9.04 chrasher
9.04 chrasher
Hej.Jeg har 9.04 på en amd med 4 kerner 3ghz,nvidia 7300 grafik og 4 gb ram.Mit problem er at den chrasher 3-4 gange i timen.Der er ikke noget mønster og det eneste der advarer er et blink på skærmen.Jeg ved det er en beta og det nok bliver løst ved final men er der en der har et bud på hvad der er galt?Den er opdateret og med de sidste drivere til nvidia.
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
Re: 9.04 chrasher
zerben skrev:Hej.Jeg har 9.04 på en amd med 4 kerner 3ghz,nvidia 7300 grafik og 4 gb ram.Mit problem er at den chrasher 3-4 gange i timen.Der er ikke noget mønster og det eneste der advarer er et blink på skærmen.Jeg ved det er en beta og det nok bliver løst ved final men er der en der har et bud på hvad der er galt?Den er opdateret og med de sidste drivere til nvidia.
ked af at være lidt pesimistisk... min computer crasher... hvorfor?
det er lidt det samme som at sige solen skinner hvorfor?
well computeren crasher fordi den prøver noget som den ikke kan eller fordi der er en fejl.
du må give lidt mere info.
hvad har du af hardware? (alt hardware)
hvad bruger du af programmer når den crasher? (alle programmer der kører)
hvis ikke der er en sammenhæng her så skriv hvilke programmer du har brugt de sidste 10 gange den har crashet for der kan stadig være en sammenhæng
hvilken ubuntu bruger du og hvilken bit (ubuntu, kubuntu, 32 bil, 64 bit osv)
hvornår installerede du og hvordan? fra usb, fra cd, via update? hvilken jaunty installerede du? alfa3 og opdateret siden eller er det en helt ny install af beta?
bruger du maskinen når den crasher eller er det når den ikke laver noget?
hvor varm er maskinen når den crasher?
jeg kunne stille rigtig mange lignende spørgsmål. for der er ca 1000 ting der kan være årsagen til at en maskine crasher. alt lige fra manglende drivers til et stykke hardvare (hvilket fører os viddere) det ku f.eks være en manglende driver til strømstyringen der gør at blæsere osv i mansinen ikke kører så maskinen bliver for varm og derfor genstarter.
det kunne være et program i baggrunden der laver balade, eller en screensaver der driller, eller compiz der driller eller.....
så lidt mere info tak
ovenstående er ikke sarkastisk eller negativt ment på nogen måde, men vi er ikke synske eller på anden måde i stand til at gætte noget som helst hvis ikke vi får bare en smule info som kan indeholde clues
Ja selvfølgelig.Der er ikke installeret noget extra udover firestarter,orphan,compiz og ubuntu tweak.Jeg bruger den kun til at surfe på nettet og der er derfor ikke nogle programmer der kører udover det som Ubuntu selv bruger.Det er en 64 bit og cpu,grafik og ram er som beskrevet.Jeg har 2x250 bg maxtor diske og en 200 g ext hd.Da jeg ville besvare dit inlæg chrashede den da den var ved at indlæse efter at jeg havde trykket på svar knappen.Det installeret for 2 dage siden og det er downloadet samme dag som det er installeret.Den er hentet som torrent fra Distrowatch og det er den sidste beta.Der er kun de programmer som den selv installerer ved install.Jeg ved ikke om du kan bruge noget af det men der er intet mønster og det er ikke tvivlsomme sider jeg besøger.Det er linuxin,nettips og dette forum som der er besøgt ved de sidste 8-10 chrash.Den er heller ikke varm.Jeg har brændt iso med brasero og den har valgt hastigheden.Det kører jo også godt og hurtigt men desværre ikke så længe.Der er ingen problemer med genstart,selvom det er den hårde metode med reset.
-
zerben skrev:Ja selvfølgelig.Der er ikke installeret noget extra udover firestarter,orphan,compiz og ubuntu tweak.Jeg bruger den kun til at surfe på nettet og der er derfor ikke nogle programmer der kører udover det som Ubuntu selv bruger.Det er en 64 bit og cpu,grafik og ram er som beskrevet.Jeg har 2x250 bg maxtor diske og en 200 g ext hd.Da jeg ville besvare dit inlæg chrashede den da den var ved at indlæse efter at jeg havde trykket på svar knappen.Det installeret for 2 dage siden og det er downloadet samme dag som det er installeret.Den er hentet som torrent fra Distrowatch og det er den sidste beta.Der er kun de programmer som den selv installerer ved install.Jeg ved ikke om du kan bruge noget af det men der er intet mønster og det er ikke tvivlsomme sider jeg besøger.Det er linuxin,nettips og dette forum som der er besøgt ved de sidste 8-10 chrash.
ok hvis jeg var dig ville jeg gøre følgende.
download ubuntu fra den officielle side IKKE torrent eller andet magi, men den officielle ubuntu release side.
husk at tjekke md5 summen for filen
brænd en cd ved lav hastighed og på en kvalitets cd.
lav en ny install
lad være med at installere noget som helst andet. dette er en helt ny ubuntu-install og laver den også balade her så har vi udelukket en masse muligheder. laver den IKKE balade (giv den en dag eller 2 hvor du ikke installerer noget)
og bare (min point med dette bliver mere klar i en kommende post når jeg har set dine svar ) for at stille min nysgærighed...
1:hvorfor og til hvad bruger du firestarter
2:hvorfor og til hvad bruger du orphan
3:hvorfor og til hvad bruger du ubuntu tweak.
Hej.Hvis jeg går ind på Ubuntu side mangler 9.04.Jeg bruger firestarter til at holde øje med min firewall og orphan til "forældreløse" filer.Ubuntu tweak kan fjerne filer i pakker,mellemlager,config og gamle kerner.Jeg ved ikke om det er nødvendigt men som gammel ms bruger er det en vane.Den chrashede igen da jeg skulde til at svare.Kan du give et link til ubuntu eller er det bedre at vente til final.ps jeg har lige fundet Ubuntu 9.04 på deres hjemmeside,så jeg downloader nu og vender tilbage.Mange tak for hjælpen so far.Jeg havde bare hørt det var bedre at hente i torrent og ikke som iso.
-
zerben skrev:Hej.Hvis jeg går ind på Ubuntu side mangler 9.04.Jeg bruger firestarter til at holde øje med min firewall og orphan til "forældreløse" filer.Ubuntu tweak kan fjerne filer i pakker,mellemlager,config og gamle kerner.Jeg ved ikke om det er nødvendigt men som gammel ms bruger er det en vane.Den chrashede igen da jeg skulde til at svare.Kan du give et link til ubuntu eller er det bedre at vente til final.ps jeg har lige fundet Ubuntu 9.04 på deres hjemmeside,så jeg downloader nu og vender tilbage.Mange tak for hjælpen so far.Jeg havde bare hørt det var bedre at hente i torrent og ikke som iso.
ok grunden til jeg spørger er at ubuntu det er IKKE windows!!!
for 95% af alle brugere der tidligere har været paronoide windowsbrugere de installerer firestarter i troen om at nu har de en firewall. og så er de glade
facts er at firewallen i ubuntu er allerede installeret den er i kærnen og når du nu installerer firestarter så er chancen pludselig til stede for at du fucker mere op end hvad godt er. Jeg anbefaler derfor alle "normale brugere" at holde fingrene væk fra firewall osv i ubuntu, og det vil jeg også anbedfale dig.
jeg er med på at der er ting der er nemmere grafisk end i terminalen og at windowsbrugere er panisk bange for terminalen. min erfaring er bare at orphan fjerner ting som stadig skal bruges og det resulterer blandt andet i ustabile systemer.
ubuntu tweak kender jeg ikke men som du beskriver det så er det lige så skidt som orphan.
christian arvai har lavet en guide til oprydning i ubuntu hvis du læser den tråd, laver scriptet og evt kører det en gang i mellem, eller endnu bedre (det jeg selv ville gøre hvis ikke jeg foretrak at gøre det manuelt) laver det så scriptet kører automatisk en gang om ugen eller en gang om måneden (alt efter hvor meget du installerer/afinstallerer) så er du den bekymring mindre
Hej.Det kan godt være at det bliver et langt inlæg men her er det.Det her kører jeg med jævne mellemrum.
apt-get autoremove
apt-get autoclean
apt-get install deborphan
sudo deborphan --guess-all | xargs sudo apt-get -y remove --purge
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo rm -rf $HOME/.local/share/Trash/files/* && sudo updatedb && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
chkrootkit
og her er hvad jeg installerer.
sudo aptitude install w64codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 mpg123
sudo aptitude install mplayer mplayer-fonts mozilla-mplayer mencoder vlc
jeg ved ikke om det er nok at køre det her for ikke at få problemer.
apt-get autoremove
apt-get autoclean
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && sudo rm -rf $HOME/.local/share/Trash/files/* && sudo updatedb && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
chkrootkit
-
zerben skrev:Hej.Det kan godt være at det bliver et langt inlæg men her er det.Det her kører jeg med jævne mellemrum.
apt-get autoremove
apt-get autoclean
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y --force-yes && sudo apt-get clean -y --force-yes && svlc mozilla-plugin-vlcudo rm -rf $HOME/.local/share/Trash/files/* && sudo updatedb && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y --force-yes
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
chkrootkit
well til at starte med så lad være med at køre noget af alt det der. facts er at vi skal have fundet ud af hvad der laver ballade. efter et stykke tid ville jeg så starte med at opdatere:
Kode: Vælg alt
sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade
så ville jeg se om der stadig er ballade... derefter ville jeg køre følgende:
sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/intrepid.list -O /etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list
sudo aptitude update && sudo aptitude install medibuntu-keyring -y --force-yes && sudo aptitude update
sudo aptitude install non-free-codecs ubuntu-restricted-extras libdvdcss2 sun-java6-jdk sun-java6-plugin sun-java6-fonts flashplugin-nonfree msttcorefonts vlc mozilla-plugin-vlc -y
dette er mere eller mindre det setup jeg har på min 64 bit maskine (det minimale setup hvor alt virker)
hvis dette virker så går vi viddere der fra...
men husk at give maskinen tid (helst noget der minder om en dags tid) mellem de forskellige trin. og husk at maskinen skal have tid til at køre et par timer ad gangen som minimum, men stadig rebootes et par gange på hvert trin...
de pakker som du plejer at installere skal du IKKE installere nogen af endnu med mindre de er en del af det jeg har skrevet ovenfor
Hej.Jeg takker for hjælpen og vil prøve det.Jeg har installeret medibuntu via ubuntu tweak men jeg prøver mig frem.Men er det ikke vigtigt at få ryddet op i de mange pakker man ikke bruger mere.
-
zerben skrev:Hej.Jeg takker for hjælpen og vil prøve det.Jeg har installeret medibuntu via ubuntu tweak men jeg prøver mig frem.Men er det ikke vigtigt at få ryddet op i de mange pakker man ikke bruger mere.
hvis du bruger aptitude i stedet for apt-get så rydder det ret godt op efter sig selv
hvis du så en gang i mellem kører
sudo aptitude autoclean
Hej.Jeg fulgte dine anvisninger og hentede som iso,brændte med laveste hastighed og installerede.Jeg updaterede efter din metode og gik på nettet med et chrash indenfor 5 min.Da jeg genstartede ville firefox ikke starte.Jeg installerede igen men denne gang i ext 3 og ikke ext 4 som jeg havde installeret i de andre gange og vups nul problemer.Det er tilsyneladende ext 4 der driller.Jeg takker for hjælpen og venter med at køre ext 4 til den er final.