mount mappe på nas som drev, eller noget måske endnu bedre

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
jsjohnsen
IRC nickname: jsjohnsen

mount mappe på nas som drev, eller noget måske endnu bedre

Indlæg af jsjohnsen »

Hej Alle

Dette er begyndt at irretere mig en del.
I windows har jeg altid haft mine mapper på min nas mountet som drev, så jeg nemt kan tilgå mine filer i diverse programmer (Itumes, Mame osv)

Men i Ubuntu kan jeg ikke rigtig finde ud af det.
I mange programmer ser man ikke sine netværks mounts.
Jeg kan fint se min mountede mapper i "places" menu'en, men det er kun de lokale drev jeg kan se i feks. banchee, Loemu osv.

Hvordan får jeg det til at virke - hele ideen med en nas er at man har alle sine filer liggende centralt, så man kan tilgå dem i hele huset, og ikke have kopier af de samme filer liggende på alle PC'er.

Hilsen
Jesper
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: mount mappe på nas som drev, eller noget måske endnu bedre

Indlæg af lath »

jsjohnsen skrev:Hej Alle

Dette er begyndt at irretere mig en del.
I windows har jeg altid haft mine mapper på min nas mountet som drev, så jeg nemt kan tilgå mine filer i diverse programmer (Itumes, Mame osv)

Men i Ubuntu kan jeg ikke rigtig finde ud af det.
I mange programmer ser man ikke sine netværks mounts.
Jeg kan fint se min mountede mapper i "places" menu'en, men det er kun de lokale drev jeg kan se i feks. banchee, Loemu osv.

Hvordan får jeg det til at virke - hele ideen med en nas er at man har alle sine filer liggende centralt, så man kan tilgå dem i hele huset, og ikke have kopier af de samme filer liggende på alle PC'er.

Hilsen
Jesper

Din løsning hedder SAMBA (kun klientsoftwaren). I Steder menuen (menuen til højre for Programmer menuen) kan du finde et menupunkt som hedder "Tilslut server ...", her vælger du "Windows delt netværk, udfylder resten og trykker på OK", og du er tilkoblet din nas. Du kan også tilføje et bogmærke, som virker på samme måde som i browsere.

Du skal muligvis installere en eller flere pakker, men jeg kan ikke lige huske hvad de(n) hedder.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags