ustabil hardware eller ustabil software?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Bernchou

ustabil hardware eller ustabil software?

Indlæg af Bernchou »

Hej alle sammen

Jeg startede for ca et halvt år siden med at bruge Ubuntu og har generelt være rigtig godt tilfreds efter nogle opstarts vanskeligheder.

Men jeg syntes at ubuntu virkede langsommere og langsommere. Havde jeg flere faner åben i firefox sortnede skærmen (den blev sort/hvid) først i kort tid senere i længere og længere tid. Til sidst begyndte den at crashe og genstarte, igen meget sjældent men senere blev det oftere og oftere.

I dag kunne jeg godt tænde for computeren, men skærmen ville ikke starte (ingen imput skrev den). Jeg prøvede en anden skærm og andre ledninger uden effekt, så satte jeg skærm-stikket i bundkortet i stedet for skærmkortet og pludselig virkede den igen. Men så crashede computeren igen og skærmen virkede igen ikke. Nu har jeg så sat stikket tilbage i skærmkortet og nu virker computeren igen.

Jeg ved godt at det lyder lidt mærkelig, men jeg håber at der er nogen der ude der ved hvad der er galt.

Mvh

Leif
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ustabil hardware eller ustabil software?

Indlæg af lath »

Bernchou skrev:Hej alle sammen

Jeg startede for ca et halvt år siden med at bruge Ubuntu og har generelt være rigtig godt tilfreds efter nogle opstarts vanskeligheder.

Men jeg syntes at ubuntu virkede langsommere og langsommere. Havde jeg flere faner åben i firefox sortnede skærmen (den blev sort/hvid) først i kort tid senere i længere og længere tid. Til sidst begyndte den at crashe og genstarte, igen meget sjældent men senere blev det oftere og oftere.

I dag kunne jeg godt tænde for computeren, men skærmen ville ikke starte (ingen imput skrev den). Jeg prøvede en anden skærm og andre ledninger uden effekt, så satte jeg skærm-stikket i bundkortet i stedet for skærmkortet og pludselig virkede den igen. Men så crashede computeren igen og skærmen virkede igen ikke. Nu har jeg så sat stikket tilbage i skærmkortet og nu virker computeren igen.

Jeg ved godt at det lyder lidt mærkelig, men jeg håber at der er nogen der ude der ved hvad der er galt.

Mvh

Leif

Det lyder som hardware problemer - mere specificikt kan det være problemer med strømforsyningen, specielt hvis den kun lige akurrart kan trække computeren igang.

Årsagen er at det der hedder elektrolykondensatorerne mister (mikro)Farads, når de på grund af alderdom tørrer ind - hvilket påvirker strømforsyningens evne at holde spændingen, når klokgeneratoren i computeren får alle transistorene i computerens chips til at trække støm på det samme tidspunkt - flere 100 millioner eller et par få milliarder gange pr sekund.

Andre muligheder kan være at en køler ikke virker, der er meget støv på en køleplade, eller en komponent er blevet for varm, så nogle transistorer er stået af.

Transistorer kan også stå på grund af statisk elektricitet, "knurhår" (mini kortslutninger imellem en chips tilslutningsben), eller såkaldt slew rate, eller en kortslutningsstrøm gennem 2 ouputporte som er forbundet elektrisk (over-clockede kredsløb).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags