Korrekte symboler

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Korrekte symboler

Indlæg af Jakob77 »

Når man skal skrive instruktioner til andre, så vil man selvfølgelig helst have, at man ikke bliver misforstået.

Derfor er det blandt andet vigtigt, at bruge de rigtige symboler.

Men hvordan ser de så ud f.eks. for taster..?

Tast "Ctrl p"

Tast "Ctrl + p"

Tast [Ctrl p]

Tast <Ctrl p>

Eller noget andet, og bør der måske stå "tryk" foran i stedet for "tast"..?



Når det er en kommando til terminalen, ser det så sådan ud?:

Tast "firefox" i terminalen og tryk enter.

eller

Tast "firefox" uden "" i terminalen og tryk enter.

eller hvad..?


Hvordan har du lært det, og hvilke symboler mener du, at det især er vigtigt at være enige om..? :)
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Korrekte symboler

Indlæg af Jarlen »

Jeg bruger konsekvent "ctrl+p", det synes jeg også er det mest almindelige. Nogen steder ses dog "<ctrl>+p", hvilket jeg synes giver lige så god mening.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: Korrekte symboler

Indlæg af cmay »

jeg har læst mange bøger hvor der heldigvis er en indledning i de fleste som har overskriften konventioner brugt i denne bog. hvori der forklares hvordan man skal tolke de forskellige instruktioner der gives igennem den samlede tekst. det vigtige er at man er konsistent når man beskriver nogen intruktioner som skal læses af andre.

eksembelvis er det meget fint at der står i en bog at man skal trykke på return (på nogle tastatur sæt er det enter ) og der gives et eksembel på hvordan forfatteren skriver dette. men sener i bogen står der man skal indtaste signalet for EOF uden at forklare hvordan man gør dette og hvad det egentligt betyder.'
i gamle dage skulle man først indtaste et linjeskift og så en end of file og formfeed og så videre også videre (de findes stadig i ASCII tegnsættet) men de sekvenser bruges ikke mere. derfor er nogle af de gamle bøger som jeg har læst nogen gange rent volapyk for eftertiden fordi de ting som tages for givet at læseren ved da bogen bliver skrevet er ikke længere aktuelt.

hvis bare du skriver hvordan du mener det skal forstås i starten også husker ikke at lave om på de konventioner senerhen eller tilføje noget som læseren ikke kan forventes at vide på forhånd hvad er eller betyder uden at forklare det så skulle det være lige meget om du bruger den ene eller anden konvention.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Korrekte symboler

Indlæg af Warhawk »

Der er ofte flere måder at gøre tingene på, og de kan jo sagtens være rigtige hver for sig. Jeg bruger forskellige former for synliggørelse af det vigtige, f.eks. System | Administration | Synaptic til den type navigering. Hvis der er tale om en tastekombination skriver jeg f.eks. Ctrl + p. Koder i terminalen giver jo helt sig selv

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install <program>


Sålænge det kun er små nuancer der adskiller, så tror jeg ikke brugerne vil mærke den store forskel. Det er formuleringen som helhed der har størst betydning.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Korrekte symboler

Indlæg af soundpartner »

jeg plejer at bruge

Kode: Vælg alt

kode

og så [Ctrl]+[Alt]+[Del] f.eks til tastekombinationer
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede