md5sum ? + "dumt spørgsmål" (LØST)

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

md5sum ? + "dumt spørgsmål" (LØST)

Indlæg af momsemor »

God aften....
Er der en herinde, der ved, hvor det er bedst, at hente 9.04 notebook-remix :?: Jeg har prøvet begge de danske på Ubuntu's hjemmeside, men når jeg tjekker md5summen, viser de ikke det samme, som står på den side med md5sums, som jeg har hentet på Ubuntu.
Mit dumme spørgsmål: Hvordan kan det være, at mine partioner hedder : /dev/sda5 /, /dev/sda1 /boot , dev/sda7 /home , når jeg havde slettet alle partioner og havde alle 8 GB fri, inden jeg lavede de nye ?
Skulle de ikke bare hedde 0, 1, 2 osv. :?
Ikke, at det betyder noget, men jeg undrer mig og det er i grunden, vel ikke så galt :wink:
Senest rettet af momsemor 29. nov 2009, 22:37, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
mchro
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Re: md5sum ? + "dumt spørgsmål"

Indlæg af mchro »

momsemor skrev:Er der en herinde, der ved, hvor det er bedst, at hente 9.04 notebook-remix :?: Jeg har prøvet begge de danske på Ubuntu's hjemmeside, men når jeg tjekker md5summen, viser de ikke det samme, som står på den side med md5sums, som jeg har hentet på Ubuntu.

Har du et link til hvor du henter fra, og den side du har MD5-summerne fra? Så kan vi jo lige dobbelt-tjekke...

momsemor skrev:Mit dumme spørgsmål: Hvordan kan det være, at mine partioner hedder : /dev/sda5 /, /dev/sda1 /boot , dev/sda7 /home , når jeg havde slettet alle partioner og havde alle 8 GB fri, inden jeg lavede de nye ?
Skulle de ikke bare hedde 0, 1, 2 osv. :?
Ikke, at det betyder noget, men jeg undrer mig og det er i grunden, vel ikke så galt :wink:

Det er fordi harddiske har noget der hedder primære og sekundære partitioner. Fra gammel tid mente man at 4 partitioner var nok til alle - da folk så ville have flere måtte man så opfinde de sekundære partitioner, der fremkommer ved at lave sekundære partitioner inden i en primær partition.
De primære partitioner har derfor nummer 1-4, mens de sekundære har fra nummer 5 og op.
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Har du et link til hvor du henter fra, og den side du har MD5-summerne fra? Så kan vi jo lige dobbelt-tjekke...

Det er fordi harddiske har noget der hedder primære og sekundære partitioner. Fra gammel tid mente man at 4 partitioner var nok til alle - da folk så ville have flere måtte man så opfinde de sekundære partitioner, der fremkommer ved at lave sekundære partitioner inden i en primær partition.
De primære partitioner har derfor nummer 1-4, mens de sekundære har fra nummer 5 og op.[/quote]

Mange tak for forklaringen, så er det jo, som det skal være 8) Vil helst vide ALT :lol:

Notebook-remix downloadede jeg fra :

http://mirror.u-soft.dk/ubuntu-releases ... x-i386.img

og fra Denmark KLID inde på ubuntu.com

md5summerne fandt jeg på :

https://help.ubuntu.com/community/UbuntuHashes
Vh. Jannie
mchro
IRC nickname: shiyee
Geografisk sted: Aalborg, Denmark

Indlæg af mchro »

Jeg har lige prøvet at hente filen fra det link du gav - den giver følgende:

Kode: Vælg alt

8f921e001aebc3e98e8e8e7d29ee1dd4  ubuntu-9.04-netbook-remix-i386.img

... som passer overens med hvad der står på MD5-sum siden.

Du finder godt nok md5sum'en ved at køre

md5sum ubuntu-9.04-netbook-remix-i386.img
, ik?
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

mchro skrev:Jeg har lige prøvet at hente filen fra det link du gav - den giver følgende:

8f921e001aebc3e98e8e8e7d29ee1dd4  ubuntu-9.04-netbook-remix-i386.img

... som passer overens med hvad der står på MD5-sum siden.

Du finder godt nok md5sum'en ved at køre

md5sum ubuntu-9.04-netbook-remix-i386.img
, ik?

Hej igen....
Nej, jeg hentede på Vista (vores stationære PC) og brugte winMD5Sum og fik, at vide, at check ikke var det samme. (det var forøvrigt noget bøvlet og tog lang tid)
Jeg forsøgte også, at hente her på AAO, men da der kun manglede ca. 3 minutter (af 1 time og 7 min.) skrev den, at der ikke var plads nok og at jeg evt. skulle gemme den et andet sted end skrivebordet, men det ved jeg ikke, hvordan man gør :(
Der er ikke noget jeg kan slette og der er 933 MB ledig. (/home er på 1000 MB)
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvis du ved at du har 933 mb ledig plads på pc´en, bliver det nok ikke den du downloader en fil på 947 mb på (jeg har lige forsøgt at hente filen).

Har du ikke et eller andet (feks. lidt musik eller en film) i home, som du kan flytte ud på en usb eller brænde på en disk, det er trods alt kun 14 mb du skal frigøre.

Hvis du har plads nok til 947 mb et sted på pc´en, kan du ændre downloadningen ved at gå ind i firefox, vælge : Rediger>Præferencer , markere i "Gem filer i" og vælg destinationsmappen (brug gennemse).

PS: hvis du har en extern harddisk kan du jo downloade filen på den, jeg har lige tjekket og det virkede fint.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

christian.arvai skrev:Hvis du ved at du har 933 mb ledig plads på pc´en, bliver det nok ikke den du downloader en fil på 947 mb på (jeg har lige forsøgt at hente filen).

Har du ikke et eller andet (feks. lidt musik eller en film) i home, som du kan flytte ud på en usb eller brænde på en disk, det er trods alt kun 14 mb du skal frigøre.

Hvis du har plads nok til 947 mb et sted på pc´en, kan du ændre downloadningen ved at gå ind i firefox, vælge : Rediger>Præferencer , markere i "Gem filer i" og vælg destinationsmappen (brug gennemse).

PS: hvis du har en extern harddisk kan du jo downloade filen på den, jeg har lige tjekket og det virkede fint.

Nej, jeg har intet i min home-mappe, den er ikke større :wink: Der er masser af plads i filsystem, men der skal jeg vel ikke "rode" (farligt)??? Måske lave en ny mappe der hedder >download< ???
Hvis jeg nu stikker en USB i, og så >gennemse<, mon så ikke det virker :?: Jeg prøver 8)
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg tror sagtens du kan bruge et usb-stick til at downloade den iso på.

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

christian.arvai skrev:Jeg tror sagtens du kan bruge et usb-stick til at downloade den iso på.

Det er ikke en iso den hedder img og derfor kan jeg ikke bare bruge unetbooting, som jeg plejer, men skal bruge et andet program, som Ubuntu henviser til. Har prøvet, at bruge UB men det lykkedes ikke fordi: det ikke er en iso. fil

Jeg prøver om jeg kan få den ned på USB og bagefter tjekke md5summen, så håber jeg den stemmer dennegang :)

Tak for hjælpen :)

Ps: Er den så klar som boot-USB, for så har man da sparet en postgang?
Senest rettet af momsemor 18. maj 2009, 14:24, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

OK det er så rigtigt at det er en img fil, jeg kan godt hente den ned på usb i ubuntu, men om du så kan gøre det ved jeg ikke.

Det ved jeg så ikke, jeg skal lige hente hele filen før jeg ved mere :D

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

christian.arvai skrev:OK det er så rigtigt at det er en img fil, jeg kan godt hente den ned på usb i ubuntu, men om du så kan gøre det ved jeg ikke.

Det ved jeg så ikke, jeg skal lige hente hele filen før jeg ved mere :D

Jeg kunne ikke downloade direkte til USB på AAO, den skrev stadig, at der ikke var plads nok (tom 4 GB USB) :?:
Jeg hentede så UNR direkte på USB på min store PC, der var ingen problemer.
Desværre virker den ikke som boot-USB, så der er ingen vej undenom, man skal "lige omkring" et Disk Image program :wink:
Vh. Jannie