Hej Folkens
Jeg har fået dualboot med Windows Xp og Ubuntu 9.04 til at virke, og det spiller jo simpelthen bare.
Jeg har imidlertidig to laptops, som er stort set ens, men hvor den ene blot har den "ulempe", at harddisken indeholder et skjult drev til installation af fabriksindstillinger.
Maskinen er en IBM Thinkpad T43p med to drev:
1) IBM_preload, ntfs, c-drev, starten af disken
2) IBM_service, EISA-konfiguration(FAT32), , slutningen af disken
Hvordan kan jeg komme til at lave en "resize" af min IBM_preload partition via Gparted uden at ødelægge IBM_service og samtidig kunne lave partitionerne til Ubuntu.
Den pc, jeg allerede har fået til at virke installerede jeg via toddvarg's indlæg: viewtopic.php?f=2&t=6602&p=41441&hilit=dual+boot#p41441
så jeg ville blive glad, hvis det kunne lade sig gøre med en tilføjelse til hans måde at gøre det på. Iøvrigt har jeg taget backup via en reetableringsdisk til IBM_service partitionen, men jeg aner intet om hvordan en sådan partition installeres igen - ville som sagt nødig se partitionen forsvinde, for så har jeg ikke mit betalte windows længere .
Installation af dualboot med skjult installationsdrev
-
- Geografisk sted: Brabrand, Århus, Danmark
-
- Geografisk sted: Vejle
Re: Installation af dualboot med skjult installationsdrev
Jeg tror ikke det har nogen betydning om du laver en resize af
Jeg tror jeg havde den samme situation med min datters laptop for mange år siden, men det var med windows preload. Jeg antager at
Hvis det var mig ville jeg ikke være så nervøs for det, specielt siden du har lavet retableringsdisker. En af grundene til at man laver en reetableringsdisk til IBM_service partitionen er at når (ikke hvis) windows går ned, kan man reetablere den igen. Jeg har en x61 hvor jeg havde både dualboot og ibm-servicedrevet, men heldigvis fik jeg skrottet det hele og har nu kun ubuntu
Jeg har ikke prøvet de reetableringsdiske selv, men jeg tror de bruges på samme måde som en iso-fil, at den bootes på samme måde som ubuntu. Hvis du er usikker på hvordan reetableringsdisken skal bruges, kan du jo ringe til IBM support og høre med de hvordan de skal bruges. Her er deres hjemmeside: http://www.lenovo.com/contact/dk/da/, det er bedre at spørge en gang for meget enn at prøve at fikse det siden hen.
Håper det er til lidt hjelp.
, det skulle ikke kunne påvirke1) IBM_preload, ntfs, c-drev, starten af disken
, så lenge du lader være med at pille med denne disk. Bare lad den være i slutten af disken.2) IBM_service, EISA-konfiguration(FAT32), , slutningen af disken
Jeg tror jeg havde den samme situation med min datters laptop for mange år siden, men det var med windows preload. Jeg antager at
er noget lignede, du skal bare huske at ikke pille ved den. Efter at jeg havde installeret ubuntu, kunne jeg i grub se to windows. Den ene var disken med windows preload og den anden var den færdige installerede windows, og selvsagt ubuntu.sixhoej skrev:2) IBM_service, EISA-konfiguration(FAT32), slutningen af disken
Hvis det var mig ville jeg ikke være så nervøs for det, specielt siden du har lavet retableringsdisker. En af grundene til at man laver en reetableringsdisk til IBM_service partitionen er at når (ikke hvis) windows går ned, kan man reetablere den igen. Jeg har en x61 hvor jeg havde både dualboot og ibm-servicedrevet, men heldigvis fik jeg skrottet det hele og har nu kun ubuntu
Jeg har ikke prøvet de reetableringsdiske selv, men jeg tror de bruges på samme måde som en iso-fil, at den bootes på samme måde som ubuntu. Hvis du er usikker på hvordan reetableringsdisken skal bruges, kan du jo ringe til IBM support og høre med de hvordan de skal bruges. Her er deres hjemmeside: http://www.lenovo.com/contact/dk/da/, det er bedre at spørge en gang for meget enn at prøve at fikse det siden hen.
Håper det er til lidt hjelp.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- Geografisk sted: Brabrand, Århus, Danmark
Re: Installation af dualboot med skjult installationsdrev
Toddvarg -> ok, tak for rådet... det vil jeg prøve. Havde egentlig også tænkt noget af det samme som dig med at man blot lod den ligge, men vidste ikke helt hvordan Gparted allokere plads til partitionerne osv.
Det er da værd at prøve, og ubuntu er indtil videre en rigtig god oplevelse, så hvorfor ikke føre det fuldt ud... !?
/sixhoej
Det er da værd at prøve, og ubuntu er indtil videre en rigtig god oplevelse, så hvorfor ikke føre det fuldt ud... !?
/sixhoej