I forgårs installerede jeg Ubuntu (9.04 jaunty). Jeg købte en ny disk og installerede den her.
Jeg er kort sagt vildt begejstret !!!
Installationen forløb helt problemfrit og var med det samme kørende uden yderligere dikkedarer, skærmopløsning etc. var lige fra start helt optimalt – og jeg havde således uden videre et system som jeg bare kunne gå i gang med at bruge (!!!)
Jeg ”smækkede” et par lydfiler i rytmeboksen – og venligt blev jeg gjort opmærksom på at der nok manglede en smule pakker – som så trillede ned, og så spiller det max.
Jeg fulgte et par ”kom i gang” guides, men da var jeg jo også novice – det er jo hele to dage siden. Siden har jeg læst et par artikler og fået grundlæggende forståelse for terminal, softwarekilder etc. Tænk sig at man kan kopier ved blot at markere og klikke på ”hjulet”.
Nu vi er ved det – så har jeg også fået tastaturet tilbage – der er mange og logiske genveje alle vegne. Arbejdsområde har jeg lige opdaget – det er simpelthen rørende – nu har jeg også to skærme her hjemme, som på arbejdet – blot med den forskel at jeg nu fra tastaturet kan overskue og administrere mine arbejdsopgaver.
En enkelt udfordring jeg endnu ikke har fået skovlen helt under, er at se ”Bonderøven” på dr.dk- her er jeg ikke alene – det virker dog i VLC, men det er en anelse omstændigt. Det skal nu nok lykkes ! Næste skridt er at komme på netbank – her er jeg også fortrøstningsfuld, men det kan måske komme til at knibe med tiden i kraft af alle de lyksaligheder jeg oplever med Ubuntu.
Nu har jeg et styresystem og nogle programmer, hvor jeg kan følge med i hvad der foregår, og det er ikke systemet der ”styrer mig”. Jeg har arbejdet professionelt med computere i over 20 år (MS) – og erfaringen til trods, føler jeg at jeg forstår mindre og mindre. Når der er noget vi ikke forstår, sidder vi jo alle og gætter på hvad pokker der sker inde i ”the black box”, eller hvad der ellers stikker apparatet. Jeg har længe været i mulm og mørke - nu er jeg ude i lyset – og det er godt nok dejligt. Nu skal jeg bare have overbevist biksen, jeg arbejder i, og jeg skal gøre hvad jeg kan.
Jeg har fået min computer tilbage, og glæden ved at arbejde på den – mange tak for det ”Ubuntu” og alle i gode mennesker der har gjort det muligt. Tak !
Jeg har fået min computer tilbage
-
Re: Jeg har fået min computer tilbage
det var da dejligt at høre.
jeg har også flere gange takket for de linux distributioner jeg bruger på deres forums og vil også gerne donere hvis det kan lade sig gøre . ellers så betatester jeg alt hvad jeg kan overskue og prøver at hjælpe med at supporte i forums men det er godt nok med min øjenlidelse ikke helt min stærke side.
jeg tror at de flste der pludsligt kommer i kontakt med denne open-source model og får en lille forståelse som altid kan vokse for linux ender med at få følesen af at det er mig der styre min pc og ikke omvendt og pludligt køre ens måske endog meget gamle computer igen som næsten helt ny.
jeg har ikke brugt window i snart fire fem år overhovedet og started her for nylig med at lære at programmer hvor linux er en utrolig god platform. så jeg bliver til stadig hed overrasket over hvor mange programmer der egentligt findes til linux fordi jeg har ellers i altid inden jeg blev bidt af programming ikke kunne lide en computer overhovedet.
jeg haded faktisk computere som pesten indtil jeg fandt ud af at man kan programmer dem og lave mange personlige ændringer i mange ting samt man kan også spare en del penge på et compter baseret lydproduktions set up som i forhold til amatør som jeg stadig er ikke kan lade sig gøre prismæggsigt at få til så billige penge.
ellers ville jeg stadig have ungået at bruge computere til noget som helst men efter jeg så lærte linux at kende har jeg fået mange computere til at stå. det er gamle genbrugs computere og en enkelt jeg har fundet i en skraldespand og de køre simplethen fantasisk. jeg har nu fem gamle pc som de fleste ikke engang vil eje eller have og de er jo også smidt ud af en grund men det er nu min store hobby at bruge tid på linux på de gamle og for mig gratis maskiner. det ville ingen have troet om mig for bare et halvt år før jeg fik linux første gang men sådan kan man blive overrasket. hvilket jeg ihvertfald selv blev.
alene den frihed at man selv kan vælge om man vil have desktop mijø eller hvad for et man vil have er guld værd for mig. workspaces kan jeg ikke leve uden medmindre jeg bruger terminal.
jeg bruger meget tid på at få tingene til at se ud som jeg gerne vil have det og nyder så at ubuntu faktisk virker med alt det tekniske lige ud af æsken i de fleste tilfælde.
jeg har også flere gange takket for de linux distributioner jeg bruger på deres forums og vil også gerne donere hvis det kan lade sig gøre . ellers så betatester jeg alt hvad jeg kan overskue og prøver at hjælpe med at supporte i forums men det er godt nok med min øjenlidelse ikke helt min stærke side.
jeg tror at de flste der pludsligt kommer i kontakt med denne open-source model og får en lille forståelse som altid kan vokse for linux ender med at få følesen af at det er mig der styre min pc og ikke omvendt og pludligt køre ens måske endog meget gamle computer igen som næsten helt ny.
jeg har ikke brugt window i snart fire fem år overhovedet og started her for nylig med at lære at programmer hvor linux er en utrolig god platform. så jeg bliver til stadig hed overrasket over hvor mange programmer der egentligt findes til linux fordi jeg har ellers i altid inden jeg blev bidt af programming ikke kunne lide en computer overhovedet.
jeg haded faktisk computere som pesten indtil jeg fandt ud af at man kan programmer dem og lave mange personlige ændringer i mange ting samt man kan også spare en del penge på et compter baseret lydproduktions set up som i forhold til amatør som jeg stadig er ikke kan lade sig gøre prismæggsigt at få til så billige penge.
ellers ville jeg stadig have ungået at bruge computere til noget som helst men efter jeg så lærte linux at kende har jeg fået mange computere til at stå. det er gamle genbrugs computere og en enkelt jeg har fundet i en skraldespand og de køre simplethen fantasisk. jeg har nu fem gamle pc som de fleste ikke engang vil eje eller have og de er jo også smidt ud af en grund men det er nu min store hobby at bruge tid på linux på de gamle og for mig gratis maskiner. det ville ingen have troet om mig for bare et halvt år før jeg fik linux første gang men sådan kan man blive overrasket. hvilket jeg ihvertfald selv blev.
alene den frihed at man selv kan vælge om man vil have desktop mijø eller hvad for et man vil have er guld værd for mig. workspaces kan jeg ikke leve uden medmindre jeg bruger terminal.
jeg bruger meget tid på at få tingene til at se ud som jeg gerne vil have det og nyder så at ubuntu faktisk virker med alt det tekniske lige ud af æsken i de fleste tilfælde.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl
Kode: Vælg alt
#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
B.K.A skrev:En enkelt udfordring jeg endnu ikke har fået skovlen helt under, er at se ”Bonderøven” på dr.dk- her er jeg ikke alene – det virker dog i VLC, men det er en anelse omstændigt.
Hej
Har du installeret codecs som beskrevet i vlc guiden viewtopic.php?f=11&t=4101 ? , jeg har lige ændret i den :
pga en fejl i 9.04 kan totem-mozilla ikke samarbejde rigtigt med mozilla-plugin-vlc, så for at bla. tv2 virker skal denne pakke fjernes.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
"Så møj monne tak"
Rigtig mange tak – nu kører ”Bonderøven” som en drøm.
Det var jo lige som jeg havde installeret Ubuntu at jeg tog udfordringen at få den til at vise DR – og jeg vidste jo dårligt hvad jeg gjorde.
Nu har jeg fulgt din vejledning og det virker perfekt.
Mine lovprisninger over Ubuntu – (til alle jeg møder, kort og godt) - er nu også resulteret i at jeg skal konverterer min søns maskine. Det bliver nok en dual-boot så han kan køre sine spil, men som det primære at have et pålideligt system, som han ikke kan rode til, og invalidere på den ene og anden måde. Det har han nemlig udvist et specielt talent for med Windows.
Nu er der jo en masse spændende at udforske – men derefter skal jeg til at se på virtuelle maskiner. På arbejde udvikler jeg en smule (MS-hmmm) – så jeg skal have lavet et par virtuelle maskiner (sql-server og en klient) – og jeg ser at der er også er artikler om Vmware her; så det bliver også rigtig spændende.
Endnu engang tak !
Bjarne
Det var jo lige som jeg havde installeret Ubuntu at jeg tog udfordringen at få den til at vise DR – og jeg vidste jo dårligt hvad jeg gjorde.
Nu har jeg fulgt din vejledning og det virker perfekt.
Mine lovprisninger over Ubuntu – (til alle jeg møder, kort og godt) - er nu også resulteret i at jeg skal konverterer min søns maskine. Det bliver nok en dual-boot så han kan køre sine spil, men som det primære at have et pålideligt system, som han ikke kan rode til, og invalidere på den ene og anden måde. Det har han nemlig udvist et specielt talent for med Windows.
Nu er der jo en masse spændende at udforske – men derefter skal jeg til at se på virtuelle maskiner. På arbejde udvikler jeg en smule (MS-hmmm) – så jeg skal have lavet et par virtuelle maskiner (sql-server og en klient) – og jeg ser at der er også er artikler om Vmware her; så det bliver også rigtig spændende.
Endnu engang tak !
Bjarne
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Jeg er glad for at det virker nu
----------------------------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Tekniske spørgsmål generelt.
MVH Redaktør-Team
----------------------------------------------------
For at holde forum overskueligt, er emnet blevet flyttet til Tekniske spørgsmål generelt.
MVH Redaktør-Team
Med venlig hilsen Christian