Skærm går ud efter Ubuntu-bootsplash på LiveCD på gl. laptop

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Adavur
IRC nickname: Adavur

Skærm går ud efter Ubuntu-bootsplash på LiveCD på gl. laptop

Indlæg af Adavur »

Hej alle. Jeg prøvede at presse det ind i overskriften, men der kan ikke stå mere :)

En ven forærede mig sin gamle Fujitsu Siemens LifeBook C Series. Den kører Windows XP utrolig langsomt og har sølle 368 mb RAM og 30 GB harddisk, så jeg tænkte at jeg kunne bruge den til at lege med Ubuntu på.

Jeg kan boote op fra live-cden, den loader, både når jeg trykker "prøv" og "installer", men derefter sker der ingenting.

Jeg har filmet den og uploaded det på YouTube, hvis det er en hjælp. Der er allerede kommet en kommentar hvor der står, at jeg skal prøve F11, men ved ikke helt hvornår jeg skal trykke den.

Her er videoen: http://www.youtube.com/watch?v=bpaXj6Y7dqw

Håber nogen kan hjælpe.
Casper Hansen

Re: Skærm går ud efter Ubuntu-bootsplash på LiveCD på gl. laptop

Indlæg af Casper Hansen »

Det er absolut også minimum specifikationer for at køre Ubuntu. Prøv at installer med alternate cd.

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloa ... #alternate
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst
Adavur

Indlæg af Adavur »

Så har jeg forsøgt at installere Ubuntu efter den alternative cd du foreslog. Det lykkedes tilsyneladende, men efter at systemet har loaded sker fuldstændig det samme som før og den går i sort.

Men er det største problem manglende RAM? Ellers skal jeg måske ud i nogle andre og mindre krævende Linux-distributioner.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Adavur skrev:Så har jeg forsøgt at installere Ubuntu efter den alternative cd du foreslog. Det lykkedes tilsyneladende, men efter at systemet har loaded sker fuldstændig det samme som før og den går i sort.

Men er det største problem manglende RAM? Ellers skal jeg måske ud i nogle andre og mindre krævende Linux-distributioner.
Det kunne godt være noget med ram. dog kører jeg med 181 ram på en af mine PCere, langsomt men dog acceptabelt.

Du kunne prøve xubuntu. Igen med alternative cd. http://se.archive.ubuntu.com/mirror/cdi ... 4/release/

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Adavur

Indlæg af Adavur »

Hmm.

Eftersom den reagerer på samme måde ved boot af live-cd og efter installation af Ubuntu formodede jeg, at jeg ikke behøvede at installere for at teste.
Derfor, for at prøve noget helt andet, hentede jeg Fedora ned på en cd, og prøvede dens "live"-udgave, men der skete stort set det samme...
Jeg vidste godt, at den ville køre langsommere med blot 368 MB ram, men det mærkelige er, at den slet ikke viser skrivebordet. Den går i sort forinden.

Derfor sidder jeg lidt med en fornemmelse af, at problemet ikke ligger i manglende RAM (det kan selvfølgelig være et problem med manglende RAM, nok bare ikke dette problem :S)

Så måske noget med grafik-driver, hvis den ikke kommer længere. Men så forstår jeg bare ikke, hvordan den overhovedet kan vise mig Ubuntulogoet, og så stadig ikke komme ind på skrivebordet.

Skriv meget gerne, hvis I har nogle bud, der kan spore ind, hvad problemet er.

(Jeg kan jo prøve at boote Xubuntu op fra live-cden og se hvad den siger. Ville Puppy-linux være en idé? Den skulle ikke være så krævende...)
Casper Hansen

Adavur skrev:Hmm.

Eftersom den reagerer på samme måde ved boot af live-cd og efter installation af Ubuntu formodede jeg, at jeg ikke behøvede at installere for at teste.
Derfor, for at prøve noget helt andet, hentede jeg Fedora ned på en cd, og prøvede dens "live"-udgave, men der skete stort set det samme...
Jeg vidste godt, at den ville køre langsommere med blot 368 MB ram, men det mærkelige er, at den slet ikke viser skrivebordet. Den går i sort forinden.

Derfor sidder jeg lidt med en fornemmelse af, at problemet ikke ligger i manglende RAM (det kan selvfølgelig være et problem med manglende RAM, nok bare ikke dette problem :S)

Så måske noget med grafik-driver, hvis den ikke kommer længere. Men så forstår jeg bare ikke, hvordan den overhovedet kan vise mig Ubuntulogoet, og så stadig ikke komme ind på skrivebordet.

Skriv meget gerne, hvis I har nogle bud, der kan spore ind, hvad problemet er.

(Jeg kan jo prøve at boote Xubuntu op fra live-cden og se hvad den siger. Ville Puppy-linux være en idé? Den skulle ikke være så krævende...)

Prøv at lave en memtest med livecd'en.
- Ubuntu-logoet har ikke rigtig noget med grafik at gøre hehe.
Billede

Adavur

Indlæg af Adavur »

Tak for det hurtige svar.

Casper Hansen skrev:- Ubuntu-logoet har ikke rigtig noget med grafik at gøre hehe.

Ja, der kan man bare se :)

Nå, nu prøvede jeg først at boote fra Xubuntu som foreslået både her og på Ubuntuforums.org, men præcis det samme sker :(.
Så prøvede jeg, som en kommentar på YouTube sagde, at holde F11 nede, da computeren startede. En alarm gik i gang og den bootede op til cd'en med halv hastighed, men da jeg slap igen skete atter det samme: Sort skærm...

Nu har jeg sat Test Memory i gang. Jeg har gjort det en gang før, bare for at se om den ville. Skal jeg poste noget her i forummet fra det, eller? Udgiver den en log eller noget. (Har ikke så meget styr på den del :wink:)
Casper Hansen

Adavur skrev:Nu har jeg sat Test Memory i gang. Jeg har gjort det en gang før, bare for at se om den ville. Skal jeg poste noget her i forummet fra det, eller? Udgiver den en log eller noget. (Har ikke så meget styr på den del :wink:)

Nu er det faktisk lang tid siden jeg har prøvet, men mener da, at der kommer til at stå error/eller noget lignende for at indikere, at memtesten ikke lige gik så godt :P Men hvis den kommer ud med noget positivt/negativt så skriv lige.
Billede

Adavur

Indlæg af Adavur »

Ok det gør jeg. Den er på 49 % nu ;)
Adavur

Indlæg af Adavur »

Nu er den startet forfra.

Nederst står der:

Pass complete, no errors, press Esc to exit.

Så jeg går ud. Den fandt altså ingen fejl... Jeg holder stadig lidt på, at det måske skyldes en forkert opløsning på skærmen eller noget. PCen bruger en standard 1024x768-opløsning, så det lyder jo underligt.

Ham der havde computeren før mig har kørt Ubuntu (8.10 tror jeg) fra en live-cd på den før, så det undrer mig endnu mere, at den ikke vil nu...
Adavur

Indlæg af Adavur »

Nu har jeg jo så installeret Ubuntu gennem alternate installeren. Hvis jeg trykker ESC under opstart kommer jeg til GRUB og der kan jeg vælge Recovery Mode. Er der noget dér, som kan hjælpe mig, tror I?
Casper Hansen

Adavur skrev:Nu har jeg jo så installeret Ubuntu gennem alternate installeren. Hvis jeg trykker ESC under opstart kommer jeg til GRUB og der kan jeg vælge Recovery Mode. Er der noget dér, som kan hjælpe mig, tror I?

Måske xfix, men prøv dig frem :-)
Billede

Adavur

Indlæg af Adavur »

Okay, jeg skal nok skrive, hvis jeg finder frem til noget.
Adavur

Indlæg af Adavur »

Hej alle.

Jeg endte ikke med at få Ubuntu på. Jeg testede Puppy, Knoppix, PCLinuxOS og Suse. Jeg har nu installeret SUSE med GNOME, da den virkede hurtigst. Den er meget som Ubuntu, hvorfor jeg også valgte GNOME.

Men mange tak for hjælpen alle sammen.

Mathias.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Adavur skrev:Hej alle.

Jeg endte ikke med at få Ubuntu på. Jeg testede Puppy, Knoppix, PCLinuxOS og Suse. Jeg har nu installeret SUSE med GNOME, da den virkede hurtigst. Den er meget som Ubuntu, hvorfor jeg også valgte GNOME.

Men mange tak for hjælpen alle sammen.

Mathias.

dit problem er at du mangler den rigtige grafikdriver i ubuntu... du kan sagtens installere ubuntu uden denne ved at installere i safe grafik mode og så rode med grafikdriveren derefter.
men du må jo sige til hvis du igen vil ekspeerimentere med ubuntu.
selv har jeg det kørende på en 800 mhz maskine med 192 mb ram. så det kan sagtens køre
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede