Kan software ødelægge hardware..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Kan software ødelægge hardware på en computer..?

Ja.
6
40%
Måske.
0
Ingen stemmer
Nej.
5
33%
Nej, software kan max. hjælpe med at slide på hardware.
2
13%
Kun hvis der er fejl på hardwaren.
1
7%
Ved ikke.
1
7%
Jeg ønsker ikke at svare.
0
Ingen stemmer
Jeg mangler en svarmulighed.
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 15

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af Jakob77 »

Du må gerne uddybe dit valg med et indlæg. :)
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af Warhawk »

Normalvis kan software ikke skade hardware - i den forbindelse er der typisk tale om ondsindet malware. Efter en rensning eller nyinstallation fungerer systemet fint igen. Men visse typer hardware bruger firmware, som jo er software. Lykkes det at inficere firmwaren kan hardwaren gøres ubrugelig. I nogle tilfælde vil det måske lykkes at flashe med producent-firmware igen og derved redde hardwaren.

Den mest sete form for denne type er diverse malware som overskriver BIOS, som egentlig ikke sker særlig ofte.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
clb92
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20. dec 2008, 20:36
IRC nickname: clb92

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af clb92 »

Overbelastning af hardware pga. software...

F.eks. overclocking.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af Jakob77 »

clb92 skrev:Overbelastning af hardware pga. software...

F.eks. overclocking.


Det kan du vist kun gøre, hvis du ikke har dibbet bundkortet på en sikker måde, eller hvis du har valgt en forkert processor eller forkert køling.
Altså, hvis der er hardwaremæssige fejl, som softwaren ikke kan gøre for.

Eller har du konkrete eksempler på anerkendte maskiner, der er købt samlet, hvor du kan lave det nummer kun med software..?

For det er jo nok klart nok, at man i selvbyggermaskiner kan sammensætte hardwaren så tosset, at det kan gå galt. :)



Warhawk

Der er måske grænser for, hvor mange gange man kan overskrive en bios. Men mon alligevel ikke, at harddisken bliver slidt op først. :)
Jeg mener altså ikke, at softwaren kan ødelægge bios, men højest gøre det lidt besværligt at genetablere dens indbyggede program.
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af Warhawk »

Jakob77 skrev:Der er måske grænser for, hvor mange gange man kan overskrive en bios. Men mon alligevel ikke, at harddisken bliver slidt op først. :)
Jeg mener altså ikke, at softwaren kan ødelægge bios, men højest gøre det lidt besværligt at genetablere dens indbyggede program.

Ja, selvfølgelig er der en grænse, idet BIOS er en flash-ROM som har et maks. antal skrivninger til enheden, men den grænse ligger formentlig på omkring 1000 skrivninger. BIOS kan godt ødelægges under rette omstændigheder, hvorved bundkortet bare bliver er en bunke skrot. Men det er nu ikke noget som man skal være nervøs for.

Nu nævnte jeg ikke noget omkring OS, da spørgsmålet bare gik på software generelt. Men det er jo ikke nogen hemmelighed at det er Windows platformen som er plaget af malware og vil kunne opleve sådanne ting. I Linux er risikoen meget tæt på nul.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af soundpartner »

Warhawk skrev:
Jakob77 skrev:Der er måske grænser for, hvor mange gange man kan overskrive en bios. Men mon alligevel ikke, at harddisken bliver slidt op først. :)
Jeg mener altså ikke, at softwaren kan ødelægge bios, men højest gøre det lidt besværligt at genetablere dens indbyggede program.

Ja, selvfølgelig er der en grænse, idet BIOS er en flash-ROM som har et maks. antal skrivninger til enheden, men den grænse ligger formentlig på omkring 1000 skrivninger. BIOS kan godt ødelægges under rette omstændigheder, hvorved bundkortet bare bliver er en bunke skrot. Men det er nu ikke noget som man skal være nervøs for.

Nu nævnte jeg ikke noget omkring OS, da spørgsmålet bare gik på software generelt. Men det er jo ikke nogen hemmelighed at det er Windows platformen som er plaget af malware og vil kunne opleve sådanne ting. I Linux er risikoen meget tæt på nul.

tjaaa jeg har hørt om software der smadre harddiske ved at tvinge dem til at køre max hastighed til de brænder sammen, eller ved at parkere hovederne hele tiden og derfor slide harddisken i stykker, eller skrive /slette bogus filer og derved slie disken unødigt.
der er set eksempler på programmer der kan smadre en disk på under 24 timer

har også hørt om software der tvinger mere kraft ud af f.eks grafikkort til de simpelt hen koger sammen. evt kombineret med software der overtager styringen af blæsere i maskinen og skruer drastisk ned for eller helt slukker for disse
Senest rettet af soundpartner 28. apr 2009, 23:17, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af Jakob77 »

Warhawk

Jeg tvivler nok på, at der findes nogen i hele verden, som har fået ødelagt programmet i deres bios mere en 10 gange på den samme computer.
Men det er selvfølgelig kun et gæt. :)

Ja, jeg har især bemærket, at Windows kan være hård ved harddisken. Det er som om, at den altid kan finde noget at knokle med, selvom den burde hvile.

Der er Ubuntu meget mere rolig. :)

Men jeg mener alligevel ikke, at man kan sige, at Windowsprogrammet ødelægger harddisken. Den bliver nok bare lidt hurtigere slidt.
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af thomasjohansen »

Alt hvad der bevæger sig og kan styres med software kan vel i bund og grund ødelægges ved overbelastning/misbrug.
Det samme gælder vel alt hvad der kan belastes så det afgiver varme.


Men hvis man ser bort fra dette så er det nok kun firmware software der får lov til at "rode" med hardwaren. Og enhver fejl der i et stykke firmware kan vel skade, dog igen kun ved misbrug.


Synes jeg kan huske et eller andet fra datalogi timerne i gymnasiet, om at der ca var 7 lags software før man egentlig fik fat i hardwaren.

nogen der kender til det, og evt. kunne definere på hvilket plan firmware så ligger?

fandt denne artikel:
Billede
http://en.wikipedia.org/wiki/Abstraction_layer
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Kan software ødelægge hardware..?

Indlæg af Jarlen »

thomasjohansen skrev:Synes jeg kan huske et eller andet fra datalogi timerne i gymnasiet, om at der ca var 7 lags software før man egentlig fik fat i hardwaren.

nogen der kender til det, og evt. kunne definere på hvilket plan firmware så ligger?

Jeg tror du tænker på netværkslagene i OSI-modellen :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)