Problemer med ekstern harddisk - hjælp påkrævet!

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
ibbo

Problemer med ekstern harddisk - hjælp påkrævet!

Indlæg af ibbo »

Hej
Kører Ubuntu 8.04 Hardy Heron på en "gammel" pc, hvor der tidligere var installeret XP.
Har en ekstern harddisk tilkoblet, som har siddet der siden XP dagene. Her gemmer jeg alle mine dokumenter og fotos osv.
Problem:
På mit skrivebord er (var!) der et genvejsikon for den eksterne hd, samt en henvisning til min dokumentmappe på denne. Jeg har også en kopi af henvisningen i det nederste panel (statuslinien?). I går aftes ville jeg rydde lidt op på skrivebordet og ville derfor gerne af med henvisningen på skrivebordet. Først ville jeg slette den, men blev så i tvivl, da jeg ikke var sikker på om mine dokumenter så også ville blive slettet. Derfor "klippede" jeg henvisningen (dokumentmappen) tilbage på min eksterne hd. Her skulle jeg så vælge at overskrive den allerede eksisterende dokumentmappe og svarede ok. Så langt så godt! Meeen, så slog jeg vist hjernen fra i et kort øjeblik :roll: og fortrød min handling midt i overskrivningen, klikkede på "annuller" og troede at alt var som før....... Det var det bare ikke for nu forsvandt henvisningen fra skrivebordet og inde på min eksterne hd var (er) dokumentmappen heller ikke at se :?: .
I et anfald af lettere panik tog jeg den eksterne ud af min pc og satte den til min bærbare (vista) for at se om jeg mon kunne finde mappen der. Men nej :cry: . Kørte så Windows' fejlsøgningsprogram (egenskaber for enheden), hvilket tog næsten 2 timer, men uden held.
Efter at have tilsluttet den eksterne til min gamle pc igen kan jeg slet ikke komme i kontakt med den eksterne hd. Der kommer denne fejlmelding: http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... H67918.jpg

HJÆLP :( er min dokumentmappe forsvundet (slettet) eller hvad er der galt? Kan den genskabes og hvordan?

Vh Ibbo
Ubuntu 9.10 Karmic Koala 64bit
Jimmyfj
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med ekstern harddisk - hjælp påkrævet!

Indlæg af Jimmyfj »

Hej og velkommen til forum

Du kan starte med at gå ind i System>Administration og kigge om du at Partition Editor installeret. Hvis ikke installerer du denne gennem Tilføj/Fjern menuen under System-gruppen, hvor du finder og installerer programmet Gnome Partition Editor.
Når du har installeret programmet starter du det fra System>Administration menuen. Du skal sørge for at den eksterne disk er sat til computeren.

Når du har partiton Editor på skærmen finder du den eksterne disk gennem Gparted øverst til venstre. Her vælger du Devices, og vælger den eksterne disk. Hvis disken står Mounted Unmounter du den. Højreklik nu på disken og vælg Check. Klik Anvend de to gange systemet kommer og beder om det, og Gparted vil tjekke, og reparere dit filsystem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ibbo

Indlæg af ibbo »

Jimmyfj skrev:Hej og velkommen til forum

Når du har partiton Editor på skærmen finder du den eksterne disk gennem Gparted øverst til venstre. Her vælger du Devices, og vælger den eksterne disk. Hvis disken står Mounted Unmounter du den. Højreklik nu på disken og vælg Check. Klik Anvend de to gange systemet kommer og beder om det, og Gparted vil tjekke, og reparere dit filsystem.

Når jeg højreklikker på den eksterne hd og vælger "information" (nederst) får jeg denne oplysning:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... k72559.jpg
Betyder det at den er Unmounted?

Vh Ibbo
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

ibbo skrev:
Jimmyfj skrev:Hej og velkommen til forum

Når jeg højreklikker på den eksterne hd og vælger "information" (nederst) får jeg denne oplysning:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... k72559.jpg
Betyder det at den er Unmounted?

Vh Ibbo

Ja - Hvis du også har adgang til punktet Check ér den unmounted - Så er det bare at sætte Gparted i gang med at tjekke filsystemet.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ibbo

Indlæg af ibbo »

Hej igen

Jeg har ikke adgang til "check".
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... w73076.jpg

Vh Ibbo
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

ibbo skrev:Hej igen

Jeg har ikke adgang til "check".
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... w73076.jpg

Vh Ibbo

Prøv lige at starte en terminal: Programmer>Tilbehør>Terminal

Her skriver du følgende kommando ind:

Kode: Vælg alt

sudo chown -R USERNAME:USERNAME /dev/sdc1

hvor USERNAME:USERNAME er det brugernavn du er logget ind som, dog skal det være det navn du oprettede da du installerede systemet. Kommandoen vil give dig ejerskab over disken, da dette sikkert er ændret af Windows.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ibbo

Indlæg af ibbo »

Prøv lige at starte en terminal: Programmer>Tilbehør>Terminal

Her skriver du følgende kommando ind:

sudo chown -R USERNAME:USERNAME /dev/sdc1

hvor USERNAME:USERNAME er det brugernavn du er logget ind som, dog skal det være det navn du oprettede da du installerede systemet. Kommandoen vil give dig ejerskab over disken, da dette sikkert er ændret af Windows.[/quote]

Det hjælper ikke, samme besked som før. :(

Vh Ibbo
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Prøv at starte terminalen igen. skriv :

sudo su

og angiv dit password. her efter skriver du så:

fsck /dev/sdc1

og ser om denne kommando virker.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ibbo

Indlæg af ibbo »

Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

ibbo skrev:Så får jeg denne besked:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... a74601.jpg

Vh Ibbo

I Tilføj/Fjern, under systemværktøjer har du programmet NTFS Configuration Tool - Det skal du bruge. Ellers kan du prøve at sætte disken til Vista maskinen igen og vælge punktet Sikker fjernelse af Hardware, for at lukke disken rigtigt ned inden du tager den fra Vista igen.

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ibbo

Indlæg af ibbo »

Jimmyfj skrev:
ibbo skrev:Så får jeg denne besked:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... a74601.jpg

Vh Ibbo

I Tilføj/Fjern, under systemværktøjer har du programmet NTFS Configuration Tool - Det skal du bruge. Ellers kan du prøve at sætte disken til Vista maskinen igen og vælge punktet Sikker fjernelse af Hardware, for at lukke disken rigtigt ned inden du tager den fra Vista igen.

Prøvede med NTFS Configuration Tool, men det virkede ikke. Efter tilslutning til Vista maskinen og sikker fjernelse fra denne, får jeg nu denne beked når jeg prøver at åbne disken på min Ubuntu maskine:
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... k76883.jpg

Vh Ibbo

Det er nu lykkedes mig at Mounte disken ved hjælp af GParted, så jeg kan åbne min disk igen.
Men jeg kan stadig ikke finde min dokumentmappe på disken.

Vh Ibbo
ChrisBuchholz
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Indlæg af ChrisBuchholz »

ibbo skrev:Det er nu lykkedes mig at Mounte disken ved hjælp af GParted, så jeg kan åbne min disk igen.

Vh Ibbo

Overskrev du den ikke også tidligere?

UPDATE:
jeg vil dog lige pointere, at rigtigt mange gange er yderst muligt at gendanne slettede ting på et system, og taget i betragtning at du kun har overskrevet din dokumentmappe med et symbolik link til denne, så sku det være meget muligt at få den tilbage. Det kan dog godt være det kræver en erfaren mand på feltet.
ibbo

Indlæg af ibbo »

ChrisBuchholz skrev:
ibbo skrev:Det er nu lykkedes mig at Mounte disken ved hjælp af GParted, så jeg kan åbne min disk igen.

Vh Ibbo

Overskrev du den ikke også tidligere?

UPDATE:
jeg vil dog lige punktere, at rigtigt mange gange er yderst muligt at gendanne slettede ting på et system, og taget i betragtning at du kun har overskrevet din dokumentmappe med et symbolik link til denne, så sku det være meget muligt at få den tilbage. Det kan dog godt være det kræver en erfaren mand på feltet.

Jeg har fundet dette: http://www.recoverdatatools.com/downloa ... .html#demo
Kan det evt. bruges?

Vh Ibbo
Jimmyfj

Indlæg af Jimmyfj »

Ja - Det skulle du kunne bruge - Ellers kig her:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
ibbo

Indlæg af ibbo »

Jimmyfj skrev:Ja - Det skulle du kunne bruge - Ellers kig her:

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Er igang med at køre TestDisk. Håber det bedste!

Vh Ibbo

Fandt alle mine "slettede" filer med PhotoRec, som er en del af TestDisk. Har nu et større sorteringsarbejde foran mig, men samtidig får jeg ryddet op i gamle og unødvendige dokumenter/billeder.
Måtte dog efterfølgende lave en ny-installation af Ubuntu, da jeg ikke kunne få det til at køre optimalt igen.
Nu er alt dog igen som det skal være.
Dejligt at have det her forum, hvor man kan søge hjælp når loku.... brænder :wink:

Tak for hjælpen
Ibbo