Omplacering af GRUB

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
fryggy
Geografisk sted: Ringsted

Omplacering af GRUB

Indlæg af fryggy »

Hej UbuntuDanmark
Er helt grøn indenfor ubuntu og linuxverdenen (har netop installeret ubuntu på min eksterne harddisk i dag).
Jeg har omhyggeligt læst flere forskellige guides om emnet, men da jeg havde færdiggjort installationen stødte jeg på et problem. Jeg har glemt at GRUB'en skulle placeres på den eksterne harddisk, da min interne harddisk med Vista ellers ikke vil kunne starte op uden adgang den eksterne.
Når jeg ikke har min ext.hardisk tilsluttet, får jeg en fejlmeddelse (fejl 22).
Er der nogen mulighed hvorpå jeg kan flytte min GRUB fra mit interne drev til det eksterne, så jeg kan starte windows op uden adgang til den eksterne??
Jeg er ikke så godt inde i det tekniske endnu, så det må meget gerne være en udførlig beskrivelse af, hvad jeg skal gøre :)
Frederik | Zepto 3415W | Intel Core 2 Duo 2,5 GHz |4 GB RAM 800 MHz | GeForce 8600GT 512 MB | 200 GB 7200 rpm
lath
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Omplacering af GRUB

Indlæg af lath »

fryggy skrev:Hej UbuntuDanmark
Er helt grøn indenfor ubuntu og linuxverdenen (har netop installeret ubuntu på min eksterne harddisk i dag).
Jeg har omhyggeligt læst flere forskellige guides om emnet, men da jeg havde færdiggjort installationen stødte jeg på et problem. Jeg har glemt at GRUB'en skulle placeres på den eksterne harddisk, da min interne harddisk med Vista ellers ikke vil kunne starte op uden adgang den eksterne.
Når jeg ikke har min ext.hardisk tilsluttet, får jeg en fejlmeddelse (fejl 22).
Er der nogen mulighed hvorpå jeg kan flytte min GRUB fra mit interne drev til det eksterne, så jeg kan starte windows op uden adgang til den eksterne??
Jeg er ikke så godt inde i det tekniske endnu, så det må meget gerne være en udførlig beskrivelse af, hvad jeg skal gøre :)

Den nemme måde er at køre fixmbr kommandoen fra en windows-konsol fra din Windows Vista install CD (kræver muligvis Administrator kodeordet) - det dræber dog GRUB, som ligger på din interne harddisk - men til gengæld kan Windows starte op igen.
Det betyder så at du så muligvis skal installere Ubuntu igen, eller kan du reparere den med Ubuntu live CDen - jeg ved det ikke?

Hvis du skal reinstallere vil du måske hellere vente til den 23. April, hvor den nye Ubuntu "Jaunty Jacalope" 9.04 udkommer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
fryggy

Indlæg af fryggy »

Hvordan kører jeg fixmbr-kommandoen fra min recoverycd??
Er der ikke en lettere måde, så man bare kan flytte GRUB-filerne til den eksterne harddisk?
Frederik | Zepto 3415W | Intel Core 2 Duo 2,5 GHz |4 GB RAM 800 MHz | GeForce 8600GT 512 MB | 200 GB 7200 rpm
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

fryggy skrev:Hvordan kører jeg fixmbr-kommandoen fra min recoverycd??
Er der ikke en lettere måde, så man bare kan flytte GRUB-filerne til den eksterne harddisk?

nej for du har jo ikke din windows bootsektor mere...

jeg tror jeg ville gå den anden vej og ligge grub helt på den indterne disk og bede grub om at boote windows som standart og så have muligheden for ubuntu ved siden af når den externe disk var forbundet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
fryggy

Indlæg af fryggy »

soundpartner skrev:

nej for du har jo ikke din windows bootsektor mere...

jeg tror jeg ville gå den anden vej og ligge grub helt på den indterne disk og bede grub om at boote windows som standart og så have muligheden for ubuntu ved siden af når den externe disk var forbundet

Hvordan gør jeg det? :)
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Warhawk »

Hejsa og velkommen i forum :)

Inden vi overhovedet begynder på alt muligt skal vi lige finde ud af om din computer kan boote op fra en ekstern harddisk, da det er afgørende for om du skal have den ene eller anden løsning.

Ved boot af computeren vil der være en kort tekst i nederste venstre hjørne i nogle få sekunder med oplysninger BIOS og bootmenu, f.eks.
F2 = BIOS setup
F12 = Boot menu

Disse F* taster kan være anderledes hos dig. Undersøg dette og meld tilbage.

Husk at den eksterne harddisk skal være tilsluttet medens du tester.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
fryggy

Indlæg af fryggy »

Warhawk skrev:Hejsa og velkommen i forum :)

Inden vi overhovedet begynder på alt muligt skal vi lige finde ud af om din computer kan boote op fra en ekstern harddisk, da det er afgørende for om du skal have den ene eller anden løsning.

Ved boot af computeren vil der være en kort tekst i nederste venstre hjørne i nogle få sekunder med oplysninger BIOS og bootmenu, f.eks.
F2 = BIOS setup
F12 = Boot menu

Disse F* taster kan være anderledes hos dig. Undersøg dette og meld tilbage.

Husk at den eksterne harddisk skal være tilsluttet medens du tester.

Tak skal du have :) Jeg kan sagtens boote fra min eksterne harddisk, og ubuntu kører uden problemer (jeg skal bare have fikset trådløs netadgang men det kommer senere) :) jeg kan da også sagtens starte vista op, men kun hvis den eksterne er tilsluttet. Hvis den eksterne ikke er tilsluttet under opstart, kan den hverken det ene eller andet, og kommer med en GRUB-fejlmeddelse...
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Man flytter ikke bare GRUB, da der så vil gå helt ged i systemet. Derimod kan tingene ændres, men det skal gøres rigtigt.

Du er havnet i en situation, hvor det kræver arbejde af dig at rette op på tingene. Det hjælper vi gerne med, men der kan ikke springes over hvor gærdet er lavest.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD
fryggy

Indlæg af fryggy »

Warhawk skrev:

Man flytter ikke bare GRUB, da der så vil gå helt ged i systemet. Derimod kan tingene ændres, men det skal gøres rigtigt.

Du er havnet i en situation, hvor det kræver arbejde af dig at rette op på tingene. Det hjælper vi gerne med, men der kan ikke springes over hvor gærdet er lavest.

Det var heller ikk det det var min hensigt. Jeg tror bare at netop dette er et udtryk for min relative lille tekniske viden om dette emne, og det var ikke ment som at jeg ikke vil arbejde for at få det til at virke igen :)
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

fryggy skrev:Tak skal du have :) Jeg kan sagtens boote fra min eksterne harddisk, og ubuntu kører uden problemer (jeg skal bare have fikset trådløs netadgang men det kommer senere) :) jeg kan da også sagtens starte vista op, men kun hvis den eksterne er tilsluttet. Hvis den eksterne ikke er tilsluttet under opstart, kan den hverken det ene eller andet, og kommer med en GRUB-fejlmeddelse...

Okay, det er jo rigtigt godt. Det som jeg vil foreslå er så at vi ændrer GRUB til at starte fra den eksterne harddisk. Når dette virker, skal harddisken fjernes og så skal Windows have sin egen MBR igen. Så er de uafhængige af hinanden. Når du så vil boote fra den eksterne harddisk skal du vælge dette i bootmenuen efter opstart.

Jeg skal have skrevet en vejledning til dig, så det varer lidt inden jeg har den klar.
/Michael
---

fryggy

Indlæg af fryggy »

Warhawk skrev:
fryggy skrev:Tak skal du have :) Jeg kan sagtens boote fra min eksterne harddisk, og ubuntu kører uden problemer (jeg skal bare have fikset trådløs netadgang men det kommer senere) :) jeg kan da også sagtens starte vista op, men kun hvis den eksterne er tilsluttet. Hvis den eksterne ikke er tilsluttet under opstart, kan den hverken det ene eller andet, og kommer med en GRUB-fejlmeddelse...

Okay, det er jo rigtigt godt. Det som jeg vil foreslå er så at vi ændrer GRUB til at starte fra den eksterne harddisk. Når dette virker, skal harddisken fjernes og så skal Windows have sin egen MBR igen. Så er de uafhængige af hinanden. Når du så vil boote fra den eksterne harddisk skal du vælge dette i bootmenuen efter opstart.

Jeg skal have skrevet en vejledning til dig, så det varer lidt inden jeg har den klar.

Tusind tak!
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Okay, så kører vi. Jeg vil prøve at lave vejledningen som trin for trin.

- tilslut den eksterne harddisk
- smid Ubuntu live-CD'en i
- genstart på live-CD'en

Når maskinen er klar med skrivebord m.m.

- start terminalen (Applikations | Accessories | Terminal)
- skriv

Kode: Vælg alt

sudo grub
<Enter>

der vil så stå grub>

skriv

geometry (hd
tryk så på <Tab>

Nu står der noget med Possible disks are: hd0 hd1 (hvis du har flere harddiske vil dette fremgå)

din eksterne harddisk vil nok være hd1, men det kan vi finde ud af

skriv

geometry (hd0)
<Enter>

så kommer en oversigt over partitioner på den harddisk

skriv

geometry (hd1)
<Enter>

så der også kommer en oversigt over denne harddisk

nu skal GRUB overføres

skriv

root (hd1,0)
<Enter>

skriv

setup (hd1)
<Enter>

dette skulle gerne ende med at der til sidst står ...succeded /done.

skriv

quit
<Enter>

skriv

exit
<Enter>

genstart herefter og fjern live-CD'en. Husk at vælge fra bootmenuen

Jeg begynder på næste etape så du får fixet MBR
/Michael
---

Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Læs vejledningen http://support.microsoft.com/kb/927392 til hvordan du reparerer din MBR

Husk at fjerne din eksterne harddisk for en sikkerhedsskyld
/Michael
---

fryggy

Indlæg af fryggy »

Jeg har nu prøvet at gøre som du skrev i terminalen. Her er hvad jeg får af output:

grub> geometry (hd 
 Possible disks are:  hd0 hd1

grub> geometry (hd0)
drive 0x80: C/H/S = 24321/255/63, The number of sectors = 390721968, /dev/sda
   Partition num: 0,  Filesystem type unknown, partition type 0x7

grub> geometry (hd1)
drive 0x81: C/H/S = 9729/255/63, The number of sectors = 156301488, /dev/sdc
   Partition num: 0,  Filesystem type unknown, partition type 0x7
   Partition num: 4,  Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
   Partition num: 5,  Filesystem type unknown, partition type 0x82

grub> root (hd1,0)

grub> setup (hd1)

Error 17: Cannot mount selected partition

Hvad kan der være galt?
Warhawk

Indlæg af Warhawk »

Godt at du poster outputtet - det gør det nemmere. Skriv i stedet

root (hd1,4)
<Enter>

og ellers som i vejledningen.
/Michael
---