i en HP mini 2133, men de fleste kan så låne en af venner/bekendte) , vil jeg mene at det er nemmere at lave en alm. livecd og så lave usb-sticket derfra med den indbyggede funktion.
Well, de henviser jo direkte til netbook remixet, hvis du sidder med en netbook med XP har du jo ikke mulighed for at køre en LiveCD fra en CD, så skal du jo hente Standard Ubuntu og lave en LiveCD på USB, boote den, og hente Netbook Remix og smide den på en anden USB... det tror jeg bliver ret besværligt og tidskrævende i længden.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt
-
- Admin
Jeg fik lige redigeret mit indlæg imens du skrev.
En anden grund er at jeg slet ikke vil anbefale Netbook Remix, fordi jeg efterhånden har set flere have problemer med den, hvor det virkede efter en install af alm. ubuntu.
En anden grund er at jeg slet ikke vil anbefale Netbook Remix, fordi jeg efterhånden har set flere have problemer med den, hvor det virkede efter en install af alm. ubuntu.
-
christian.arvai skrev:Men hvis man har mulighed for at bruge en pc med en brænder (jeg har godt set at der ikke er brænder i en HP mini 2133, men de fleste kan så låne en af venner/bekendte) , vil jeg mene at det er nemmere at lave en alm. livecd og så lave usb-sticket derfra med den indbyggede funktion.
Istedet for at gøre det alt for indviklet for nye brugere, hvor man så skal bede dem om at finde et eksternt cd-drev er det altså nemmere bare at holde guiden sådan, at du kan gøre det fra din netbook.
-
Tak for svarene.
Jeg har så fundet ud af, at min USB-key heller ikke virker på andre maskiner. Så enten er det selve keyen eller den måde jeg lægger ISO-filen ned der noget galt med. Jeg tror dog ikke, at det er mig som der ikke kan finde ud af førstnævnte, da jeg både har gjort det manuelt og redigeret i små filer på disken og fået diverse programmer til at gøre det for mig.
Jeg forsøger at få fat i en anden USB-key og vender tilbage - helst inden jeg skal begynde på gymnasiet om under en måned. Det bliver et helved med XP på så sløv en netbook i skolen.
Jeg har så fundet ud af, at min USB-key heller ikke virker på andre maskiner. Så enten er det selve keyen eller den måde jeg lægger ISO-filen ned der noget galt med. Jeg tror dog ikke, at det er mig som der ikke kan finde ud af førstnævnte, da jeg både har gjort det manuelt og redigeret i små filer på disken og fået diverse programmer til at gøre det for mig.
Jeg forsøger at få fat i en anden USB-key og vender tilbage - helst inden jeg skal begynde på gymnasiet om under en måned. Det bliver et helved med XP på så sløv en netbook i skolen.
-
Krelln skrev:Tak for svarene.
Nu er 1 GB USB nøgler ikke særlig dyre
-
Casper Hansen skrev:Nu er 1 GB USB nøgler ikke særlig dyre
Bestemt ikke, men jeg har i anledning af sommerferien brugt alle mine penge på CDer.
jeg tror i øvrigt jeg dropper at få installeret Ubuntu på maskinen. Min netbook er tilsyneladende den - i følge det officielle Ubuntu website - som har flest problemer med at køre Ubuntu af alle testede netbooks. Øv!
Endnu en gang tak for hjælpen alle...