Nyt Pc-navn og sletning af "gammel" home-mappe (LØST)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
momsemor
Forfatter
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Nyt Pc-navn og sletning af "gammel" home-mappe (LØST)

Indlæg af momsemor »

Hej igen...
Nu har jeg endelig fået min AAO tilbage fra rep. Det var bios, der var crashet, men nu virker den igen og straks har jeg nogle spørgsmål, jeg ikke lige kan finde svar på herinde :oops:
Jeg nåede jo, at installere 9.04 inden den gik død, men da blev den sat op til min moster. Nu vil jeg selv beholde den og da det hele fungerer så fint, ville jeg gerne bare ændre navnet på PCen og fjerne mosters home-mappe. Jeg har lavet en brugerkonto i mit navn med admin. rettigheder og slettet mosters konto, men home-mappen må jeg ikke slette :?:
Det med navnet er jo kun en lille ting, men jeg vil gerne have min maskine helt "perfekt", helst uden, at skulle geninstallere.
Kan nogen hjælpe :?:
Senest rettet af momsemor 29. nov 2009, 22:38, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Nyt Pc-navn og sletning af "gammel" home-mappe

Indlæg af laoshi »

slettet mosters konto, men home-mappen må jeg ikke slette

Vil det sige at der stadig er en mappe som hedder /home/moster ?
Du burde kunne slette moster helt ved at bruge System > Administration > Brugere og grupper
Du låser administrationsprogrammet op med dit eget password og kan så vælge og derefter slette brugeren moster.

For at ændre pc-navnet skal du ind og redigere i to filer i systemet, så pas på at du gør det rigtigt!
Du skal ændre i /etc/hosts og i /etc/hostname
Du skal bruge gedit i superbrugertilstand, så brug terminalen og skriv

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/hosts

du bliver bedt om dit password og kan så redigere i filen.
I linje 2 står dit nuværende computernavn, det ændrer du til det nye (kun bogstaver og tal, ingen mellemrum eller symboler)
Gem og luk.
Herefter skal du åbne /etc/hostname

gksu gedit /etc/hostname

Her er der kun 1 linje, som rummer det snart forhenværende navn. Du erstatter med det nye (og det skal være helt identisk med det du skrev i /etc/hosts)
Gem og luk.
Og hermed har du så omdøbt din computer.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Hej.....

Tak for det hurtige svar :) Jeg har nu fået omdøbt min PC, så jeg kan se, at det er min :lol:
Desværre har jeg en moster-home-mappe endnu . Jeg har slettet i System > Administration > Brugere og grupper og der står kun min konto og /root.
Under Systemovervågning > Filsystemer > /dev/sda7 /home er der 3 mapper: moster, min og lost+found (der er et kryds på l+f-mappen) Forsøger jeg, at slette "moster"-mappen, får jeg, at vide, at jeg ikke har de nødvendige rettigheder. Det samme sker, hvis jeg vil åbne lost+found-mappen.
Et tillægsspørgsmål: hvordan slipper jeg for, at skulle bruge brugernavn og adgangskode når jeg logger ind :!: Jeg har krydset af i automatisk login under >login-skærm<
Vh. Jannie
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Vi skal nu nok slippe af med moster!
lost+found må du ikke røre ved, og din egen skal selvfølgelig blive.
Men hvis du i terminalen giver kommandoen

sudo rm -r /home/moster
så slipper du af med hende.

Vedr. den automatiske logind, så har du fat det rigtige sted: du skal krydse af som du har gjort og så vælge bruger i linjen nedenunder, så burde de fungere

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

Davs igen...
Så slap jeg af med Mosters mappe :D Det er godt nok let, når her er nogen, der lige kender de rigtige koder 8) 1000 tak
Jeg har krydset af ved automatisk login og tilføjet mig selv som bruger, men der kommer stadig en fin boks ved start, hvor jeg skal indtaste brugernavn og adgangskode :( . Jeg har også prøvet, at vælge ansigtsvælger og tilføje mit navn under brugere (inkluder) og jeg står der, men jeg vises ikke i opstarts-boksen. Er det ikke det, der menes med ansigtsvælger :!: Hvis jeg ikke kan blive fri for login, så kunne jeg måske nøjes med adgangskode, hvis brugernavnet stod der automatisk.
Inden maskinen gik i udu og kom til rep. havde jeg ingen opstartsboks (ubuntu 9.04 beta)
Maskinen gik død, da jeg var ved, at lave en clean installation (ubuntu 9.04), så jeg så aldrig hvordan "den nye", så ud.
Det blev vist lidt rodet :oops: Håber I forstår, hvad jeg mener :)
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvis det er en 9.04 beta som du "arbejder " videre fra, vil jeg anbefale dig at lave en helt ny install med den færdige 9.04, det tager selvfølgeligt lidt tid - men de fleste af os herinde som prøver alfa og beta udgaver, laver en helt ny install når den endelige udgave udkommer.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

christian.arvai skrev:Hvis det er en 9.04 beta som du "arbejder " videre fra, vil jeg anbefale dig at lave en helt ny install med den færdige 9.04, det tager selvfølgeligt lidt tid - men de fleste af os herinde som prøver alfa og beta udgaver, laver en helt ny install når den endelige udgave udkommer.

Ja, jeg ved faktisk ikke rigtigt, hvilken version det er :? , men det ser ud til, at alt virker. Jeg kan se, at Acer har lagt en Recovery og en Test ind, når jeg trykker på F2 under opstart (det er i hvert tilfælde ikke noget jeg har gjort, men det er okay), så jeg tror jeg kører med den her, så længe det går godt :wink: , så må jeg leve med den inlognings-boks.
Hvor kan jeg se, hvilken version jeg har ?
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

hvis du går ind i terminalen og skriver :

uname -a

får du (i mit tilfælde) dette :
c@c-desktop:~$ uname -a
Linux c-desktop 2.6.28-12-generic #43-Ubuntu SMP Fri May 1 19:31:32 UTC 2009 x86_64 GNU/Linux
c@c-desktop:~$

der kan du se hvilken dato du installerede, hvis det er før den 22 apr 2009 er det en beta (eller alfa - men det har du jo ikke nævnt).

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
laoshi
Redaktør

Indlæg af laoshi »

Jeg har krydset af ved automatisk login og tilføjet mig selv som bruger, men der kommer stadig en fin boks ved start, hvor jeg skal indtaste brugernavn og adgangskode :( . Jeg har også prøvet, at vælge ansigtsvælger og tilføje mit navn under brugere (inkluder) og jeg står der, men jeg vises ikke i opstarts-boksen. Er det ikke det, der menes med ansigtsvælger

Jeg har lige prøvet at sætte automatisk login, og det virkede som det skulle.
Ansigtsvælgeren har ingen funktion hvis du vælger automatisk login - det er kun hvis du vil se din login-side.

For automatisk login:
[*] kryds af i System > Administration > Logind-skærm på faneblade 'sikkerhed' for at vælge automatisk login
[*] i linjen nedenunder skal du vælge dit brugernavn ved at bruge pilen th. (du skal ikke tilføje dig selv som bruger)

Det skal virke, hvis ikke der er gået kuk i installationen et eller andet sted...

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

laoshi skrev:
Jeg har krydset af ved automatisk login og tilføjet mig selv som bruger, men der kommer stadig en fin boks ved start, hvor jeg skal indtaste brugernavn og adgangskode :( . Jeg har også prøvet, at vælge ansigtsvælger og tilføje mit navn under brugere (inkluder) og jeg står der, men jeg vises ikke i opstarts-boksen. Er det ikke det, der menes med ansigtsvælger

Jeg har lige prøvet at sætte automatisk login, og det virkede som det skulle.
Ansigtsvælgeren har ingen funktion hvis du vælger automatisk login - det er kun hvis du vil se din login-side.

For automatisk login:
[*] kryds af i System > Administration > Logind-skærm på faneblade 'sikkerhed' for at vælge automatisk login
[*] i linjen nedenunder skal du vælge dit brugernavn ved at bruge pilen th. (du skal ikke tilføje dig selv som bruger)

Det skal virke, hvis ikke der er gået kuk i installationen et eller andet sted...

Davs igen...
Øv, det vil den ikke :( Så virker den vist alligevel ikke helt perfekt, som jeg troede. Nå, ja så er det da godt, at jeg har forberedt mig på AAOs hjemkomst og lavet en fin ny USB med Jaunty Notebook 8) (den jeg har er installeret 17 april, så det er 9.04 beta)
Det bliver så en clean installation. Tak til alle for hjælpen :D
Senest rettet af momsemor 16. maj 2009, 14:41, rettet i alt 1 gang.
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Hvis du laver en ny install, vil jeg gerne anbefale dig at bruge det nye ext4, jeg har ikke oplevet problemer med dette.

Du skal vælge manuel partitionering for at kunne vælge ext4.

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

christian.arvai skrev:Hvis du laver en ny install, vil jeg gerne anbefale dig at bruge det nye ext4, jeg har ikke oplevet problemer med dette.

Du skal vælge manuel partitionering for at kunne vælge ext4.

Hej Christian
Det har jeg også nu :) Jeg har læst på en engelsk side, at det skulle "slide" mindre på SSDen, at bruge ext2, har det noget på sig? og ryger hurtigheden så ikke?
Vh. Jannie
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin

Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke aner om det slider mindre at bruge ext2, men jeg er temmeligt overbevist om, at det vil gå ud over hastigheden.

momsemor
Forfatter

Indlæg af momsemor »

christian.arvai skrev:Jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke aner om det slider mindre at bruge ext2, men jeg er temmeligt overbevist om, at det vil gå ud over hastigheden.

Det mente jeg nok. Lidt har jeg da forstået 8) Jeg installerer med ext4 og glæder mig over hastigheden :D
Vh. Jannie