Min nye mp3-afspiller bliver ikke fundet i Ubuntu 9.04. Fair nok. Den blev fundet på min WinXP computer, og da jeg tilsluttede den Ubuntu igen, for at se hvad dmesg og lsusb havde at sige, så blev den fundet! Men hvis jeg slukker afspilleren, så kan den ikke længere findes af Ubuntu.
Jeg har oprettet en bug report -- https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/339838 -- men der er ikke rigtig nogen der har reageret på det. Og jeg ved heller ikke om det er en bug... Det er jo rimeligt mystisk. Hvad er det der sker, når den bliver tilsluttet windows, som gør, at den efterfølgende bliver fundet af Ubuntu? Og hvorfor bliver den ikke fundet af Ubuntu umiddelbart?
Jeg har prøvet at boote op på en Ubuntu-cd på WinXP-computeren og så tilslutte mp3-afspilleren, for at se om det skulle være hardwaren der var problemet, men her blev afspilleren blev heller ikke fundet, så det er nok Ubuntu.
Nogen der har et bud på hvad der er galt?
Thomas
Problemer med at finde MP3-afspiller
-
- Geografisk sted: Horsens
Problemer med at finde MP3-afspiller
Thomas Jensen, Horsens
-
Re: Problemer med at finde MP3-afspiller
et skud i tågen: Kan det have noget af gøre med Sikker fjernelse af hardware på Windows?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
jeg går ud fra at det er en ipod touch du har dig (du har jo ikke skrevet hvilken mp3 det er) så det er meget let. ipod touch kan ikke køre med ubuntu. problem løst og tråd lukket
hvis det nu ikke er en ipod touch så må du fate tastaturet og give lidt mere info om hardware, software versioner osv så kan det jo være der er en der kan hjælpe dig
hvis det nu ikke er en ipod touch så må du fate tastaturet og give lidt mere info om hardware, software versioner osv så kan det jo være der er en der kan hjælpe dig
-
soundpartner skrev:jeg går ud fra at det er en ipod touch du har dig (du har jo ikke skrevet hvilken mp3 det er) så det er meget let. ipod touch kan ikke køre med ubuntu. problem løst og tråd lukket
Okay, du kiggede så ikke på linket til bug-reporten...
Anyway, du kan da godt få lidt detaljer:
Det drejer sig om en 8 GB noname kinesisk mp5-afspiller. Den er baseret på en Ingenic JZ4725 chip, har en Samsung K9HCG08U1M-PCB00 memory-chip, og identificerer sig selv som "ID 0525:a4a5 Netchip Technology, Inc. Linux-USB File Storage Gadget". Output fra lsusb og dmesg kan findes via linket til bug-reporten.
Iøvrigt, den sidste bid udskrift fra dmesg, der hvor den bliver fundet og automounted, har 6 linier for meget i toppen.
Som nævnt kører jeg Ubuntu 9.04. Der kommer jo nye drivere og kernels hele tiden, men det har ikke fungeret med noget af det der er kommet den sidste måned. Pt. hedder kernel "2.6.28-11-generic #36-Ubuntu SMP Fri Mar 20 19:40:40 UTC 2009 i686 GNU/Linux".
Det jeg selv synes er mest underligt er, at afspilleren faktisk bliver genkendt. Linux ved godt hvad 0525:a4a5 er. Den bliver bare disconnected, hvis den ikke har være tilsluttet en Windows-computer først. Jeg tænkte også det kunne være et problem med min usb-port, men på den anden computer, hvor den bliver fundet af WinXP, blev den ikke fundet, da jeg bootede på en Ubuntu 9.04 A4 cd. Det kunne jo godt indikere, at der altså er et eller andet ved afspilleren Linux ikke kan lide, og at det ikke drejer sig om PC'ernes hardware. Det store spørgsmål er så bare hvorfor det gør en forskel at den først har været tilsluttet en windows-computer...
Thomas
Thomas Jensen, Horsens
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
lianergoist skrev:soundpartner skrev:jeg går ud fra at det er en ipod touch du har dig (du har jo ikke skrevet hvilken mp3 det er) så det er meget let. ipod touch kan ikke køre med ubuntu. problem løst og tråd lukket
Okay, du kiggede så ikke på linket til bug-reporten...hvis det nu ikke er en ipod touch så må du fate tastaturet og give lidt mere info om hardware, software versioner osv så kan det jo være der er en der kan hjælpe dig
Anyway, du kan da godt få lidt detaljer:
Det drejer sig om en 8 GB noname kinesisk mp5-afspiller. Den er baseret på en Ingenic JZ4725 chip, har en Samsung K9HCG08U1M-PCB00 memory-chip, og identificerer sig selv som "ID 0525:a4a5 Netchip Technology, Inc. Linux-USB File Storage Gadget". Output fra lsusb og dmesg kan findes via linket til bug-reporten.
Iøvrigt, den sidste bid udskrift fra dmesg, der hvor den bliver fundet og automounted, har 6 linier for meget i toppen.
Som nævnt kører jeg Ubuntu 9.04. Der kommer jo nye drivere og kernels hele tiden, men det har ikke fungeret med noget af det der er kommet den sidste måned. Pt. hedder kernel "2.6.28-11-generic #36-Ubuntu SMP Fri Mar 20 19:40:40 UTC 2009 i686 GNU/Linux".
Det jeg selv synes er mest underligt er, at afspilleren faktisk bliver genkendt. Linux ved godt hvad 0525:a4a5 er. Den bliver bare disconnected, hvis den ikke har være tilsluttet en Windows-computer først. Jeg tænkte også det kunne være et problem med min usb-port, men på den anden computer, hvor den bliver fundet af WinXP, blev den ikke fundet, da jeg bootede på en Ubuntu 9.04 A4 cd. Det kunne jo godt indikere, at der altså er et eller andet ved afspilleren Linux ikke kan lide, og at det ikke drejer sig om PC'ernes hardware. Det store spørgsmål er så bare hvorfor det gør en forskel at den først har været tilsluttet en windows-computer...
Thomas
ok den bliver mounted som en diskenhed, men den kan ikke mounte disken. Det stinker langt væk af at disken er i brug (eller markeret som værende i brug) og så kan ubuntu ganske rigtigt ikke mounte disken. der er windows ligeglad, og hvis og såfremt disken er mounted flere steder samtidig så smadrer windows bare disken (har jeg prøvet med en firewiredisk med 2 firewireporte)
det ser ud som om du har fint styr på tingene. Prøv at mounte den manuelt og se hvad den siger der. eventuelt kan du prøve at tvinge den med --force
-
soundpartner skrev:Prøv at mounte den manuelt og se hvad den siger der. eventuelt kan du prøve at tvinge den med --force
den siger:
thomas@zepto:~$ mount /dev/sdb
mount: specialenhed /dev/sdb eksisterer ikke
og med god grund, for lsusb kan slet ikke se der er noget tilsluttet!
Hvad er det for noget med --force? Den option kender mount ikke...
Thomas Jensen, Horsens