Jeg har lige prøvet en opgradering fra 8.10 til 9.04.- 32-bit-udgaven. Selve opgraderingen forløb uden problemer, men efterfølgende fik jeg fejl på en del programmer. Sikkert på grund af min egen konfigurering af dem i 8.10 som ikke passer med 9.04.
Derfor foretog jeg en clean install og konverterede samtidig fra ext3 til ext4 filsystem. Det hele gik som smurt og tilbage stod så at få alle mine egne filer på rette plads. Det gik også godt og uden fatale ulykker. Men der er et par erfaringer som jeg godt vil give videre.
1. Tag en frisk backup
Det kan ikke gentages tit nok. Tag en frisk backup og kontroller at den fungerer. Lav backup af flg.:
[*] /home/* hvor alle dine dokumenter, billeder, musik osv. ligger. Husk af tage også de skjulte filer med.
[*] /usr/local/bin hvor du har dine egne scripts liggende
[*] /etc/apache2/ hvor din møjsommeligt sammensatte konfigurering af apache-serveren ligger (hvis du altså har apache installeret)
[*] Nogle programmer har en egen backup-mulighed som du bør køre. Det gælder evolution, firefox, thunderbird og sikkert flere andre som du bruger
(f.eks. slægtsforskningsprogrammet gramps)
2. Lav en liste over de programmer som du vil installere ud over standard
Listen kan laves med kommandoen
Kode: Vælg alt
sudo dpkg --get-selections | grep '[[:space:]]install$' | \awk '{print $1}' > package_list
Du kan så åbne package_list med gedit og redigere den.
Den viser alle installerede pakker, så de fleste kan vælges fra, men ved at læse listen kan du blive mindet om at huske at geninstallere dine yndlingsprogrammer. Slet alle andre end dine yndlingsprogrammer og gem listen under navnet package_list_ed og tag den med i din backup - du får brug for den senere.
3. Installer 9.04
Fra 23. april kan du hente en iso-fil på http://www.ubuntu.com/getubuntu/download. Brænd den ud som iso, brug laveste hastighed ved brændingen og benyt en cd-skive af god kvalitet. Sæt skiven i dit cd-rom drev og genstart din pc.
Følg anvisningerne. Ved partitioneringen vælger du at formatere som ext4.
Hvis du har en særskilt partition til /home kan du vælge at lade den forblive som ext3 (det sikreste) - eller at konvertere til ext4. Gør du det sidste, skal du sørge for at der ikke er sat et hak i feltet 'formater'. Ellers får du brug for din backup!
Efter installationen skal du køre en opdatering
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Herefter installerer du supplerende sprogpakker for dansk
sudo apt-get install language-pack-da-base language-support-da language-support-writing-da language-pack-gnome-da language-pack-gnome-da-base
Du skal også installere java
sudo apt-get install java-common sun-java6-jre sun-java6-bin sun-java6-plugin sun-java6-fonts
4. Installer deaktiverede repos
For at få codecs til medieafspilning skal du åbne System > Administration > Softwarekilder og på fanebladet markere eller tilføje deb http://packages.medibuntu.org/jaunty free non-free. Du kan desuden vælge deb http://archive.canonical.com/ubuntu jaunty partner.
For at bruge medibuntu skal du tilføje nøglen sådan:
gpg --keyserver keyserver.ubuntu.com --recv 2EBC26B60C5A2783 && gpg --export --armor 2EBC26B60C5A2783 | sudo apt-key add -
Opdater og luk Synaptic.
Kør så
5. Installer dine udvalgte programmer igen
Kopier din package_list_ed til din /home og kør så flg. kommando:
sudo cat package_list_ed | xargs sudo apt-get install -y
6. Flyt filer fra backup til harddisken
Begynd med alle de ikke-skjulte filer i /home/*
Det kan ikke anbefales at kopiere alle de skjulte filer tilbage, da der kan være konfigureringer af programmer som ikke dur længere. Så med mindre du har skruet meget på bestemte programmer er det bedre at konfigurere på en frisk.
Men nogle af dem er vigtige:
[*] ~/.oces som er der, hvor du forhåbentlig har placeret dit digitale certifikat https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=6555&p=40744&hilit=signatur#p40744
[*] ~/.gnupg som rummer dine krypteringsnøgler. Uden dem får du aldrig adgang til dine krypterede filer.
Flyt også filerne fra /usr/local/bin fra backup til harddisk
Og flyt endelig filerne fra /etc/apache2/ fra backup til harddisk
Importer dine særlige backups til evolution, firefox, thunderbird, gramps osv. til programmerne igen.
Husk at du skal importere dine digitale certifikater i Firefox igen fra ~/.oces ved hjælp af Filer > Rediger > Indstillinger > Avanceret > Se certifikater > Importer før du kan bruge dem igen.
7. Kør så en opdatering
Og så er du klar til at køre løs med et nyt og hurtigt system, hvor langt mere end tidligere fungerer out-of-the-box (bl.a. zpro2 wifikortet og netbank)
8. Hvis skærmen låser under en opdatering
Det kan ske undervejs i proceduren at den grafiske brugerflade låser. Og i 9.04 er muligheden med ctrl+alt+backspace ikke aktiveret. Men du skal ikke fortvivle. Lad endelig være med at bruge sluk-knappen. Brug i stedet den magiske hemmelige tastekombination:
Hold alt+SysRq tasterne ned og tryk i rækkefølge og med nogle sekunders mellemrum flg.:
alt+r (får tastaturet til at fungere)
alt+s (synkroniserer HD)
alt+e (sender term-signal til alle processer)
alt+i (sender kill-signal til alle processer bortset fra init)
alt+u (remounter som read-only)
alt+b (rebooter)
En huskeremse for rækkefølgen kan være "roderi skal endelig ikke undre brugeren"
(ja, ja, jeg ved det godt - men en huskesætning skal jo være så tilpas absurd at man ikke glemmer den...)
Ovenstående er hvad der har vist sig nyttigt for mig. Bidrag til andre tips som kan lette opgraderingen modtages gerne.
Og husk så lige at tage backup inden du går i gang