Zippe billeder

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Hedvig
Geografisk sted: Regstrup/Tølløse, Sjælland

Zippe billeder

Indlæg af Hedvig »

Jeg er i en situation, hvor det kunne være rigtig rart, at kunne "pakke" filer (i det her tilfælde billeder) ned til en mindre størrelse, så det er muligt at maile flere ad gangen. Jeg "har hørt" at det kan lade sig gøre, men har kun meget lidt erfaring med winzip, fra engang for længe siden...
Altså kunne jeg godt bruge et godt råd om er godt ubuntuprogram /-funktion, der kan udføre miraklet for mig - kan du hjælpe?
Kort sagt skal jeg bruge noget der kan zippe billeder, så de kommer til at fylde (helst en god bid) mindre end de gør nu...

På forhånd tak :)
Det er nu engang sjovest når det virker, eller i hvert fald er nemt at få til det.
Tak til UbuntuDanmark!

HosHedvig.dk
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Zippe billeder

Indlæg af Stra »

Hedvig skrev:Jeg er i en situation, hvor det kunne være rigtig rart, at kunne "pakke" filer (i det her tilfælde billeder) ned til en mindre størrelse, så det er muligt at maile flere ad gangen. Jeg "har hørt" at det kan lade sig gøre, men har kun meget lidt erfaring med winzip, fra engang for længe siden...
Altså kunne jeg godt bruge et godt råd om er godt ubuntuprogram /-funktion, der kan udføre miraklet for mig - kan du hjælpe?
Kort sagt skal jeg bruge noget der kan zippe billeder, så de kommer til at fylde (helst en god bid) mindre end de gør nu...

På forhånd tak :)
Må det være at resize billeder, for så er her et godt værktøj https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic ... s&start=23

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Zippe billeder

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Jeg bruger Xarchiver, som understøtter de mest gængse formater. Programmet er nemt at bruge og fungerer perfekt. Du kan finde det i Synaptic.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD