Skærm opløsning problemer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Gamer74

Skærm opløsning problemer

Indlæg af Gamer74 »

Før i skriver at der findes andre links med dette så vil jeg lige meddele at dem har jeg prøvet og mange af de ting de foreslår kan jeg ikke på min linux Ubuntu 8.10. :?

Her er et eksempel:
http://www.soderblom.dk/computer-og-int ... -nemt.html

Kan ikke starte op i root (som det bliver foreslået) :x

kan ikke lave kopi af xconf-hurlumhej filen (kan godt kopiere men sæt ind kan ikke vælges) :evil:

Min bærbare pc er en amilo D 7830
med radeon mobility 9000....

Jeg har fundet en driver (hvordan man lige installere sådan noget på linux ville være dejligt at få at vide) der skulle kunne gøre det som jeg gerne vil (have en lidt større opløsning (1280x1024)). Skulle kunne lade sig gøre med det grafikkort jeg har, har tjekket det. :wink:

Mit problem er at jeg ikke særlig meget erfaring med Linux. :roll: Jeg vil helst være meget forsigtig med ikke at gøre noget jeg ville fortryde.

Er der andre der har haft problemer med deres opløsning og har evt. løst problemet ville jeg sætte stor pris på at i gav lidt indput i

hvordan i gjorde det....På forhånd tak :D
Warhawk
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Skærm opløsning problemer

Indlæg af Warhawk »

Hejsa,

Først vil jeg sige at der findes en masse gode private hjemmesider på nettet - MEN man skal altså ikke bare blindt følge dem. Du kan ikke starte Ubuntu som root, men du kan derimod få root-rettigheder med din egen bruger.

For at få dit grafikkort til at virke skal du have installeret en driver. Der er ingen grund til at bakse med noget du har fundet, da den der findes i 8.10 passer helt perfekt. Gå i System | Administration | Softwarekilder - her skal du skrive din adgangskode for at komme videre. I den første fane Ubuntu-software skal du sætte et flueben i Proprietære drivere til enheder (restricted) - du må også gerne sætte flueben i de øvrige. Luk herefter.

Gå i så System | Administration | Synaptic - i søgefeltet skriver du xorg-driver-fglrx. I listen der fremkommer marker du så pakken xorg-driver-fglrx til installation. Marker ligeledes xserver-xorg-video-radeon til installation. Klik på Anvend

Når du har færdiggjort installationen kan du lukke Synaptic. Nu skal du så aktivere driveren.
Gå i System | Administration | Hardware drivers
Her vil den nylig installerede driver fremgå. Marker denne og klik på Aktivér. Luk og genstart maskinen.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD