Ja, jeg er ny herinde på Ubuntu Danmark, og er lige skiftet som sagt over til Ubuntu v. 9.0.4 x64, hvor jeg tidligere brugte Windows Vista (Det var på min bærbar, som jeg så nu har Ubuntu på - min stationær/server er stadigvæk kørende med Vista indtil jeg får lidt mere styr på det her Ubuntu/Linux :-').)
Så en ''newbie'' til Ubuntu kan man vel godt kalde mig .
Men jeg har et rigtigt irreterende problem som jeg ikke rigtigt kan forstå at løse, har søgt en del osv.
Jeg vil jo ha' så meget sikkerhed som muligt, så jeg vil gerne gi' mig selv ''root'' rettigheder, men via. terminalen hvor jeg syntes jeg læste at man kunne give sig det ved at skrive denne command:
Kode: Vælg alt
gksu nautilus
Men alt i alt jeg skulle lave den command fordi jeg skulle slette nogle programmer herpå, og installere noget - og det kunne jeg ikke uden den ''root'', også læste jeg jo det med den command, men så kom jeg så til fejlen når jeg ville skrive det ind i Terminalen:
''Kunne ikke køre nautilus som bruger root.
Kunne ikke kopiere brugerens Xauthorization-fil.''
- Hva' har jeg gjort galt, og hva' kan jeg gøre ved fejlen for at få det til at virke?
Det vil være rigtigt fedt hvis nogle vil hjælpe mig med denne ting, da jeg er ved at blive ''forelsket'' i Ubuntu, man kan vel godt sige .
Mvh
Jonas
- Jeg er newbien som har brug for jeres hjælp!
På forhånd, tak.