Kan ikke installere python-qt4 for at få "Anki"

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Kan ikke installere python-qt4 for at få "Anki"

Indlæg af Wikzo »

Jeg vil gerne installere læringsprogrammet Anki. På Ubuntu 9.04 har jeg problemer med at gøre det, fordi jeg mangler pakken "python-qt4".

På hjemmesiden står der:

If you are a Debian, Ubuntu or Redhat user, Anki is already available in your distribution, but chances are it is an old version that does not support syncing and has some known bugs. Installing the latest version from this site is recommend.

Anki depends on libraries that were released about a year ago. Unfortunately many distributions have not yet upgraded to these libraries, so you need to install them separately. The best way to tell if you have everything is to download the Anki package above and try to install it. The packager will tell you if you are missing anything.

Some people will need Qt4.4. Ubuntu users can get it by adding the following line to their /etc/apt/sources.list file:

deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu hardy main

You may also need to upgrade SQLAlchemy to 0.4.3. If your distribution doesn't have it yet, you should be able to get it from a more recent release of your distribution (Ubuntu 9.04, for example).

Finally, you may run into issues if you use SQLAlchemy < 0.5.3 and pysqlite > 2.5.1. This is because the pysqlite author made some changes which broke SQLAlchemy. You can either:

* Downgrade pysqlite to 2.5.1, or
* Upgrade pysqlite to 2.5.5 and SQLAlchemy to 0.5.3

Når jeg forsøger at installere, står der, at der er problemer med nogle afhængigheder:

wikzo@wikzo-laptop:~$ sudo apt-get install python-qt4
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Nogle pakker kunne ikke installeres. Det kan betyde at du har ønsket
en umulig situation eller bruger den ustabile distribution, hvor enkelte
pakker endnu ikke er lavet eller gjort tilgængelige.
Følgende oplysninger kan hjælpe dig med at klare situationen:

Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
python-qt4: Afhængigheder: libqt4-assistant (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-help (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-svg (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-test (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-webkit (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-xmlpatterns (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
E: Ødelagte pakker
wikzo@wikzo-laptop:~$

Hvad skal jeg gøre?
Billede
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kan ikke installere python-qt4 for at få "Anki"

Indlæg af Stra »

Wikzo skrev:Jeg vil gerne installere læringsprogrammet Anki. På Ubuntu 9.04 har jeg problemer med at gøre det, fordi jeg mangler pakken "python-qt4".

På hjemmesiden står der:

If you are a Debian, Ubuntu or Redhat user, Anki is already available in your distribution, but chances are it is an old version that does not support syncing and has some known bugs. Installing the latest version from this site is recommend.

Anki depends on libraries that were released about a year ago. Unfortunately many distributions have not yet upgraded to these libraries, so you need to install them separately. The best way to tell if you have everything is to download the Anki package above and try to install it. The packager will tell you if you are missing anything.

Some people will need Qt4.4. Ubuntu users can get it by adding the following line to their /etc/apt/sources.list file:

deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu hardy main

You may also need to upgrade SQLAlchemy to 0.4.3. If your distribution doesn't have it yet, you should be able to get it from a more recent release of your distribution (Ubuntu 9.04, for example).

Finally, you may run into issues if you use SQLAlchemy < 0.5.3 and pysqlite > 2.5.1. This is because the pysqlite author made some changes which broke SQLAlchemy. You can either:

* Downgrade pysqlite to 2.5.1, or
* Upgrade pysqlite to 2.5.5 and SQLAlchemy to 0.5.3

Når jeg forsøger at installere, står der, at der er problemer med nogle afhængigheder:

wikzo@wikzo-laptop:~$ sudo apt-get install python-qt4
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
Nogle pakker kunne ikke installeres. Det kan betyde at du har ønsket
en umulig situation eller bruger den ustabile distribution, hvor enkelte
pakker endnu ikke er lavet eller gjort tilgængelige.
Følgende oplysninger kan hjælpe dig med at klare situationen:

Følgende pakker har uopfyldte afhængigheder:
python-qt4: Afhængigheder: libqt4-assistant (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-help (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-svg (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-test (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-webkit (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
Afhængigheder: libqt4-xmlpatterns (>= 4.5.0~+rc1) men den bliver ikke installeret
E: Ødelagte pakker
wikzo@wikzo-laptop:~$

Hvad skal jeg gøre?
prøv at køre en

Kode: Vælg alt

sudo dpkg --configure -a && sudo aptitude purge python-qt4 && sudo aptitude install python-qt4
På min kunne jeg fint installere programmet, men det ser ud til du har nogle ødelagte pakker.

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Wikzo
Geografisk sted: Århus N

Re: Kan ikke installere python-qt4 for at få "Anki"

Indlæg af Wikzo »

Tak, det hjalp. Nu har jeg fået nedgraderet pakkerne, så de virker med Anki.
Billede