E: Encountered a section with no Package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: Pakkelisten eller statusfilen kunne ikke åbnes eller forstås.
E: _cache->open() failed, please report.
Hvordan skal jeg forholde meg her. Umiddelbart ser det ud som om det har sat en stopper for yderliger opdateringer for når jeg prøver at køre en opdatering (kontroller) kommer ovenstående fejl frem.
Lad høre fra jer.
Tak på forhånd.
Mic
PS Jeg er en novice derfor gør det nemt forståligt.
Hej igen,
Jeg har nu kørt guiden MEN for nu følgende fejl: dpkg: fortolkningsfejl, i filen '/var/lib/dpkg/status'nær linje 1: linjeskilt i feltnavn 'debian.org>'
Flere gode råd?
Hilsen
Mic
Fejl ved opdatering
-
Fejl ved opdatering
Senest rettet af mickop 28. apr 2009, 09:05, rettet i alt 1 gang.
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Fejl ved opdatering
Hej og velkommen til forum
Er det på 8.10 eller 9.04 du har problemer ?
Prøv at kør kommandoen i denne guide viewtopic.php?f=11&t=5287 og se om der stadigt kommer en fejlmelding.
Er det på 8.10 eller 9.04 du har problemer ?
Prøv at kør kommandoen i denne guide viewtopic.php?f=11&t=5287 og se om der stadigt kommer en fejlmelding.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
- IRC nickname: Vinder
- Geografisk sted: Malmø
Re: Fejl ved opdatering
Hej.
Jeg synes at du skal prøve Christians forslag først, men hvis ikke det hjælper så prøv at se http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6722.
På min 8.10-installation blev filen /var/lib/dpkg/status ødelagt - ved stadig ikke hvordan, men resultatet var at maskinen ikke kunne læse filen og så var det ikke længere muligt at bruge Opdateringshåndtering, Synaptic eller Tilføj/fjern (i menuen Programmer). Løsningen viste sig at være at erstatte status-filen med en af de backups maskinen automatisk laver.
Lad os høre om Christians forslag virker eller hvis du har problemer med mit alternative forslag.
Edit:
Jeg bør nok advare dig om ikke at rode med en ændring af statusfilen, hvis ikke du er helt sikker på at fejlen skyldes at denne er ødelagt. Med henvisning til ovennævnte tråd tror jeg dog at du vil få en fejl i stil med den jeg oplevede - henvisning til et problem i en bestemt linje i statusfilen - hvis du kører Christians forslag. Prøv som sagt Christians forslag først og lad os høre hvordan det går.
Jeg synes at du skal prøve Christians forslag først, men hvis ikke det hjælper så prøv at se http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6722.
På min 8.10-installation blev filen /var/lib/dpkg/status ødelagt - ved stadig ikke hvordan, men resultatet var at maskinen ikke kunne læse filen og så var det ikke længere muligt at bruge Opdateringshåndtering, Synaptic eller Tilføj/fjern (i menuen Programmer). Løsningen viste sig at være at erstatte status-filen med en af de backups maskinen automatisk laver.
Lad os høre om Christians forslag virker eller hvis du har problemer med mit alternative forslag.
Edit:
Jeg bør nok advare dig om ikke at rode med en ændring af statusfilen, hvis ikke du er helt sikker på at fejlen skyldes at denne er ødelagt. Med henvisning til ovennævnte tråd tror jeg dog at du vil få en fejl i stil med den jeg oplevede - henvisning til et problem i en bestemt linje i statusfilen - hvis du kører Christians forslag. Prøv som sagt Christians forslag først og lad os høre hvordan det går.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440