Nu troede jeg lige det hele gik så godt, fik instaleret ubuntu, og computeren genstarter MEN op kommer windows, selvom jeg faktisk sagde at den skulle instalere ubuntu på hele disken, jeg kan heller se ikke ubuntu i bios, selvom at der under "computer" er forsvundet et drev (måske det drev computeren har instaleret ubuntu på?), hvis der er nogen der ved hvordan man kan afinstalere ubuntu og få drevet "synligt" igen (har intet cd-drev).
Er det overhovedet ikke muligt at få det her drev "synligt" igen, eller må jeg erkende at det bare er forsvundet? (var slet ikke klar over at en instalation af linux kunne gå så grulig galt :S, det virker nærmest som en virus der simpelthen har ådt mit drev! PUHA!)
Ubuntu har gjort mit drev ubrueligt
-
Ubuntu har gjort mit drev ubrueligt
Senest rettet af siers 1. jul 2009, 12:52, rettet i alt 3 gange.
-
- Geografisk sted: Nordjylland
Re: Instaleret - men ingen opstart?
siers skrev:Nu troede jeg lige det hele gik så godt, fik instaleret ubuntu, og computeren genstarter MEN op kommer windows, selvom jeg faktisk sagde at den skulle instalere ubuntu på hele disken. jeg sidder nu tilbage i dyb skuffelse . Er ret lost, håber nogle kan hjælpe?
Ingen grund til bekymring. Vi er her for at hjælpe
Til at starte med kan jeg godt tænke mig at vide, hvilken version af Ubuntu du har installeret?
Får du mulighed for at vælge opstart når maskinen booter op? Et valg mellem Windows og Ubuntu? Hvis ikke kan det være, at bootloaderen GRUB ikke er installeret korrekt af grunde som ikke nødvendigvis skyldes dig.
Det jeg vil foreslå dig at gøre, er at hente ISO-filen her fra:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Her skal du vælge om du vil hente Ubuntu i 32 bit udgaven, passer til de fleste Pc'er, eller i 64 bit udgaven, hvilket som regel ikke er specielt brugbart for de fleste på nuværende tidspunkt.
Når du har valgt version skal du vælge spejl, mirror. Her vil "Denmark U-soft.dk" være et godt og stabilt valg.
Når du har hentet ISO-filen kan du hente dette program:
http://cdburnerxp.se/downloadsetup.exe
Programmet hedder CDBurnerXP Pro og skal bruges til at brænde ISO-filen ud på en cd. Programmet er let at finde ud af, og du skal blot huske at brænde cd'en ved lavest mulige hastighed for at undgå brændefejl.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
-
Re: Instaleret - men ingen opstart?
Jimmyfj skrev:siers skrev:Nu troede jeg lige det hele gik så godt, fik instaleret ubuntu, og computeren genstarter MEN op kommer windows, selvom jeg faktisk sagde at den skulle instalere ubuntu på hele disken. jeg sidder nu tilbage i dyb skuffelse . Er ret lost, håber nogle kan hjælpe?
Ingen grund til bekymring. Vi er her for at hjælpe
Til at starte med kan jeg godt tænke mig at vide, hvilken version af Ubuntu du har installeret?
Får du mulighed for at vælge opstart når maskinen booter op? Et valg mellem Windows og Ubuntu? Hvis ikke kan det være, at bootloaderen GRUB ikke er installeret korrekt af grunde som ikke nødvendigvis skyldes dig.
Det jeg vil foreslå dig at gøre, er at hente ISO-filen her fra:
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Her skal du vælge om du vil hente Ubuntu i 32 bit udgaven, passer til de fleste Pc'er, eller i 64 bit udgaven, hvilket som regel ikke er specielt brugbart for de fleste på nuværende tidspunkt.
Når du har valgt version skal du vælge spejl, mirror. Her vil "Denmark U-soft.dk" være et godt og stabilt valg.
Når du har hentet ISO-filen kan du hente dette program:
http://cdburnerxp.se/downloadsetup.exe
Programmet hedder CDBurnerXP Pro og skal bruges til at brænde ISO-filen ud på en cd. Programmet er let at finde ud af, og du skal blot huske at brænde cd'en ved lavest mulige hastighed for at undgå brændefejl.
Tak for et meget hurtigt svar
Mit problem er at cd-drevet ikke virker, derfor ledte jeg efter en guide uden brug af cd. Fandt denne: http://unetbootin.sourceforge.net/,
Jeg følger guiden så godt jeg kan
Da computeren så booter, er der 2 valgmuligheder: windows og unetbootin (tror jeg den hed) og computeren viser umidbart, at den instalerer alle de ting som skal instaleres, og jeg ender med et valg hvor jeg kan genstarte computeren.
Når jeg så genstarter computeren kommer der et valg mellem windows og unetbootin som der også gjorde i starten = Der er faktisk ingen forandringer sket.
Tak fordi i gider hjælpe
-
Re: Ubuntu har gjort mit drev ubrueligt
Jeg forstår ikke helt problemet.
efter installation af ubuntu og efter du har genstartet og fjernet USB drevet som du installerede ubuntu fra, kommer der da ikke en skærm op hvor du kan vælge om du vil boote windows eller ubuntu?
det med at du ikke kan se drevet fra denne computer er normalt!.. Filsystemet på det drev du har installeret ubuntu på er formentlig ext3 eller ext4. Windows kan ikke læse disse filsystemer.
hvis du vil overskrive windiws under installationen, skal du nok vælge manuel partitionering og vælge det drev som windows ligger på.
efter installation af ubuntu og efter du har genstartet og fjernet USB drevet som du installerede ubuntu fra, kommer der da ikke en skærm op hvor du kan vælge om du vil boote windows eller ubuntu?
det med at du ikke kan se drevet fra denne computer er normalt!.. Filsystemet på det drev du har installeret ubuntu på er formentlig ext3 eller ext4. Windows kan ikke læse disse filsystemer.
hvis du vil overskrive windiws under installationen, skal du nok vælge manuel partitionering og vælge det drev som windows ligger på.