BIOS update på Acer 5630

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
stooormien
Geografisk sted: Løgumkloster

BIOS update på Acer 5630

Indlæg af stooormien »

Hey

Jeg ville gerne opdatere min bios, da jeg er blevet fortalt det ville være en god ide på den model acer 5630 konen har, men jeg kan bare ikke hitte ud af det.

Det er ikke noget jeg kan gøre igennem ubuntu eller ?

Vh

Hans
想在你说话
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: BIOS update på Acer 5630

Indlæg af lath »

stooormien skrev:Jeg ville gerne opdatere min bios, da jeg er blevet fortalt det ville være en god ide på den model acer 5630 konen har, men jeg kan bare ikke hitte ud af det.

Du skal lave et CD iso med DOS (FreeDOS eller sådan noget ligende). Fra ACERs side skal du hente både den korrekte BIOS fil (som matcher din hardware), og det DOS program som udfører firmware (her er det BIOS) opdateringen på dit bundkort.

Meget vigtigt:
  • Bruger du forkert BIOS fil kan du lave dit motherboard til brickware (ret god som brevpresse, og ikke ret meget andet)
  • Bliver strømmen til din PC afbrudt imens opdateringen er igang bliver bundkortet med sikkerhed til brickware.

Iøvrigt så tager Acer penge for en ny BIOS - det har jeg oplevet før

stooormien skrev:Det er ikke noget jeg kan gøre igennem ubuntu eller ?

Nej, Linux kernen styrer suverænt adgangen til hardware. Det kræver en Linux device driver, og et program som bruger device driveren til at få adgang til hardwaren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags