Nu har vi fået et dansk community for Ubuntu, hvilket jo er kanon! Nu tænker jeg så på, hvad er det egentlige mål med siden, og hvad kan man gøre for at hjælpe? Hvor meget information skal der reelt ligge på siden?
Der findes jo som bekendt allerede et LoCo-team, men en god guide-samling for absolutte nybegyndere kunne jo passe meget godt ind her. I så fald vil jeg nok opfordre til at siden blev wiki-baseret, så alle kunne hjælpe med til at smide information på, frem for at det kun er en enkelt person der skal stå for alt det. Det ville jo være fedt hvis "vi" kunne vokse .
Danske guides til hvordan man migrerer fra et andet miljø ville f.eks. være rigtig godt. Eksempelvis med gode beskrivelser af frie programmer der kan erstatte ofte brugte propreitære programmer (f.eks. Winamp, Media Player, Internet Explorer, Word, Photoshop mm.).
Så hvad er målet?
Ubuntudanmark.dk's mål
-
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
- Geografisk sted: Taastrup, Danmark
-
- Indlæg: 1045
- Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Ubuntudanmark.dk's mål
Puha, det er mange ting du spørger om. Og som i virkeligheden kræver lange svar.
For dine spørgsmål er faktisk nogen, som vi allerede har overvejet, og som vi enten har lavet planer ud fra, eller som vi i det mindste er bevidste om. Her taler jeg også om Vic, som var med til at starte siden...
Okay, jeg starter med det korteste svar: Ubuntudanmark.dk var som udgangspunkt kun tiltænkt én primær rolle: Med forummet at tilbyde danske ubuntubrugere et overskueligt sted at få hjælp til sine brugere!
Alt andet uden omkring skulle være 'støtte' til forummet, og samtidigt være basal information til folk som ikke kender Ubuntu eller Linux.
At starte sådan et forum kan være ret svær: Hvem gider registrere sig og skrive noget, når ingen har registreret sig og skrevet noget?
Derfor var dét hovedformålet, og det som vi koncentrerede os om. Og det lykkedes jo ganske fint.
Så hvad er det næste?
Jeg vil fremlægge nogle detaljerede forslag i den nærmeste fremtid. Som jeg lige skal have formuleret bedre. LoCo Teamets kontaktperson vil formentlig modtage dem først, da forslagene skal bruges til at få LoCo Teamet anerkendt som officielt team.
Kort fortalt har jeg tre overordnede faser for siden her. Det første var opbygningen af fungerende forum/community, og som er godt på vej til at være klaret.
Det andet er en udbygning af dette community, hvor dels der skal iværksættes tiltag, som gør communitiet sjovere, federe og mere attraktivt. Og dels skal siden/communitiet begynde at række udenfor internettet, dvs manifesteres i tiltag, arrangementer osv i det virkelige liv.
Den tredje fase er mere vision end plan: Vi overtager Danmark, og udkonkurrerer Microsofts udviklingsafdeling i Danmark, og erstatter den med en Ubuntu udviklingsafdeling Fase tre drejer sig om professionalisering og organisering, og den handler om at gøre i Danmark, hvad andre Linux distroer ikke har formået at gøre: At for alvor sprede Linux til landets offentlige og private institutioner...
Så det er formålet med siden. Selvfølgelig er de 'faser' ikke helt adskilte, og der ligger selvfølgelig en masse arbejde og en masse forhindringer på vejen.
Du spørger også om, hvor meget information, der skal ligge på siden. Jo, forummet må hellere end gerne være sprængfyldt med information
Men selve siden i sig selv har det hele tiden været planen, at den skulle holdes så simpelt som mulig.
Stort set alle sider om Ubuntu og Linux udmærker sig ved at indeholde alt alt for meget information. Så vi giver en appetitvækker, og så er der ellers utallige andre steder, man kan få informationen - fx i forummet..
En wiki er ikke en helt dårlig ide. Men jeg vil ikke mene, at en wiki vil være god som erstatning for et forum. Måske som et supplement, men et forum er væsentlig nemmere, hurtigere og mere brugervenligt en wiki. Teoretisk set burde Ubuntu.com's wiki jo også være på dansk, men for få arbejder på den ..
Men indtil videre har vi forummet for Guides og How To's.
Som sagt så vil der i den nære fremtid blive åbnet op for flere tiltag fra vores side, og det vil forhåbentlig åbne op for mere og bredere deltagelse fra folks side.
Frihed er kanondejligt, men frihed fungerer ofte bedst, når den struktureres en smule. Derfor er Ubuntu blevet succesfuld: Fordi den formår at strukturer friheden på en måde, så det ikke er en byrde at arbejde med det.
Det er nogle disse struktureringer, vi vil forelægge forslag for inden længe
Puha, det var noget en smøre. Men jeg håber jeg fik forklaret det meste her, samt smidt tilstrækkelig med smilies ind til at gøre det hele overkommeligt at læse.
For dine spørgsmål er faktisk nogen, som vi allerede har overvejet, og som vi enten har lavet planer ud fra, eller som vi i det mindste er bevidste om. Her taler jeg også om Vic, som var med til at starte siden...
Okay, jeg starter med det korteste svar: Ubuntudanmark.dk var som udgangspunkt kun tiltænkt én primær rolle: Med forummet at tilbyde danske ubuntubrugere et overskueligt sted at få hjælp til sine brugere!
Alt andet uden omkring skulle være 'støtte' til forummet, og samtidigt være basal information til folk som ikke kender Ubuntu eller Linux.
At starte sådan et forum kan være ret svær: Hvem gider registrere sig og skrive noget, når ingen har registreret sig og skrevet noget?
Derfor var dét hovedformålet, og det som vi koncentrerede os om. Og det lykkedes jo ganske fint.
Så hvad er det næste?
Jeg vil fremlægge nogle detaljerede forslag i den nærmeste fremtid. Som jeg lige skal have formuleret bedre. LoCo Teamets kontaktperson vil formentlig modtage dem først, da forslagene skal bruges til at få LoCo Teamet anerkendt som officielt team.
Kort fortalt har jeg tre overordnede faser for siden her. Det første var opbygningen af fungerende forum/community, og som er godt på vej til at være klaret.
Det andet er en udbygning af dette community, hvor dels der skal iværksættes tiltag, som gør communitiet sjovere, federe og mere attraktivt. Og dels skal siden/communitiet begynde at række udenfor internettet, dvs manifesteres i tiltag, arrangementer osv i det virkelige liv.
Den tredje fase er mere vision end plan: Vi overtager Danmark, og udkonkurrerer Microsofts udviklingsafdeling i Danmark, og erstatter den med en Ubuntu udviklingsafdeling Fase tre drejer sig om professionalisering og organisering, og den handler om at gøre i Danmark, hvad andre Linux distroer ikke har formået at gøre: At for alvor sprede Linux til landets offentlige og private institutioner...
Så det er formålet med siden. Selvfølgelig er de 'faser' ikke helt adskilte, og der ligger selvfølgelig en masse arbejde og en masse forhindringer på vejen.
Du spørger også om, hvor meget information, der skal ligge på siden. Jo, forummet må hellere end gerne være sprængfyldt med information
Men selve siden i sig selv har det hele tiden været planen, at den skulle holdes så simpelt som mulig.
Stort set alle sider om Ubuntu og Linux udmærker sig ved at indeholde alt alt for meget information. Så vi giver en appetitvækker, og så er der ellers utallige andre steder, man kan få informationen - fx i forummet..
En wiki er ikke en helt dårlig ide. Men jeg vil ikke mene, at en wiki vil være god som erstatning for et forum. Måske som et supplement, men et forum er væsentlig nemmere, hurtigere og mere brugervenligt en wiki. Teoretisk set burde Ubuntu.com's wiki jo også være på dansk, men for få arbejder på den ..
Men indtil videre har vi forummet for Guides og How To's.
Som sagt så vil der i den nære fremtid blive åbnet op for flere tiltag fra vores side, og det vil forhåbentlig åbne op for mere og bredere deltagelse fra folks side.
Frihed er kanondejligt, men frihed fungerer ofte bedst, når den struktureres en smule. Derfor er Ubuntu blevet succesfuld: Fordi den formår at strukturer friheden på en måde, så det ikke er en byrde at arbejde med det.
Det er nogle disse struktureringer, vi vil forelægge forslag for inden længe
Puha, det var noget en smøre. Men jeg håber jeg fik forklaret det meste her, samt smidt tilstrækkelig med smilies ind til at gøre det hele overkommeligt at læse.
-
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
- Geografisk sted: Taastrup, Danmark
Ubuntudanmark.dk's mål
Tak for det lange svar .
Det lyder som om der med de mål er meget arbejde at tage fat på i fremtiden, og det er jo godt! Især målet omkring at bevæge sig ud over internettets grænser lyder særdeles interessant i mine ører. Man hører jo ofte om Linux desktop-implementationer der er gået grueligt galt, og blevet alt alt for dyre (senest historien i Birmingham. DKK 20.000 pr. linux-pc: http://linux.slashdot.org/article.pl?si ... 20/1425254). Udvikling af strategier og råd til hvordan organisationer og arbejdspladser nemt kan skifte platform over en længere periode tror jeg personligt ville være til rigtig stor gavn. Herudover undervisning af de folk der kommer til at benytte to platforme i overgangsperioden, så man minimerer tabt arbejdstid o.lign.
Et samarbejde med andre etablerede/halvetablerede Linux-tiltag i Danmark (SSLUG, LoCo-teamet) er nok også essentielt i denne sammenhæng.
Forresten, med wiki'en mente jeg blot de forskellige dele af websiden, ikke forummet. På den anden side kan jeg godt følge dit argument om at benytte Ubuntu.com til dette. I så fald må vi jo efterhånden få nogle af de rigtig gode guides skrevet ind i wiki'en der.
Det skal nok blive et spændende projekt det her, jeg håber at der er mange der ønsker at lægge et stykke arbejde i det - jeg skal ihvertfald forsøge at gøre mit bedste .
Det lyder som om der med de mål er meget arbejde at tage fat på i fremtiden, og det er jo godt! Især målet omkring at bevæge sig ud over internettets grænser lyder særdeles interessant i mine ører. Man hører jo ofte om Linux desktop-implementationer der er gået grueligt galt, og blevet alt alt for dyre (senest historien i Birmingham. DKK 20.000 pr. linux-pc: http://linux.slashdot.org/article.pl?si ... 20/1425254). Udvikling af strategier og råd til hvordan organisationer og arbejdspladser nemt kan skifte platform over en længere periode tror jeg personligt ville være til rigtig stor gavn. Herudover undervisning af de folk der kommer til at benytte to platforme i overgangsperioden, så man minimerer tabt arbejdstid o.lign.
Et samarbejde med andre etablerede/halvetablerede Linux-tiltag i Danmark (SSLUG, LoCo-teamet) er nok også essentielt i denne sammenhæng.
Forresten, med wiki'en mente jeg blot de forskellige dele af websiden, ikke forummet. På den anden side kan jeg godt følge dit argument om at benytte Ubuntu.com til dette. I så fald må vi jo efterhånden få nogle af de rigtig gode guides skrevet ind i wiki'en der.
Det skal nok blive et spændende projekt det her, jeg håber at der er mange der ønsker at lægge et stykke arbejde i det - jeg skal ihvertfald forsøge at gøre mit bedste .
-
- Indlæg: 1045
- Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
- IRC nickname: mpih
- Geografisk sted: Århus
Ubuntudanmark.dk's mål
Ja, der er meget tage fat - hvis vi er heldige. Det hele kræver jo, at det kommer til at gå godt, og det kommer jo også til at kræve, at der er mange, som gerne vil deltage. Men netop det punkt ser rigtigt lovende ud
Et samarbejde med LUGs vil være en selvfølge. Dels fordi det Ubuntu flere og erfarne kræfter til at hjælpe, og dels fordi det vil gavne opensource og linux generelt, hvis vi ikke spreder kræfterne og ressourcerne for meget.
Jeg snakker lidt med LoCo Teamets kontaktperson, og vi drøfter forskellige ting. Siden her kom dog i stand, fordi LoCo teamet, pånær oversættelsesgruppen, var ret inaktiv. Men lad os se om vi ikke kan sparke den i gang igen
Et ord jeg ikke fik nævnt i min første besvarelse, men som er ret essentiel, er en offensiv vej. Ikke mere noget med at sætte sig tilbage og vente på brugerne kommer til Linux (Ubuntu); Der skal en væsentlig mere offensiv (non-obtrusive) tilgang til. En organisering af 'certificerede' Ubuntu systemadministratorer til virksomheder, deltids supportere og konsulenter kunne være sådan en ting. Udvikling af et Ubuntu undervisningsprogram. Og, meget vigtigt, generelt øge navnegenkendelsen hos folk ved fx bannere på sites mv.
Nå ja, der kan være mange ting. Men det er nu engang kun alle dem som er aktive i et dansk Ubuntu community, som kan gøre det virkeligt. Og sjovt
Et samarbejde med LUGs vil være en selvfølge. Dels fordi det Ubuntu flere og erfarne kræfter til at hjælpe, og dels fordi det vil gavne opensource og linux generelt, hvis vi ikke spreder kræfterne og ressourcerne for meget.
Jeg snakker lidt med LoCo Teamets kontaktperson, og vi drøfter forskellige ting. Siden her kom dog i stand, fordi LoCo teamet, pånær oversættelsesgruppen, var ret inaktiv. Men lad os se om vi ikke kan sparke den i gang igen
Et ord jeg ikke fik nævnt i min første besvarelse, men som er ret essentiel, er en offensiv vej. Ikke mere noget med at sætte sig tilbage og vente på brugerne kommer til Linux (Ubuntu); Der skal en væsentlig mere offensiv (non-obtrusive) tilgang til. En organisering af 'certificerede' Ubuntu systemadministratorer til virksomheder, deltids supportere og konsulenter kunne være sådan en ting. Udvikling af et Ubuntu undervisningsprogram. Og, meget vigtigt, generelt øge navnegenkendelsen hos folk ved fx bannere på sites mv.
Nå ja, der kan være mange ting. Men det er nu engang kun alle dem som er aktive i et dansk Ubuntu community, som kan gøre det virkeligt. Og sjovt
-
- Indlæg: 40
- Tilmeldt: 20. nov 2006, 19:58
- Geografisk sted: Taastrup, Danmark
Ubuntudanmark.dk's mål
Fuldstændig enig, det er præcis det Linux-communitiet mangler for at blive anerkendt som et godt og seriøst alternativ til Windows. Jeg arbejder selv i en mindre udviklingsvirksomhed, og jeg (og andre) bringer ofte emnet om at skifte platform på banen. Ikke fordi man nødvendigvis kan mere (selvom nogle open source udviklingsplatforme er rigtig fede), men på grund af friheden.
De fleste chefer tør ikke bare skifte, netop på grund af at det er så svært at finde kompetente folk der kan administrere og bruge et Linux-miljø. Du kan ALTID opdrive en Microsoft [you-name-it] Specialist med certificering, men andre platforme kan hurtigt blive dyre for en virksomhed at få vedligeholdt - eller det er ivhertfald opfattelsen for mange ledere i branchen!
Jeg har ikke selv nogen som helst erfaring med vedligeholdelse og implementering af Linux i et kommercielt miljø, men en non-profit instans der kunne varetage certificering af Ubuntu-administratorer ville være en genial start. Hvordan det præcis skal opnås er jo så næste punkt på dagsordenen
De fleste chefer tør ikke bare skifte, netop på grund af at det er så svært at finde kompetente folk der kan administrere og bruge et Linux-miljø. Du kan ALTID opdrive en Microsoft [you-name-it] Specialist med certificering, men andre platforme kan hurtigt blive dyre for en virksomhed at få vedligeholdt - eller det er ivhertfald opfattelsen for mange ledere i branchen!
Jeg har ikke selv nogen som helst erfaring med vedligeholdelse og implementering af Linux i et kommercielt miljø, men en non-profit instans der kunne varetage certificering af Ubuntu-administratorer ville være en genial start. Hvordan det præcis skal opnås er jo så næste punkt på dagsordenen
-
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 22. nov 2006, 23:42
- Geografisk sted: Aarhus
Ubuntudanmark.dk's mål
Det var en fornoejelse at laese denne traad! Jeg er begejstret for jeres ambitioner og engagement, og haaber at det varer ved
=== Arrangementer i den virkelige verden ===
Personligt tror jeg paa at arrangementer i den virkelige verden, dvs. en slags moeder enten nationalt eller lokalt, er med til at styrke engagementet for de "frivillige".
Med frivillige mener jeg primaert de folk der gider bruge deres tid paa at hjaelpe hjaelpeloese newbies gennem tekniske problemer og svare paa dumme spoergsmaal Ved at moede folk i den virkelige verden, kunne de frivillige maaske faa syn for at deres indsats er vaerdsat!
Jeg tror der er masser af muligheder for at faa den slags arrangementer helt eller delvist sponsoreret. Virksomhederne i it industrien er heldigvis ikke naerige
Prosa Stud (afdelingen for studerende i Prosa, en fagforening for it proffessionelle), hvor jeg sidder i bestyrelsen, er ogsaa til at snakke med.
Og hvad med Canonical (firmaet bag Ubuntu)? Jeg ved ikke hvad deres forretningsmodel er, men hvis et aktivt ubuntu community i Danmark udbreder deres produkt, saa kunne de vel ogsaa vaere interesserede.
=== Kvalitetssikring ===
Efter min mening er open source miljoeet generelt praeget af middelmaadighed. Der er tonsvis af programmer, forums, guides osv. som eksisterer, og kan benyttes, men ikke uden en taalmodig indsats!
Jeg haaber at man vil arbejde bevidst mod at UbuntuDanmark skal have en hoej standard for hvor hurtigt, udfoerligt og forstaaeligt folk faar svar paa deres problemer. Jeg ved ikke hvordan man bedst kunne opnaa dette.
En af mine tanker gaar paa at uddelegere ansvarsomraader til frivillige, altsaa til dem der har lyst En person kunne f.eks. have styr paa codecs til musik og film, og paa hvilke programmer der rent faktisk virker (jeg har aldrig oplevet en film som Totem rent faktisk kunne afspille!!! aldrig), hvordan de installeres, hvad goer man hvis lyden og billedet ikke foelges ad? hvad goer man hvis det lagger og det gjorde det ikke paa Windows? osv.
Personen der faar dette ansvar bliver ogsaa ansvarlig for at svare paa de dumme spoergsmaal, eller dem ingen andre gider svare paa. Hen ad vejen vil han laere om hvad de typiske problemer er for brugerne. Ud fra det kan han skrive howto's, og hvis hans howto ikke er udfoerlig nok vil han faa manglerne at vide via forumet. Endnu bedre er, at han kan holde kontakt med udviklere i Ubuntu, og f.eks. Vlc, Kaffeine, osv. og fortaelle dem hvad de boer goere bedre. Han skal ogsaa soerge for at evt. bugs bliver submitted, naar almindelige brugere ikke gider boevlet.
Fordelene for denne person tydelige, han bliver ekspert! Og ikke bare akademisk / fagidiot ekspert, men ekspert paa brugernes praemisser. En kvalitet der er tiltraengt i it branchen.
=== Wiki ===
Wikipedia virker helt fantastisk, men det synes jeg f.eks. ikke at Ubuntus goer. Jeg tror ikke at wiki'er egner sig til alt, og jeg tror ikke de egner sig her, men er dog ikke afvisende. At lade brugere tilfoeje kommentarer til bunden af siden kunne vaere et alternativ, hvor brugere let kan faa deres kommentarer med. Forfatteren af f.eks. en howto kan derefter evt. rette i den ud fra kommentarer.
=== Arrangementer i den virkelige verden ===
Personligt tror jeg paa at arrangementer i den virkelige verden, dvs. en slags moeder enten nationalt eller lokalt, er med til at styrke engagementet for de "frivillige".
Med frivillige mener jeg primaert de folk der gider bruge deres tid paa at hjaelpe hjaelpeloese newbies gennem tekniske problemer og svare paa dumme spoergsmaal Ved at moede folk i den virkelige verden, kunne de frivillige maaske faa syn for at deres indsats er vaerdsat!
Jeg tror der er masser af muligheder for at faa den slags arrangementer helt eller delvist sponsoreret. Virksomhederne i it industrien er heldigvis ikke naerige
Prosa Stud (afdelingen for studerende i Prosa, en fagforening for it proffessionelle), hvor jeg sidder i bestyrelsen, er ogsaa til at snakke med.
Og hvad med Canonical (firmaet bag Ubuntu)? Jeg ved ikke hvad deres forretningsmodel er, men hvis et aktivt ubuntu community i Danmark udbreder deres produkt, saa kunne de vel ogsaa vaere interesserede.
=== Kvalitetssikring ===
Efter min mening er open source miljoeet generelt praeget af middelmaadighed. Der er tonsvis af programmer, forums, guides osv. som eksisterer, og kan benyttes, men ikke uden en taalmodig indsats!
Jeg haaber at man vil arbejde bevidst mod at UbuntuDanmark skal have en hoej standard for hvor hurtigt, udfoerligt og forstaaeligt folk faar svar paa deres problemer. Jeg ved ikke hvordan man bedst kunne opnaa dette.
En af mine tanker gaar paa at uddelegere ansvarsomraader til frivillige, altsaa til dem der har lyst En person kunne f.eks. have styr paa codecs til musik og film, og paa hvilke programmer der rent faktisk virker (jeg har aldrig oplevet en film som Totem rent faktisk kunne afspille!!! aldrig), hvordan de installeres, hvad goer man hvis lyden og billedet ikke foelges ad? hvad goer man hvis det lagger og det gjorde det ikke paa Windows? osv.
Personen der faar dette ansvar bliver ogsaa ansvarlig for at svare paa de dumme spoergsmaal, eller dem ingen andre gider svare paa. Hen ad vejen vil han laere om hvad de typiske problemer er for brugerne. Ud fra det kan han skrive howto's, og hvis hans howto ikke er udfoerlig nok vil han faa manglerne at vide via forumet. Endnu bedre er, at han kan holde kontakt med udviklere i Ubuntu, og f.eks. Vlc, Kaffeine, osv. og fortaelle dem hvad de boer goere bedre. Han skal ogsaa soerge for at evt. bugs bliver submitted, naar almindelige brugere ikke gider boevlet.
Fordelene for denne person tydelige, han bliver ekspert! Og ikke bare akademisk / fagidiot ekspert, men ekspert paa brugernes praemisser. En kvalitet der er tiltraengt i it branchen.
=== Wiki ===
Wikipedia virker helt fantastisk, men det synes jeg f.eks. ikke at Ubuntus goer. Jeg tror ikke at wiki'er egner sig til alt, og jeg tror ikke de egner sig her, men er dog ikke afvisende. At lade brugere tilfoeje kommentarer til bunden af siden kunne vaere et alternativ, hvor brugere let kan faa deres kommentarer med. Forfatteren af f.eks. en howto kan derefter evt. rette i den ud fra kommentarer.