Kan man installere UXA I stedet for EXA???

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
nesrail

Kan man installere UXA I stedet for EXA???

Indlæg af nesrail »

Hej alle.
Jeg har prøvet Ubuntu Karmic Koala og der virker mit intel kort helt perfekt igen, efter det fejlede lidt i Jaunty.

Jeg læste at der var kommet noget der hed UXA istedet for EXA i karmic pga de mange performance fejl i Jaunty, for dem med Intel.

Hvordan kan jeg installere UXA i jaunty og kan jeg overhovedet???
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Kan man installere UXA I stedet for EXA???

Indlæg af lath »

nesrail skrev:Hej alle.
Jeg har prøvet Ubuntu Karmic Koala og der virker mit intel kort helt perfekt igen, efter det fejlede lidt i Jaunty.

Jeg læste at der var kommet noget der hed UXA istedet for EXA i karmic pga de mange performance fejl i Jaunty, for dem med Intel.

I en anden tråd skiver jeg om en post i Ubuntu Geek.
Læs posten på Ubuntu Geek på: http://www.ubuntugeek.com/new-intel-graphics-drivers-for-ubuntu-9-04-jaunty.html

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
jlouis
IRC nickname: jlouis

Re: Kan man installere UXA I stedet for EXA???

Indlæg af jlouis »

nesrail skrev:Hej alle.

Historien er som følger: EXA og UXA er to forskellige måder at tilgå grafikkortet på. intel-driveren har traditionelt set kørt EXA og UXA var en ny måde at gå til grafikkortet på. UXA har den fordel i forhold til EXA at det er MEGET simplere at kode op imod og grundliggende er vejen frem.

Om du kan køre UXA hænger til dels sammen med om kerneversionen er tilstrækkeligt ny eller sidder med de rigtige patches. Samtidig skal intel-driveren selvfølgelig være ny nok til at supportere UXA. Hos intel har man for nyligt udgivet en ny driver som helt dræber al EXA og foretrækker at køre ren UXA hvis den kan komme afsted med det.

Så til Ubuntu. Grundet et par uheld har de fået en kerne/driverkombination som har visse problemer med at fungere ordentligt sammen og samtidig køre hurtigt. Det er sådan set ikke grundet de mange performancefejl at UXA kommer ind men fordi Keith Packard og co, som skriver intel-driveren har ryttet op og at Karmic Koala skifter til den er bare naturligt fallout.

Historien er lidt mere detaljeret, se f.eks: http://www.h-online.com/open/Ubuntu-9-04-and-Intel-graphics--/features/113196

Det andet superlækre du kan se frem til i Karmic Koala er kernel-based-mode-setting som nok skal simplificere drivere yderligere. Her sidder jeg med et intel-kort, en 2.6.30 kerne og 2.8.0 versionen af intel-driveren (På en Debian godt nok), og det virker upåklageligt. Det ryger helt sikkert i KK.